• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig dag blir bra

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Vaknar upp på parkeringen i Gränna och blir utskälld för att jag inte drar in fotsteget så en bil kan parkera. Det är duktigt tajt och jag tror inte jag kan köra ut om jag nu skulle ”släppa in” denna bil. Han kallar mig dum i huvudet och att jag borde lära mig kör etc etc. Tar färjan ut till Visingsö och kör in på ställplatsområdet och där klantar jag till det. Jag missar helt en stubbe och hela bilen blir hängande. Det kommer ett helt gäng med fantastiska människor som försöker hjälpa till, jag är själv i husbilen med min 3-åriga son så det är lite rörigt. De puttar på, hämtar grenar, klossar och skitar ner sig, helt fantastiskt! Fler kommer till och springer och hämtar slirmattor och fixar och donar. Först när det kommer fram en ordentlig domkraft så kommer jag till slut loss, puh!

Det är så fantastiskt att uppleva hur hjälpsamma människor är! Jag är ju nu på något konstigt sätt glad att jag körde på den där stubben:)


STORT TACK till er som hjälpte till, hoppas nån av er läser detta.

Med vänlig hälsning, Per
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Man måste försöka glömma bort de så kallade trafikpoliserna, och minnas de personer som hjälper till i dessa lägen ;)

Även vi har fått fantastisk hjälp när vi körde fast på vått gräs vid tillfälle. Personerna i fråga blev duktigt nedsmutsade, men de svarade bara leende " det finns ju dusch och tvättmaskin". Underbart att dessa vardagshjältar finns!

Hoppas att ni får en fortsatt fin semester. Vi åkte från ön för en vecka sedan ;)

//Jocke
 

Guro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
21959
Medlemskap
2024
Hej

Vaknar upp på parkeringen i Gränna och blir utskälld för att jag inte drar in fotsteget så en bil kan parkera. Det är duktigt tajt och jag tror inte jag kan köra ut om jag nu skulle ”släppa in” denna bil. Han kallar mig dum i huvudet och att jag borde lära mig kör etc etc. Tar färjan ut till Visingsö och kör in på ställplatsområdet och där klantar jag till det. Jag missar helt en stubbe och hela bilen blir hängande. Det kommer ett helt gäng med fantastiska människor som försöker hjälpa till, jag är själv i husbilen med min 3-åriga son så det är lite rörigt. De puttar på, hämtar grenar, klossar och skitar ner sig, helt fantastiskt! Fler kommer till och springer och hämtar slirmattor och fixar och donar. Först när det kommer fram en ordentlig domkraft så kommer jag till slut loss, puh!

Det är så fantastiskt att uppleva hur hjälpsamma människor är! Jag är ju nu på något konstigt sätt glad att jag körde på den där stubben:)


STORT TACK till er som hjälpte till, hoppas nån av er läser detta.

Med vänlig hälsning, Per
Tack själv, vi fick ju loss dig till slut, njut av tiden här nu. Hälsning från ställplats 2
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
att vakna med utskällning är INTE bra, hela dagen kan bli förstörd , troligtvis hade myror kommit ner i gröten hos den där människan,eller den var inte utevan ,finns fortfarande sådana individer i gamla svedala
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Jaha, då var det dags igen att sitta fast som i somras på Visingsö. Körde in på Järvsö Camping sent igår kväll, också denna gång ensam med min yngsta son. Skulle till att backa in på min ficka men sjönk ner i gräsmattan och satt fast tvärs över grusvägen. Fick bli stående så fösta natten men nu fått hjälp att bli lossdragen. SUPERTREVLIGT värdpar som hjälpte mig. Precis som i somras blir man efteråt glad över att ha kört då man får uppleva hur trevliga och hjälpsamma människor är:)
Tack till P-O och Ulrika som driver denna camping, jag kommer tillbaka.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Fotstegsgubben är nog med stor sannolikhet avundsjuk på er. För 7 år sen körde vi in på Järvsö camping och in på en plats och det regnade och som för er så körde vi fast när jag skulle backa och ta om lite. Men blev lossdragen dan efter och så var det med det. Så välkommen i klubben ”vi som har fastnat nån gång”. På Rista fallets camping för 5 år sedan i december månad kom vi inte upp för backen när vi skulle åka hem. Blankis underst och 10 cm nysnö så det var halt, men blev bogserad av deras traktor. Så det brukar ordna sig.
Mvh
Matti
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju vara bra att gå ut och reka innan man kör in och parkerar, sen beror det väldigt mycket på vilka däck man har, grovmönstrade året runtdäck är ju bra mycket bättre än rena sommardäck.
Backar man in så har man ju ganska nära till en väg med bra grepp och blir ju närmare och lättare att ta sej upp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också ett par såna gula, har aldrig använt dem själv, men har lånat ut dem till kompisen nån gång, han åker framhjulsdrivet.
Själv har jag 4st drivhjul bak med automatisk diffbroms, har provocerat och stallat med full gas på översvämmad gräsmatta, men får inte hjulen att släppa, så jag märker enorm skillnad på dessa 2 typer av drivning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har man väl fått hjulen att slira så är ju alla räfflor i däcken fyllda med lera så det kunde lika gärna vara slicks.
Man startar på tomgång och slirar igång på kopplingen släpper det då är man såld och behöver hjälp.
Inte roligt för campingägaren att få sina platser fullständigt sönderkörda och utan gräs.
I yttersta nödfall lägger man i ettan koppling upp och vrider på startnyckeln har man tur så drar startmotorn så det blir lite rull samtidigt som motorn tänder men man får inte röra gasen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Ett misstag man kan göra med framhjulsdrivna är att vrida ratten på ett stillastående fordon på ett fuktigt underlag. Vanligt på t ex årsmötet eller andra kolonuppställda husbilar.
 
Toppen