• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck tryck

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Däck tryck

Jag bytte däck och fälg från 15" till 16" och har nu 215/75-16 och hade 5,5 i men sänkte till 5,2 för man kände alla vägskarvar för bra här nere i Frankrike/Italien.
Bilen är en 3,5 tonnare utan boogie .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vägledning:
Klicka på bilden för större bild.

Ny större bild.

Tryck.jpg

//W

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Funkar för mej att få större bild

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tycker tabellen ser lite konstig ut , däck märkta med C har ju ett maxtryck på 70psi eller 4,8kpa medan däck märkta med CP eller Camp har ett maxtryck på 80psi eller 5,5kpa. För dom flesta räcker det säkert med 4,5kpa, kör man med högre tryck smäller det i hela bilen när man kör över ojämnheter och framvagn och hjulupphängningar får hårdare belastningar.
Åke

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag har kört med en kompromiss på 5.0kg. Bytte framdäcken nu innan sommarsäsongen. 6000 mil hade de gamla gått. De var inte helt slut (ca 4-5mm kvar) men jämnt slitna. Brukar ibland när jag stannar kolla värmen i däcken. Speciellt efter ett par timmar på Autobahn i 30 graders värme. Kan man hålla handen på däcket utan att det känns alltför varmt inbillar jag mig att det är OK. Trycket ökar ju med stigande väme.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tycker tabellen ser lite konstig ut , däck märkta med C har ju ett maxtryck på 70psi eller 4,8kpa medan däck märkta med CP eller Camp har ett maxtryck på 80psi eller 5,5kpa. För dom flesta räcker det säkert med 4,5kpa, kör man med högre tryck smäller det i hela bilen när man kör över ojämnheter och framvagn och hjulupphängningar får hårdare belastningar.
Åke
Tabellen tagen ur Fiats instruktionsbok. Jag hoppas de vet vad de talar om.
Att Camperdäck har högre tryck är för att HB oftast har (nära) maxlast hela tiden och att de ofta står still länga tider (vinter, månader på camping)
//W

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tabellen tagen ur Fiats instruktionsbok. Jag hoppas de vet vad de talar om.
Att Camperdäck har högre tryck är för att HB oftast har (nära) maxlast hela tiden och att de ofta står still länga tider (vinter, månader på camping)
//W
Det var inte det du skriver nu jag reagerade på, det vet ju alla. Det jag i första hand undrade över var hur man kan rekommendera lufttryck som ligger över brottgränsen. I min tyska instruktionsbok är man tydlig med gränserna C-däck max 4,5 och Campingdäck 5,5, i din tabell finns det ju med vanliga radialdäck som man rekommenderar lufttryck långt över maxgränsen. Kör man motorväg med för högt lufttryck kan det hända olyckor när trycket ökar med varma däck.
Jag har aldrig övervintrat på någon camping men jag antar att man kollar lufttrycket innan man parkerar och innan man kör hem.
Åke

F

F.d. 28368

Guest

Det är när däck går med för lite lufttryck som dom går varma och risken för däckexplosion ökar. Naturligtvis skall man inte använda högre lyfttryck än vad som står angivet på däcken. Att tala om brottgräns blir nog lite fel eftersom detta vanligtvis är när materialet brister, d.v.s. när däcket "blåser" sönder.

Jag kan inte finna någon information om att Camperdäck har högre lyfttryck p.g.a. att husbilar står still under längre perioder. Continental uppger att deras Camperdäck är tätare och därmed behåller lyfttrycket bättre. Att Camperdäck har högre lyfttryck beror förmodligen enbart på husbilars höga vikt. Den ofta mycket begränsade lastvikten gör att många förmodligen kör om kring med en hel del övervikt.

Det vore intressant att veta hur många det är som har kört sönder däcken på sina husbilar och under vilka omständigheter som det skedde.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

i din tabell finns det ju med vanliga radialdäck som man rekommenderar lufttryck långt över maxgränsen. Kör man motorväg med för högt lufttryck kan det hända olyckor när trycket ökar med varma däck.
Jag har aldrig övervintrat på någon camping men jag antar att man kollar lufttrycket innan man parkerar och innan man kör hem.
Åke
Det är inte MIN tabell. Den kommer från Fiats instruktionsbok.
Du får väl påpeka felaktigheterna för tillverkaren (Fiat). Att de själva inte upptäckt felaktigheterna är oförlåtligt.
Samtidigt ber jag om ursäkt för att ha spridit felaktig information.
Det skall inte hända igen!!!
:oops:
//W

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det är inte MIN tabell. Den kommer från Fiats instruktionsbok.
Du får väl påpeka felaktigheterna för tillverkaren (Fiat). Att de själva inte upptäckt felaktigheterna är oförlåtligt.
Samtidigt ber jag om ursäkt för att ha spridit felaktig information.
Det skall inte hända igen!!!
:oops:
//W
W
Ditt uppsåt var gott! Sorry, jag uttryckte mig klumpigt.
//Åke

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Sitter en "italiensk skylt" i dörrkarmen fram på min HB.
Där finns en bild och text med siffror.
5,5 kg rekommenderas fram och bak för 215/75 - 16.
Känns lite stötigt - ska prova att sänka till 5,2 å se vad som händer.

F

F.d. 58601

Guest

Läste nånstans nyligen att camping däck är gjorda för högre tryck o behöver ha det för att må bra men vanliga C däck kan köras med mindre tryck. Håller själv på o tittar på däck o till min bil o det skall det vara C däck Camping blir för hårda enligt däck firmorna har ju inte så tung bil brukar ha runt 4 .

Leif

Senast redigerad av en moderator:
6

64musse08

Guest

Kolla ventilerna så att ni inte kör med gummi montera stålventiler om ni ska ha högre tryck.:confused:

Toppen