Kennta o Tiina
FD HBK Medlem
Däck jag har 215x65x16
åretom däck hittar inte vad jag ska för tryck
åretom däck hittar inte vad jag ska för tryck

Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tabellen tagen ur Fiats instruktionsbok. Jag hoppas de vet vad de talar om.Tycker tabellen ser lite konstig ut , däck märkta med C har ju ett maxtryck på 70psi eller 4,8kpa medan däck märkta med CP eller Camp har ett maxtryck på 80psi eller 5,5kpa. För dom flesta räcker det säkert med 4,5kpa, kör man med högre tryck smäller det i hela bilen när man kör över ojämnheter och framvagn och hjulupphängningar får hårdare belastningar.
Åke
Det var inte det du skriver nu jag reagerade på, det vet ju alla. Det jag i första hand undrade över var hur man kan rekommendera lufttryck som ligger över brottgränsen. I min tyska instruktionsbok är man tydlig med gränserna C-däck max 4,5 och Campingdäck 5,5, i din tabell finns det ju med vanliga radialdäck som man rekommenderar lufttryck långt över maxgränsen. Kör man motorväg med för högt lufttryck kan det hända olyckor när trycket ökar med varma däck.Tabellen tagen ur Fiats instruktionsbok. Jag hoppas de vet vad de talar om.
Att Camperdäck har högre tryck är för att HB oftast har (nära) maxlast hela tiden och att de ofta står still länga tider (vinter, månader på camping)
//W
Det är inte MIN tabell. Den kommer från Fiats instruktionsbok.i din tabell finns det ju med vanliga radialdäck som man rekommenderar lufttryck långt över maxgränsen. Kör man motorväg med för högt lufttryck kan det hända olyckor när trycket ökar med varma däck.
Jag har aldrig övervintrat på någon camping men jag antar att man kollar lufttrycket innan man parkerar och innan man kör hem.
Åke
WDet är inte MIN tabell. Den kommer från Fiats instruktionsbok.
Du får väl påpeka felaktigheterna för tillverkaren (Fiat). Att de själva inte upptäckt felaktigheterna är oförlåtligt.
Samtidigt ber jag om ursäkt för att ha spridit felaktig information.
Det skall inte hända igen!!!
//W