• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

F

F.d. 50334

Guest
Hej
Har en Elnagh Magnum 660 och ska lägga på nya svålar. De som sitter på är 195 x 75 x 16 och min tanke är att fortsätta med samma mått. Har någon en annan åsikt så säg till , alltid bra att höra andras åsikter. Men det jag vill fråga om är följande : Jag har hört någonstans att det finns speciella däck till husbilar. Stämmer det och i så fall varför.

Mvh Ulf

EVTOAK

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Godkväll
Har förmig att det står i instrumentet vad du får ha för dimition
på däck o fälgar
Tommy

F

F.d. 50110

Guest

Däck har en belastningskod= hur mycket varje däck belastas mot vägbanan. Grovt räknat blir detta totalvikten / 4. Personbilsdäck är lättviktare i detta fall och dessa däck är därför billigare.
Mjuka däck slits fortare men har oftart behaglig comfort.
Lycka till i valet .

L-G

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Många har också sk campingdäck, som är tåligare än vanliga däck utan campingmärkning. Klarar större påfrestningar vid tex kantstensislag och får mindre deformation vid långt stillestånd etc.
Claes

Toppen