• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag tycker att avrinningen/avloppet från diskho och tvättställ i min nuvarande husbil (Dethleffs RT 6614)är onormalt långsamt. Det är i princip möjligt att helt fylla respektive ho utan att ha en propp i hålet. Jag har kört med sugklockor för att ta bort eventuella föroreningar, samt även demonterat vattenlåset till diskbänken vilken rinner långsammast, men inga direkta föroreningar att se. Är det normalt med så långsam avrinning i moderna husbilar? I min förra bil, en 1989 års CABBY var det full fart i avloppen. Några bra tips? tvättställ och diskbänk sitter på olika sidor av husbilen och har endast gråvattentanken som gemensam komponent.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

När det gäller de smala slangarna i husbilen så har jag med framgång rensat dom med en gardinspiral.
Lasse
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

Det brukar vara dåligt med fall på avloppen och det är nödvändigt.

Jag har dragit om alla avlopp i min Rapido så att det är bra fall 1:a metern och då fungerar det oavsett om man inte står rakt.

Tidigare var det 90 graders böjar och jag använde 45 graders i stället och gick genaste vägen i stället för en massa omvägar.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

Vi har lite samma problem...har funderat att det måste finnas en avluftningshål/ventil från grå vattentank, om det är gen täppt?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

Om du har de 28mm svarta rör som används ofta till avlopp så kolla hur de är dragna. Jag blev mörkrädd när jag såg hur de gjort på min. Köp några 45 krökar och fixa 1:a biten och du får säkert rör över.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

Om du har de 28mm svarta rör som används ofta till avlopp så kolla hur de är dragna. Jag blev mörkrädd när jag såg hur de gjort på min. Köp några 45 krökar och fixa 1:a biten och du får säkert rör över.

Det är som du påpekar svarta 28 m/m rör, dessutom är de första synliga böjarna 90 gradare. Du har rätt att det finns en del attr göra för att förbättra flödet.

;)
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

I min Niesmann+Bischoff Arto finns det ett vattenlås vid inloppet till gråvattentanken. Det är vridbart och är utrustat med ett lock för rengörning. Kanske finns på andra bilar också?
/ Olle
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dålig fart på avlopp från diskho och tvättställ..?

I min Niesmann+Bischoff Arto finns det ett vattenlås vid inloppet till gråvattentanken. Det är vridbart och är utrustat med ett lock för rengörning. Kanske finns på andra bilar också?
/ Olle

jag skall kontrollera om det finns liknande på min bil, först måste jag bara hitta hur man kommer till att se inloppet. Tack för tipset!
 
Toppen