• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig värme från motorn

F

F.d. 6707

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8?
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Niesmann
Husbilsmodell: Arto
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Värme
Bra värme på 3000 varv men när varvet sjunker under kommer det nästan kalluft ,motortemp kanske lite låg,vet inte var den ligger normalt problemet har varit sen jag köpte husbilen. Någon som haft samma problem ?Tacksam för svar.Lasse (Oliwen)

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Har du varm motor enligt tempmätaren, behöver inte vara maxvärme och ingen värme från värmefläkten kan det vara luft i värmepaketet. vissa bilar har en avluftninsplugg på
en slang eller vid elementet.

jägarn

F

F.d. 2908

Guest
Om du inte får upp motortempen ordentligt så byt termostat, den kostar inte många kronor. Om den står öppen hela tiden får du aldrig någon bra temperatur i motor och i förängningen blir inte värmepaketet varmt heller.

F

F.d. 29925

Guest
En variant kan vara att täcka för kylaren med en pappskiva under vintern.
Nackdelen är att även luften som kommer från turbon får en högre temperatur, dvs man förlorar lite effekt den vägen.

För övrigt så är det rätt normalt att en modern dieselmotor inte har så mycket värme som en bensinmotor som behöver kylas bort.

Men en koll av termostaten är nog en bra början om man inte litar på bilens tempmätare.

F

F.d. 55562

Guest
Byt termostat till en 92 graders. det gjorde jag det blev betydligt bättre.
Man kan också täcka kylaren en bit. Det gör jag då det är kallare är -15 grader
Hjälper in te det så måste du lufta värmepaketet
Motortemp. ligger normalt på 75-78 grader i min bil jag har samma motor som din.
Lycka till:swoon:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Hade en -99 helintegrerad Hymer B684 med samma motor. Det första jag gjorde var att klaga på värmen. Fick svar att tyvärr ska motortemperaturen vara ca 65-75 grader på dessa motorer vilket gör att det inte räcker till ordentligt. Som tur var hade vi tagit med en Webasto dieselvärmare (vattenvärmare). Väldigt bra eftersom vi använde HB även på vintern. Bytte aldrig termostat då det för det mesta räckte till för hytten även utan värmaren när vi låg ute på vägen. Hade draperi fördraget bakom framstolarna från golv till tak då vi åkte 2 pers. Annars värmpannan på i bodelen och ett tag innan vi kom fram till målet. Hoppas det löser sig för dig!

Toppen