• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Dålig doft i husbilen...

HåGe

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
Har sedan en tid dålig doft i husbilen. Ev. fr. gråvattentanken. Har tömt i ättika i diskhon. Har kört med medel fr. Thetford för "rening" av gråvattentanken. Fukttest nyligen gjord utan anmärkning. Ev. problem m. batteri har uteslutits av personal på husbilsfirman.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
K
Har sedan en tid dålig doft i husbilen. Ev. fr. gråvattentanken. Har tömt i ättika i diskhon. Har kört med medel fr. Thetford för "rening" av gråvattentanken. Fukttest nyligen gjord utan anmärkning. Ev. problem m. batteri har uteslutits av personal på husbilsfirman.
An du fått in en mus som dött. Dom kan lukta innan några veckor.

Sen har det regnat mycket. Det är hög luftfuktighet så det kan skapa lukt...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Rengöringsmedel i gråvattentanken. Vi använder såpa. Det finns olika lösningar. Sedan köra en rejäl runda, gärna på lite skumpiga vägar. Tappa ur och gör samma sak igen. Var inte snål med volymerna. Vi doserar alltid i lite såpa under resorna. Brukar dämpa gråvattenstanken. Sedan har du vattenlås både i disk och toa vask. Skruva loss och rengör. Har du duschgolv har det också direkt tillgång till gråvatten tanken och därmed odörerna därifrån, eftersom det oftast inte är vattenlås där. Vi har köpt avlopps/diskproppar, som vi alltid har i de två avloppen i duschgolvet vi har, när de inte används.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag hade en del lukt i min bil avloppet var delvis täppt och det fanns ett hål där det rann över när tanken var full. Har även haft lukt av att det varken i handfatet på toaletten eller i diskbänken eller hålet i golvet i duchen haft något vattenlås. Men däremot finns det små proppar att stänga avloppshålen med så det är nog det man får göra och testa med.
Har man ac i bilen så kan det komma därifrån kondens bildas och ska normalt rinna ut om det inte blivit täppt har man stående vatten där får man bakterier. Jag vet att volvo hade problem där så sprayade man något medel inifrån bilen vid värmeutsläppen. Var nog bara temporär lösning.

Ulf Kristiansson

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
20396
Medlemskap
2025
Jag måste regelbundet hälla vatten i vattenlåsen, framförallt i duschen.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej, här är ytterliga ett tips som vi av egenhet vet fungerar för oss som ofta tömmer tanken, Corega upplösta i en mugg vatten, får skalpa runt tills ni tömmer nästa gång.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Kolla om det finns tillgängligt inspektionslock. Då kan man spola ur och rengöra ordentligt. Satt en massa skit i våran tank så jag fick ta bort med händerna för att få bort.. Har inte haft dålig lukt nu på 2 år.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När vi snackar om gråvattentanken, var noga med vad ni INTE spolar ner där.
Spola inte ner saker som fett och matrester. Dessa saker är mumma för bakterier att växa i, och kan i extremfall bilda klumpar som inte går att spola bort.
Trots detta kan det bildas stinkande lukt.
Detta fixas lätt med klorin.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag hade en del lukt i min bil avloppet var delvis täppt och det fanns ett hål där det rann över när tanken var full. Har även haft lukt av att det varken i handfatet på toaletten eller i diskbänken eller hålet i golvet i duchen haft något vattenlås. Men däremot finns det små proppar att stänga avloppshålen med så det är nog det man får göra och testa med.
Har man ac i bilen så kan det komma därifrån kondens bildas och ska normalt rinna ut om det inte blivit täppt har man stående vatten där får man bakterier. Jag vet att volvo hade problem där så sprayade man något medel inifrån bilen vid värmeutsläppen. Var nog bara temporär lösning.
Ett tipps är att stänga av AC 5-10 minuter innan man är framme vid sitt mål, gärna med hög hastighet på fläkten.
Motståndet till kupéfläkten kan vara rostigt, mår också bra av lite extra torktid, är placerad efter kylbatteriet och är utsatt för fukt.

Det kan lukta riktigt illa från AC:n speciellt en varm sensommardag med hög luftfuktighet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ett tipps är att stänga av AC 5-10 minuter innan man är framme vid sitt mål, gärna med hög hastighet på fläkten.
Motståndet till kupéfläkten kan vara rostigt, mår också bra av lite extra torktid, är placerad efter kylbatteriet och är utsatt för fukt.

Det kan lukta riktigt illa från AC:n speciellt en varm sensommardag med hög luftfuktighet.
Vilken bilmodell gäller tipset?

Själv har jag bara råkat ut för dålig lukt i AC'n på en enda bil, det är på svärmors Peugeot

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
När vi snackar om gråvattentanken, var noga med vad ni INTE spolar ner där.
Spola inte ner saker som fett och matrester. Dessa saker är mumma för bakterier att växa i, och kan i extremfall bilda klumpar som inte går att spola bort.
Trots detta kan det bildas stinkande lukt.
Detta fixas lätt med klorin.
En fettavskiljare luktar mumma. Den doften påminner om en gråvattentank som luktar illa.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Vilken bilmodell gäller tipset?

Själv har jag bara råkat ut för dålig lukt i AC'n på en enda bil, det är på svärmors Peugeot
Min Ford focus stinker om jag bara stänger av motorn.
Vad jag kommer ihåg var det Bosse bildoktorn som kom med det tipset.
Det fungerar för mig.

Fukt och kondensering påverkas av temperatur och vatten innehållet i luften.
Jag tror att det är många som har råkat ut för att framrutan immar igen när man kör i väg med bilen efter ett kort stopp, om AC:n har varit på.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ja tipset är bra,
men för att få dålig luft i ac tror jag det även beror på att div smuts letat sig in i förångaren, kupefilter av budgetmodell, eller kanske inget filter alls.
Jag har haft 50-90-talare med ac utan kupefilter, i dessa uppstod inte dålig från AC'n vad jag minns, jag misstänker att det är sämre konstruerade förångare i en del bilar som är en del av orsaker till problemet(?)

Minns en gammal Ford som stank, men då var det en mus som letat sig ända in till paketet :msn_sick:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Mitt specialmedel som är billigt är klorin som man ska akta att få på kläderna tar bort färgen och det går inte att göra något. Använder det till gulnande strålkastarglas av plast. Några deciliter i toaletten inne gör att det blir rent utan borste sen i husbilens vatten tank att skölja med. Men det angriper händer och är man allergisk kan man nog få problem med andningen.

Toppen