• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kyla från Truma aircodition

F

F.d. 29864

Guest
Hej!

Vi har en aircondition i våran husbil som heter Truma Sahfir Vario. Den sitter monterad i
mellangolvet med sitt utblås under bilen.
Har varit i Italien på semester och haft mellan 30-40 grader varmt.
AC-n har gått från morgon till kväll och vid en ute temp på 36 grader hade vi 30 grader
inne i bilen.Dessutom väsnas den mycket ute plus blåser varm luft så det går inte att sitta
under markisen.
Nu undrar vi bara om det finns någon annan som har samma problem som vi med denna
typ av AC och i så fall om ni har någon lösning på problemen.

Hälsningar Annkie o Lars
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

En temparatursänkning på 6 grader är ett tecken på att din AC fungerar som den skall, den är väldigt effektiv.
Men däremot är utblåset felplacerat under markisen, men det är en baggis att rikta om.

Vår AC klarar inte en sänkning med 6 grader men beror att den drar precis 6 Amp, detta är avsiktligt val då snåljåparna här nere i södra europa ofta säkrar sina utag med max 6 Amp.
Vi står just nu i Elme ( södra Frankrike ) med en utetemp på 27 grader och en innetemp på 24 grader men då står dörren vid öppen hela tiden.
Det viktigaste är känslan av att det är svalare inne än ute, tycker vi.

Nu är det Sangria dags igen och in i dimman, trevligt..
Lotta & Torbjörn
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Hej du är inte ensam! samma problem hos oss hela aggregatet blev ut bytt inte hjälpte det och när agg gick hela dagen så kondenserade slangarna i skåpen så kondens vattnet rann i överskåpen! Så aggregatet åkte på soptippen! nu sitter en Dometic på taket som funkar!
Mvh Bengt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Vi har en HB2500 Dometic och det är väl motsvarande för innomhusmontering.
Viktigt att tänka på är att kapsla in bilen precis som om det vore kallt.
1. Rutskydd på. Helst på utsidan eftersom dom som man trycker på insidan redan släppt in värmen innanför glaset.
2. Dra för alla mörkläggningsgardeiner i takluclorna.
3. Dra även för en del mörkläggningsgardeiner för fönstren.
4. Och håll givetvis dörren stängd.
Sedan om man tycker att kylan räcker så är det bara att dra upp dom mörkläggningar man vill givetvis.

Våran AC går för fullt hela dagar och håller då ett riktigt svalt innklimat. Temperaturen är vid kylning mycket svår att mäte efytersom man uppfattar kylningen även vid drag.
Vi kör den till 1.00 på natten med klockavstängning och sätter sedan på den vid 7-8.00 på morgonen och håller då ett mycket skönt inneklimat.

På vår bil (Eura) så finns det kanaler förberett i tak som jag anslutit en av slangarna till. Det är som T.Rantzow skriver viktigt hur slangarna och utblåsen sitter.

Vi är vid Cavallino nu nära Venedig och det har varit över 30 gr varje dag o våran AC fungerar perfekt. Natt temperaturerna ute ligger runt 24-27gr.

Har mätt våran AC som jag tycker du borde göra med en t.ex. digital stektermometer som du stoppar in i munstycket. När vi har en utetemp på 30-33gr så blåser den in 7gr.
Är det svalare ute som det brukar vara hemma har jag fått ner temperaturen til3gr i munstycket men det orkar inte AC:n när det är så här varmt som det är nu här nere.

Det varmaste vi kört våran AC i är för två år sedan i Kroatien då det va över 40gr och då va temperaturen fortfarande skön inne.

Så mitt råd, mät temperaturerna i munstyckena.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Måste lägga till att om du får varmluft till markissidan så är nog frånluften felplacerad.

Men det löser du lätt med en plåskiva som styr luften till bilens vänstersida.
 
F

F.d. 29864

Guest
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Tack för snabba svar och goda råd!
När det gäller hur bilen står är den väl skyddad för solen under popplar. Alla
mörkläggningsgardiner för såväl taklucker som fönster fördragna och stängda.
Sedan skriver du Håkan att Er kylluft håller ca 7grader eller kallare. Jag satte en
termometer framför ett av utblåsen inne i bilen och den visade 15grader.
Här är en markant skillnad från eran.Vi placerade också termometern under
bilen som då visade 45grader.
Det jag inte vet är om AC-n tar in luft bredvid utblåset under bilen.Om det är så
skulle det kanske hjälpa att man satte en plåt för att styra utblåset till bilens
vänstra sida.
AC-n är placerad i dubbelgolvet precis innanför bodelsdörren.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Hej
Jag har också en AC av samma typ och den tar sin inluft från insidan av bilen i golvhöjd via ett stort filter. Detta gör att den återcirkulerar den redan litet kylda luften som både blir torr och kall.
Jag har bara testat i +30 grader men då stod bilen i solen, allt stängt men inget fördraget och det tog ca 2 timmar att kyla bilen till +22 grader på insidan. En kul sak inträffade. Aldepannan elpatron var glömd i påläge med termostaten på 22 grader. När kylan nådde ned till den temperaturen gick elpatronen igång och säkringen i stolpen löste ut pga överbelastning. Jag kanske får problem vid över 40+ men vid 30 funkade det som det skall. Bilen är helintegrerad på 8,8 m och utsläppen sitter på ett antal ställen uppe vid taket. Frånluften tas nere vid golvet i en sänglåda bak. Till och frånluft för sekundärkretsen samt kondensvattenutsläpp sker under bilen mellan bakhjulen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Tack för snabba svar och goda råd!
När det gäller hur bilen står är den väl skyddad för solen under popplar. Alla
mörkläggningsgardiner för såväl taklucker som fönster fördragna och stängda.
Sedan skriver du Håkan att Er kylluft håller ca 7grader eller kallare. Jag satte en
termometer framför ett av utblåsen inne i bilen och den visade 15grader.
Här är en markant skillnad från eran.Vi placerade också termometern under
bilen som då visade 45grader.
Det jag inte vet är om AC-n tar in luft bredvid utblåset under bilen.Om det är så
skulle det kanske hjälpa att man satte en plåt för att styra utblåset till bilens
vänstra sida.
AC-n är placerad i dubbelgolvet precis innanför bodelsdörren.

Verkar som effekten då är lite låg.

Har ni kollat så filtret inte är igensatt?
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kyla från Truma aircodition

Det kan vara så att ni fått en läcka på kylkretsen.Med för lite kylmedia sänks inte temperaturen som den skall.Jag har en Truma Saphir Comfort där jag fått en läcka så att kylmediet läckt ut.Jag var hos Truma I Putzbrunn och fick det åtgärdat.Dom hade suverän service.
Lars
 
Toppen