• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt från avlopp till diskbänk

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej är det någon som kan ge tips på hur jag kan få bort den dåliga lukten från avloppet?
Vad kan man göra rent med går det att använda korin? Någon som har erfarenhet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ställer man upp husbilen för vintern utomhus bör man skruva bort locket på undersidan av vattenlåsen för att förhindra att de fryser sönder.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Gällande miljön Tommy-59

Enligt svenska naturskyddsföreningen:
Städa utan giftiga kemikalier

Kasta ett öga på innehållet i rengöringsflaskan i städskåpet. Inte lika fräscht som det doftar, eller hur? Så här fixar du städningen utan onödiga kemikalier.

Stopp i rören:Häll en kopp bikarbonat och en kopp salt i avloppet. Häll långsamt på en kopp ättika. Låt det skumma och fräsa. Efter en kvart häller du på en kopp kokande vatten. Klart!

Och från städa miljövänligt.se

Effektiv, billig och miljövänligt städning – är det ens möjligt att genomföra? Ja, och det är bara att ta lärdom av den äldre generationen och använda deras knep för att möjliggöra detta. Det behövs inga dyra produkter, det behövs inte en massa skadliga kemikalier och det behövs inget hårt jobb för att få ett rent och fräscht hem.

Allt som krävs hittar du i ditt eget skafferi och detta i form av bikarbonat.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Ta en toa tablett häll i slasken skölj med lite varm vatten.
Låt ligga nån dag under färd.
Har funkat för oss i alla år

Tänk då på att gråvattnet skall tömmas på avsedd godkänd plats, tex där man tömmer toan, eftersom ”toatabletterna” är skadliga för vattenlevande organismer och övrig miljö. Dom gröna tabletterna är ”något” miljövänligare och kan oftast tömmas i tex Septitank.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem nu för första gången under sommaren, löste det med att spola tanken lite oftare.

Hade slut på en flaska "tank freshner" så jag använde en vanligt Biltema tablett till toan som jag löste upp i vatten och hällde i avlopp dagen innan jag spolade den. Det funkade.

Sedan är det bara att försöka spola oftare och inte ha vattnet liggande för länge för då börja den lukta. Som @wizzard skrev, ingen potatis eller pasta vatten i tanken, annars får man ångra sig när det börja stinka :-D

Jag "tror" att jag har inte vattenlås i minhusbil, vågar inte svära för att jag har inte kollat noga...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag "tror" att jag har inte vattenlås i minhusbil, vågar inte svära för att jag har inte kollat noga...

Jag kan garantera att du har vattenlås även i din bil i någon form. Odören skulle annars bli ohållbar. Vattenlåset i sin enklaste form är en böj på slangen. Oftast räcker det med att hälla en skvätt vatten i vaskar och dusch efter färd. Kemikalier gör att gråvattnet inte blir nedbrytbart.
 
Toppen