• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning på bilradion?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vi har åkt en hel del i Sverige i sommar och SR.s utsändningar är svåra att få in om man lämnar tätorten.
Bilen har tydligen en antenn i ena backspegeln som inte är bra.
Jag har testat med olika antenner och olika placeringar. Magnetfot på plåttaket, väl jordat bakluckefäste på huven, koaxkabel från TV-antennens förstärkare, olika sprötlängder, inget funkar bra! Dock är huvantennen något bättre än orginalet i spegeln
Vad har hänt?
Kan det vara SR som sänkt sina uteffeker?
Är mottagningsenheten i radion sämre nu för tiden? Kanske är logiskt om man stoppar in en massa andra funktioner i radion som inte hör till mottagningen.

Om man går tillbaka några tiotal år kunde man lyssna på den gamla Blaupunktradion, som bara var en radiomottagare, var man än befann sig.

Läste ett inlägg där någon sa att man gått över från vertikal polarisation till cirkulär för att bilantennerna inte alltid stog rakt upp. Kan det vara en orsak till försämringen?

Om man nu sänder cirkulärt borde man kunna ha en horisontell dipol på taket anpassad för 100MHz! 2 x 75cm. Kan det vara nåt?

Vad har ni för ideer om detta och hur fixar jag bästa antennen på husbilen.

Jag vet att den bör sitta på taket med så mycket jordplan som möjligt men då blir det en liten pinne, alltså ingen 1/4-våg.

Mvh.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Vi har åkt en hel del i Sverige i sommar och SR.s utsändningar är svåra att få in om man lämnar tätorten.
Bilen har tydligen en antenn i ena backspegeln som inte är bra.
Jag har testat med olika antenner och olika placeringar. Magnetfot på plåttaket, väl jordat bakluckefäste på huven, koaxkabel från TV-antennens förstärkare, olika sprötlängder, inget funkar bra! Dock är huvantennen något bättre än orginalet i spegeln
Vad har hänt?
Kan det vara SR som sänkt sina uteffeker?
Är mottagningsenheten i radion sämre nu för tiden? Kanske är logiskt om man stoppar in en massa andra funktioner i radion som inte hör till mottagningen.

Om man går tillbaka några tiotal år kunde man lyssna på den gamla Blaupunktradion, som bara var en radiomottagare, var man än befann sig.

Läste ett inlägg där någon sa att man gått över från vertikal polarisation till cirkulär för att bilantennerna inte alltid stog rakt upp. Kan det vara en orsak till försämringen?

Om man nu sänder cirkulärt borde man kunna ha en horisontell dipol på taket anpassad för 100MHz! 2 x 75cm. Kan det vara nåt?

Vad har ni för ideer om detta och hur fixar jag bästa antennen på husbilen.

Jag vet att den bör sitta på taket med så mycket jordplan som möjligt men då blir det en liten pinne, alltså ingen 1/4-våg.

Mvh.

Symptomen låter precis som när du plockar ur originalradion ur en V.A.G bil och inte sätter i adaptern som kickar igång antennförstärkaren (ej relevant i detta fallet då du testat en "vanlig" antenn).
Låter som om det skulle kunna vara fel på radion i bilen ?

Blaupunkt idag är inte var det var -tvärt om.

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Jag monterade en antenn med förstärkare på taket, nu har jag nästan för bra mottagning, jag får in samma program från flera sändare, och dessutom Norge och Danmark! :)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Jag monterade en antenn med förstärkare på taket, nu har jag nästan för bra mottagning, jag får in samma program från flera sändare, och dessutom Norge och Danmark! :)

Vad är det för grejer, har du nån länk?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Jag tycker också mottagningen är lite dålig. Fast på rikskanalerna OK men det brister mycket på t.ex kanaler som RixFM.

Ingen som monterat någon liten förstärkare bakom radion för att ev. lyfta kvalliten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Det är faktiskt Biltema:s aktiva antenn, och den fungerar! Men jag tänkte på originalantennen, den bör väl vara av någon typ med förstärkare, är den ansluten? Är din spelare ordentligt jordad till bilen med en kabel från apparatens chassie till bilens chassie?
Mycket viktigt för bra mottagning! :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Men jag tänkte på originalantennen, den bör väl vara av någon typ med förstärkare, är den ansluten?

Vi har inte haft några klagomål på jobbet (i alla fall inte där vi monterat grejor).
Ska kolla med min montör i morgon, han om någon vet.

Peter :)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Det är faktiskt Biltema:s aktiva antenn, och den fungerar! Men jag tänkte på originalantennen, den bör väl vara av någon typ med förstärkare, är den ansluten? Är din spelare ordentligt jordad till bilen med en kabel från apparatens chassie till bilens chassie?
Mycket viktigt för bra mottagning! :)

Kollade genom Biltemas antenner men hittade ingen med förstärkare, har du nåt nummer på den?

Jordning på radion har jag inte kollat, gör det imorron.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Plockade isär spegeln idag och konstaterade att det inte finns någon antenn i den, vilket också senare bestyrktes av Fiatverkstaden!!
Orginal på Fiat Ducato sitter antennen på taket men husbilspåbyggaren har ju eget tak och alltså gömt antennen någonstans. Kan ligga under yttertaket kanske. Någon som vet?

Jag ska kontakta Dethleffsfabriken i Tyskland så får vi se vad dom säger.

Montreal:
Kollade antennen på Biltema idag, den kräver 12 volt samt att det antagligen inte går att böja den för att passa på framskärmen vilket komplicerar det hela.
Annars såg den rejäl ut och förhållandevis dyr för att vara på BT.
Köpte ingen, vill få klarhet ang. orginalantennen först.
Tack för tipset!
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

vad har du för radio?
felet kan ligga där då vissa billiga radioapparater har för dålig mottagning.
Har själv haft en denver i en tidigare bil (kattastrof) byte till JVC utan att ändra
antenn eller byta förstärkare, en makaber skillnad i mottagning.

/ Bengt
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Har själv en Kabe med samma problem.Drog ut radion och såg vilket håll kabeln gick på, åt höger. Plocka ner handskfacket på passagerare sidan hitta en kabel koppling som dels gick till radion och sen vidare upp i dörrstolpen. Rev ner innertak solskydd innerbelysning. Och där låg änden på antennkabeln utan spröt och allt. Ha varit i kontakt med Kabe men inte hört något från dom inu. Var veckan före mässan så det kan vara anledningen till att dom inte svarat. För dom skriver i broschyren att antennen ska sitta i spegeln.
Hälsning
Jörgen
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Radio: Pioneer DEH 4200SD, vilken kvalitet mottagaren har i den har jag ingen aning om.
Det är inte Fiats orginalradio.

Grillmaister:
Det skulle kunna vara som du hade, låter nästan lika bra när jag testa med enbart en koaxbit i radion utan antenn!

Inget svar från Dethleffs än!!!
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Ja det verkar så. Satte själv i en 1/2 m 0'75 mm² kabel i änden på antenn sladden och det blev mycket bättre. Väntar på svaret från Kabe och om dom sponsrar med ett spröt. Annars får det bli något bra spröt från radioEmil.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Dålig mottagning på bilradion?

Fick ett dåligt svar av Dethleffs idag:

"the Fiat Chassis schould have a reflector. Maybe you schould mount a new antenna for the mudguard for a better reception."

Undrar vad som menas?
Ducatos antenner sitter enl vår lokala Fiatverkstad på taket!
Har gjort en ny fråga i retur.
 
Toppen