• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig avrinning, handfat i toaletten

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Hej
Avloppet i handfatet inne i vår toalett rinner just nu väldigt dåligt. Någon som har tips på vad vi ska göra?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Avloppet i handfatet inne i vår toalett rinner just nu väldigt dåligt. Någon som har tips på vad vi ska göra?
Spola med varmt vatten. Max 60 grader. I omgångar. Felet är efter tandborstning så spolar man inte bort tandkrämen ur rörsystemet. Sen beckar det igen och blir stopp. Testa gärna att blanda det varma vattnet med såpa. Det löser det mesta.

Sen har vissa avlopp vattenlås. Då är där ett lock du kan skruva av och rengöra.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Det där har jag lirat med och får inte rätt på det.
Ibland är det handfatet en annan gång är det duschen. Ibland samtidigt.
Har varit så sedan vi köpte bilen.
Har rensat rör mm.
Jag har kollat vattenlås ingen skillnad, tog bort vattenlåset blev inte bättre.
Rören går separat till tanken.
Trodde att det var dålig utluftning på gråvattentanken. Så jag borrade ett hål i ovansidan på tanken, ingen skillnad.
Likadant om kranen är öppen på gråvattentanken.
Vet inte om det kan vara för dåligt fall på rören som går in i tanken. Isåfall finns det inte mycket att göra åt det.

Just nu slut på ideer, tar gärna också emot tips om någon varit ute för samma sak och hittat en lösning.
En fördel är att man kan tvätta fötterna samtidigt som man duschar, ibland.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det där har jag lirat med och får inte rätt på det.
Ibland är det handfatet en annan gång är det duschen. Ibland samtidigt.
Har varit så sedan vi köpte bilen.
Har rensat rör mm.
Jag har kollat vattenlås ingen skillnad, tog bort vattenlåset blev inte bättre.
Rören går separat till tanken.
Trodde att det var dålig utluftning på gråvattentanken. Så jag borrade ett hål i ovansidan på tanken, ingen skillnad.
Likadant om kranen är öppen på gråvattentanken.
Vet inte om det kan vara för dåligt fall på rören som går in i tanken. Isåfall finns det inte mycket att göra åt det.

Just nu slut på ideer, tar gärna också emot tips om någon varit ute för samma sak och hittat en lösning.
En fördel är att man kan tvätta fötterna samtidigt som man duschar, ibland.
Du har möjligen inte en av de där bilarna som lutar starkt framåt?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
För mig har det nästan alltid varit problem med dålig avrinning i handfatet och har liksom #Globetrotter provat alla tänkbara lösningar utan att lyckas. Det som har varit signifikativt för våran husbil är att det rinner sakta när det står lite vatten i handfatet, men när det fylls med mycket vatten så släpper stoppet och vattnet forsar ut. Därvid har jag konstaterat har det bildas luftbubblor i slang och rör. Just det, vi har en slang som förbinder handfatet med avloppsrören och dennas lutning har påverkat hur handfatet töms. Jag provade först att korta slangen för att få ett brantare fall, vilket dock inte gjorde saken bättre. Eftersom slangen då blev för kort fick jag köpa och montera en ny längre, och nu flyter det på bättre, i alla fall acceptabelt.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025
För mig har det nästan alltid varit problem med dålig avrinning i handfatet och har liksom #Globetrotter provat alla tänkbara lösningar utan att lyckas. Det som har varit signifikativt för våran husbil är att det rinner sakta när det står lite vatten i handfatet, men när det fylls med mycket vatten så släpper stoppet och vattnet forsar ut. Därvid har jag konstaterat har det bildas luftbubblor i slang och rör. Just det, vi har en slang som förbinder handfatet med avloppsrören och dennas lutning har påverkat hur handfatet töms. Jag provade först att korta slangen för att få ett brantare fall, vilket dock inte gjorde saken bättre. Eftersom slangen då blev för kort fick jag köpa och montera en ny längre, och nu flyter det på bättre, i alla fall acceptabelt.
Detta känner jag igen. Det stämmer att det bildas en luftkudde i vattenlåset som hindrar avrinning. Vid större vattenmängd trycks luftkudden bort.
Prova att montera loss vattenlåset. Ta bort locket i botten (bajonett) och fila ner den inre tunna väggen som skapar vattenlåset ett par mm. Innerväggen är tunn och lätt att fila ner lite. Enda nackdelen som jag ser är att vattenlåset kan torka ur snabbare om det inte används på ett tag.
Jag har denna typ av vattenlås, och där funkar det. Tipset fick jag naturligtvis här i forumet.

1749498193600.jpeg

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Detta känner jag igen. Det stämmer att det bildas en luftkudde i vattenlåset som hindrar avrinning. Vid större vattenmängd trycks luftkudden bort.
Prova att montera loss vattenlåset. Ta bort locket i botten (bajonett) och fila ner den inre tunna väggen som skapar vattenlåset ett par mm. Innerväggen är tunn och lätt att fila ner lite. Enda nackdelen som jag ser är att vattenlåset kan torka ur snabbare om det inte används på ett tag.
Jag har denna typ av vattenlås, och där funkar det. Tipset fick jag naturligtvis här i forumet.

Visa bilaga 239712
Det har jag provat, fungerade inte i mitt fall.

Toppen