• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Därför visar färddatorn fel med effekt box

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.033
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För info,
Färddatorerna i moderna dieselbilar kan, bland mycket annat, ange ganska exakt momentan bränsle förbrukning, och snitt förbrukning.

Det går till så, att genom kalibreringen av rullomkretsen på hjulen, så vet datorerna (ja flera i varje bil) hur fort bilen gå för tillfället.
Det blir också enkelt för datorerna att räkna ut total körsträcka och tripp sträcka i antal meter, för det finns en inbygt klocka i processorerna.

När detgäller bränsleåtgång, så kan inte styrdatorn för motorn, i fortsättningen ECU (Electronic Control Module) mäta bränsleåtgången så handfast som körd sträcka.

I stället räknar ECUn ut förbrukad bränslemängd och rapporterar detta på bilens data bus.
ECUn kommer ihåg hur länge var spridare varit öppen, och vilket insrutningstryck som gällde när spridaren var öppen. Genom att veta tryck och öppettid för spridaren kan bränslemängden som sprutas in förutses.

Nu till problematiken med "Boxar".

En Dieselmotor styrs som bekant inte med luft, utan med mängden insprutat bränsle.
Luft fins alltid i överskott i detta sammanhang.

En effektbox fugerar så att den skapar inkorrekt information från tryckgivaren för insprutningstryck. Om det är tex 1200 bar vid spridaren, så kan boxen förvränga den informationen till ECUn, och säga att det är 1000 bar.
Då kommer ECUn att kompensera trycket till 1200 bar, avläst genom effektboxen.
I verkligheten kan vi nu ha 1400 bar vid spridarna.

Nu ger ECUn ett kommando för att hålla spridaren öppen i x ms, baserat på att det är denna insprutningtid som krävs för att ge en bränslemängd som ger Y Nm vid detta varvtal, vilket föraren begärt genom läget på gaspedalen.
I själva verket har motorn fått den begärda bränslemängden PLUS det extra bränsle som hinner genom spridaren för att trycket i detta exempel är 200 bar högre än ECUn vet om.

Detta ger tvår effekter (minst!);
-ECUn vet ej hur mycket bränsle som i verkligheten gått åt, färddatorn visar ordentligt fel.
-ECUn vet ej hur mycket vridmoment som producerats, pga att den inte vet den verkliga mängden bränsle som sprutats in i cylindern.
Vridmomentet görs tillgängligt på data busen, och läses bla av automatlådan, antisladd och antislir systemet.

Den felaktiga vridmomentinformationen kan lura en automatlåda att ge
för lågt tryck i kopplingarna inne i A-lådan för att orka hålla emot det extra vridet.
Det kan även ha konsekvenser för hur ett antisladds/slir system arbetar.

edit,
Jag har själv en KCR box monterad (manuell låda), så detta är inte en kampanj mot boxar.
Bara info om hur det funkar.
 
Senast ändrad:
Toppen