• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig radiomottagning i husbilen?

F

F.d. 5322

Guest
Tänkt länge att ställa frågan men det har inte blivit av. Jag tänker inte ljuga och säga att jag inte har haft tid, för det har man alltid.
Problemet aktualiserades igen idag när jag körde och tankade upp kärran inför vintern.
I förra husbilen hade vi dålig mottagning på radion. Bilradion alltså. Tänkte inte så mycket på det. Märket på stereon var väl inte högsta klass.
I nya bilen har vi dock samma problem och i denna sitter det en Alpine!
Om de inte har tappat i kvalitet på senare år, så var det i alla fall ett bra märke förr.
I Volvon (DynAudio) har vi kanonljud och en mycket bra mottagning. Kanske blivit lite bortskämda.

Har ni andra upplevt liknande problem? Var sitter antennen på en HB? Vad kan man göra åt problemet? Förstärkare kanske?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dålig radiomottagning i husbilen?

Antennen är ju det som leder in signalen till radion. Nyare bilar har antenner som är klistrade i någon ruta, kanske inte i en husbil. Ibland så går desa fina trådar sönder Du får nog följa kabeln och se hur din antenn ser ut. Kontrollera att koaxialkabeln är ordentligt jordat vid antennen. det kan du göra genom att koppla loss den ifrån radion och ohm mäta skärmen med chassi.
Att koppla en förstärkare tror jag ej att det blir bra. En förstärkare måste ha något att förstärka annars så förstärker du bara den dåliga signalen

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Du nevner ikke hvilken bobil dere har, men de fleste nyere bobiler leveres uten
utvendig radioantenne.
For å kunne motta gode signaler inn til radioen anbefaler jeg at dere monterer
utvendig antenne, og problemet er løst.
Den skal monteres slik at den stikker opp over taket, gjerne i høyde med høyeste
punkt på taket.(Lukene) Lykke til.

Vennlig hilsen Atle.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Antennen sitter i en av backspeglarna.
Jag har för mig att det är vänster om jag inte missmiminner mig.
//W

F

F.d. 5322

Guest

Bilen är en Sunlight T 69 årsmodell -11

F

F.d. 52943

Guest

En tanke - när vi monterade solcellen fick vi kraftiga störningar på radion vid solsken - tydligen härrör störningarna från regulatorn. En IVT regulator från Conrad.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Har en alkov HB i glasfiber . Antennen är monterad på en gammal vis på ena sidan i mitten på alkoven. Både vid en Blaupukten och idag Kenwood lysnar jag
på L,M och FM utan som helst störningar . Ibland när solen lyser som starkast
så har jag lite problem på L våg ,men jag tror att hör spökar mina solpaneler.
Så jag tror att i dit fal är att fixa en bra antenn.
Mvh

Ps. Här fick jag bekräftelse om du läser en ins. före mig.Kl 23.43.

Mvh

Senast ändrad:

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Hej !
Jag har en Dethleffs med en Alpin radio och en vanlig antenn på höger sida och upplever det som dålig mottagning när vi kör, bättre när vi står still, hade en camper tidigare med en vw picup under med antenn i rutan hade aldrig problem med radion då.
Tittar man på antennen så ser det gammalmodigt ut, borde vara bättre med en antenn på taket misstänker jag.

Bosse

F

F.d. 55451

Guest

Har antennen i vindrutan och det fungerar bra.

Men en dag försökte jag med en rund stråle antenn för tv som via en försteker har också inbyggd separator filter (frekvens) för normal radio.
Det gav en mycket bättre radiomottagning speciellt när förstärkaren är påslagen.
Användare nu bara rund strål antenn på taket.;)

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.
Vi har en Dethleffs på Fiat chassie där antennen sitter på höger sida framför passagerardörren. (Originalmontage från Fiat). Vi upplevde dålig mottagning på vår radio
(Pioneer) men löste det med att sätta dit ett längre spröt. De finns att köpa på bl.a. Mekonomen för runt en 100-lapp. Mekonomen har dessutom olika mellanbitar för att antennen skall passa på olika fästen.

Roland

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Tänkt länge att ställa frågan men det har inte blivit av. Jag tänker inte ljuga och säga att jag inte har haft tid, för det har man alltid.
Problemet aktualiserades igen idag när jag körde och tankade upp kärran inför vintern.
I förra husbilen hade vi dålig mottagning på radion. Bilradion alltså. Tänkte inte så mycket på det. Märket på stereon var väl inte högsta klass.
I nya bilen har vi dock samma problem och i denna sitter det en Alpine!
Om de inte har tappat i kvalitet på senare år, så var det i alla fall ett bra märke förr.
I Volvon (DynAudio) har vi kanonljud och en mycket bra mottagning. Kanske blivit lite bortskämda.

Har ni andra upplevt liknande problem? Var sitter antennen på en HB? Vad kan man göra åt problemet? Förstärkare kanske?

Det verkar som att du inte har monterat bilstereon själv, och med en så ny bil borde du ha garanti kvar.

Jag skulle påtala detta för firman som sålt bilen, så att de får åtgärda det på rätt sätt.

//Tommy

F

F.d. 5322

Guest

Tack snälla vänner för alla kloka tankar och idéer!
Vi har en solcell - 150W. Skulle kanske kunna vara den. Men samtidigt upplever vi att vi inte har några större problem när vi står still. Den borde störa även då?
Mottagningen påminner lite om våran gamla Golf med JVC-stereo, vilken ska ha bra radiodel. Däremot satt det en originalmonterad antenn (som gick av) med inbyggd förstärkare inuti sprötet. Eftersom jag inte hade lust att lägga en hel massa hundralappar på en likadan, så blev det en vanlig, med sämre mottagning som följd. Även om det sprötet är ganska långt och sitter mitt på taket. Där blir ju även bilen jordplan(?).
Däremot är Volvons antenn inbyggd och har en suverän mottagning.

Det var ju också en lösning att sätta antennen i en backspegel. Personligen hade jag nog valt en annan placering, om jag varit bilbyggare!

Att det skulle kunna vara ett garantijobb har jag inte haft en tanke på! :oops:
Helt klart ska vi kolla med säljaren, som hittills inte har visat den minsta tvekan på att ställa upp även efter köpet, vilket uppskattas!
Sen igår är kärran avställd, så det får väl vara som det är till våren. Däremot ska jag kontakta säljaren och höra vad han säger.

Har sagt det så många gånger förr och tjatar om det igen: Ni ÄR fantastiskt vänliga och hjälpsamma därute!!

F

F.d. 52943

Guest

Vår solcellsregulator stör även när vi står still, så det låter inte riktigt som samma problem. Störningarn hörs bara när sändaren är lite svag. P3 brukar störas mindre än P1.

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej !
I vår Fiat 05.a hade vi dålig mottagning, det satt en ganska kort antenn på höger sida.
Jag bytte ut den mot en längre och fick ett perfekt ljud.

reviera

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan det vara så enkelt att antennen har en antennförstärkare som skall matas med 12 volt och denna matningen skall ju tas från stereons utgåendekabel som ger ström när man sätter på stereon .

Toppen