• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcken

F

F.d. 53149

Guest
Om två veckor har jag bestämt att våren är här på riktigt och vi tänker ta ut bilen från vinterförvaringen.
Min fråga är: Vad händer med däcken då bilen står uppställd i 6 månader utan uppallning? Vad händer då bilen ska rulla med tanke på att gummi och lufttryck stått alldeles stilla under denna tid? Är det någon som pallar upp sin husbil under vintern?

F

F.d. 8502

Guest
Sv: Däcken

Hej . Samma funderingar har jag och hoppas vi får rätt.
Kolla lufttrycket och åk en sväng .
Vissa däck har en förmåga att tappa sin form när dom står stilla,men det brukar rätta till sig after en kort stunds körning.
Jag har aldrig behövt göra något annat efter vinterförvaringen under dom 25 åren jag kört husbil.
Hoppas ni får en problemfri start ni med.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Ja fick tips en gång fr däckfirman , att man skulle öka trycket vid långtidsuppställning och se till att man har plant under hjulen, men det finns säkert lika många åsikter som bilar, det kan vara värre med bromsbeläggen, dom har en tendens att rosta ,kolla på skivor o belägg,

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag använder Biltemas elektriska saxdomkrafter. Trycker upp bilen ca 1dm fram o bak endast för att avlasta däcktrycket.

Snabbt o enkelt.

F

F.d. 53149

Guest

Tack alla ni som svarat. Verkar som om det är vanligast att bilarna står utan upp-pallning. Ska bli spännande att se vad som hänt under 6 månaders vinteride. Som väl är gäller fortfarande garantin! På fredag om 14 dagar ska vi åter få se vår nyinköpta ögonsten...det är inte utan att man längtar till säsongen!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag köpte ny personbil häromdagen som hade stått som skyltexemplar några månader. På hemfärden kändes det som om hjulen var obalanserade men det gick över redan efter någon mil.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Enda gången jag varit med om orunda däck var på 70-talet med min Saab. Det var uppe i lycksele och det var minus 38 grader och bilen hade bara stått två dagar. Bilen gick fram som om man rodde. Det rättade emellertid till sig efter någon eller några Km när däcken värmtsupp en aning.
// Göte J

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag köpte ny personbil häromdagen som hade stått som skyltexemplar några månader. På hemfärden kändes det som om hjulen var obalanserade men det gick över redan efter någon mil.

Skall bli intressant och se hur hjulen är på min "garagevärmare" ( audi 200 20v quattro) som jag tänkte ta ut i sommar och den har stått sedan 2007 ..

Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Bengt-Åke, om den har stått så länge, så bör du lyfta och snurra hjulen några varv innan du flyttar den. Fettet i lagren har en benägenhet att ge med sig, så där är antagligen stål mot stål nu.
Calle

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har iofs kört den in och ut ur garaget ett antal gånger samt rullat den fram och tillbaka den metern som jag har extra i garaget men det är ju marginellt .

Jag har genom åren bytt lager på dom olika audisarna så det gör nästan på rutin men det är ju bätre att använda bilarna man har .....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Beror nog mycket på däcken. Jag hade en Pajero för några år sedan. Där blev hjulen *orunda" om bilen stått still några dagar. Det rättade till sig efter några mil men var rejält obekvämt. För längre sedan hade vi en Chevy Camper. Den var hemsk efter några veckor. Där "separerade" jag också ett par däck som var ganska nya.

Det verkar som om däcken som är märkta" Camper" eller "Camping", har ändå styvare sidor än motsvarande vanliga C-däck. Har aldrig varit med om att ett campingdäck blivit "orunt".

Krister N

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Intressant det där med "separation". Kan stillaståendet vara orsak till däckexplosioner (separationer) pga längre stillastående. Det är ju sällan som personbilsdäck får punktering.

Toppen