• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck?

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Tjena!

Har någon av er där ute koll på däckdimmensioner??
Jag undrar för att jag hade behövt vinterdäck i dimmension 215/70 15 till min bil men det verkar "bara" finnas 195/70 15, spelar detta någon roll att man tar smalare däck?:eek:

mvh Rembrandt
 
Senast ändrad:
P

Pelle

Guest
Sv: Däck?

Hej,

Kolla in http://ssl.delti.com/dackonline/dack.html
Där finns däck med den dimension du söker.

Den dimesion du måste ha finns angivet i dina registreringspaper, i bland finns alternativa dimensioner angivna och då kan du använda dessa.
Om inte kan du välja en annan profil (Höjd) tex 215/65 15 eller 215/75 15 vilket anges i % av bredden av däcken i ditt fall 70% av 215. Du kan kan ändra +-5% från original utan att det på verkar typgodkännandet.

Här är en annan bra sida som förklarar detta på ett begripligt sätt samt har en bra funktion för att kolla skillnaden mellan olika däcksdimensioner.
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Lycka till
Pelle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Här finns den klassiska informationskällan om däck, Scandinavian Tire & Rim Organisation (STRO):
http://www.stro.nu/svindex.htm
http://www.stro.nu/stro.htm

Delar av den gamla handboken på 34 sidor - mest om diagonaldäck - finns här för nedladdning och man kan också beställa den nya handboken för 240 kr.

Beträffande ålder på däck (klicka på 'Ålder') är onekligen den test av nya och gamla vinterdäck som STRO gjorde hos VTI, (Väg och Transportforsknings
Institutet) i Linköping mycket intressant och STRO säger:
"Denna test visade att 3 år gamla däck hade
samma egenskaper på is som nya
vinterdäck.
Myten om att däck är färskvara är
överdriven."
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Hej Rembrandt!

Vet inte om du är klar med dina däckfunderingar. Men vad som är viktigt att tänka på är att rullningsdiametern förändras när däckdimensionen ändras. Alltså den längd bilen förflyttar sig på ett däckvarv. Pelle talade om höjden på däcket som egentligen är det rätta. Men förändrad höjd ger också förändrad rullningsdiameter. Mindre dimension mindre rullningsdiameter större dimension större rullningsdiameter. Detta gäller vid oförändrat procentförhållande. Att välja en större dimension därmed också bättra på bränsleförbrukningen.

Bästa hälsningar
Kurt
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Däck?

det påverkar hastighetsmätaren

för att polisen ska vara nöjd så ska man ha samma prestanda på däcken som står i regbeviset, går man ifrån de dimensioner som står där ska man vara noga att vikt (bärigheten per axel) och hastighet ej påverkas mer än inom felmarginalen
 
Senast redigerad av en moderator:

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Tjena!

Kollade på "däcktabellen", där blev skillnaden 4.2% i rullomkrets om man jämför 215/70-15 mot 195/70-15.. En skillnad på max 5% är okej men precis som du skriver Kurt så är det negativt att gå ner i dimmension om man tänker på förbrukningen.
Så Vintertjejen, jag får nog hoppa över dom mindre däcken :confused: .
Har du även fälgar till dina däck??

Usch tala inte om min vikt, beach 2007 here we come ;)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Hej!
Jag har själv ökat dimensionen från 215-70-15 till 225-70-15 på bakaxeln för bättre bärighet. Men först frågade jag en inspektör på bilprovningens tel. för tekniska frågor. Hans svar var att den ökningen var godkänd under förutsättning att däcket får plats i hjulhuset och att det inte tar i karossen när fjädringen arbetar, eller vid fulla rattutslag om det är framaxeln. Jag fick också gå ifrån campingdäcket för det fanns inte i den storleken så det blev Michelin Agilis c-däck istället. Det är ett däck med extra förstärkta sidor för stabilare gång och tåligare vid påkörning av skarpa kanter. Dom är också mycket
behagligare att åka på och inte så stötiga som jag upplever Michelin campingdäck är. Krister.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Hej
Läste en artikel i en åkeritidning om att Nokia kommer med två C-däck nu under 2007.
Dom skulle vara för lite lättare "lätt" lastbil och ett för lite tyngre typ 3500 kg och upp.
Har inte kollat med någon däckfirma om det har kommit än, men verkar vara ett alternativ till Michelin Camping kanske.
hälsningar gert8
 

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Sv: Däck?

Jag var på däckfirman i floby , Gustavsons däck tittade på nya däck till hb mycket servic vänliga , pratade om husbilklubben om de fanns möjlig till rabatt till medlemar när de har vägarna förbi .Skall framföra detta till klubbstyrelsen om det kan vara något för de.
mvh Sune.
 
Toppen