De två första åren hade jag frustrerande problem med dålig FM-mottagning. Lösningen infann sig efter diskussion med en Erikson-anställd civilingenjör som kontaktade en kollega som var expert på antenner: Resultatet blev att min takmonterade antennspröt saknade jordplan; detta då taket är av plast (glasfiberarmerad plast med gelcoat överdrag, som en plastbåt) finns inget jordplan att tillgå. Efter ytterligare lite resonemang föreslog jag att kanske aluminiumskelettet som utgör regelverket i både väggar och tak kunde utgöra ett jordplan. Denna ide ansågs vara fruktbar varför jag rekommenderades att försöka koppla jordflätan på koaxialkabeln (som är ytterdelen av antennsladden) till aluminiumramverket. Detta löste jag genom att hitta första skarvdonet på antennsladden och där klämma in en (skalad ca 10 mm av en 0,75 mm2) sladd som i andra änden (i mitt fall ca 20 cm därifrån) kopplades till aluminiumramverket via ett rundstift på en inredningsskruv som inredningen är monterad via. (pust, en lååång beskrivning

)
Korta varianten: Koppla jord via ett eventuellt befintligt ramverk av aluminium. Utan någon form av jordplan blir det aldrig riktigt bra.