• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck på fiat -05 kabe

Kira

FD HBK Medlem
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
13602
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 127 hök
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Kabe TM/ET
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej
Är det någon som har något förslag på vilka däck man skall köpa till bilen, idag sitter det Continental på och 215 bak och 225 fram? Det kan man ju undra varför, är det någon som har förklaring om det kan vara av någon speciell orsak?

Undrande medlem 13602 från Arjeplog

Bernt-00

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2025
Det är nog bara en tillfällighet att det är olika däck. det står ju i instrumentet vilken storlek det ska vara, det ska nog vara samma storlek fram som bak. /Bernt

F

F.d. 25267

Guest
Hej. Jag hade satt dit Michelin Agilis Camping 225:eek:r både bak o fram. Det ska säkert vara 215 runt om men det blir inte sämre med 225. Du sänker varvet på motorn en aning och däcken klarar högre belastning.

Per

F

F.d. 25267

Guest
Lasse H skrev:
Hej
Är ingen expert på däck men är inte 225 resp 215 ett mått på bredden av däcken och isåfall påverkar inte motorvarvtalet.

Bredden i millimeter på ett däck står i relation till höjden på följande vis. Tex. 215/75-15. 215 är däckets bredd i mm och 75 är höjden i procent av bredden. Det betyder att om du ökar bredden från 215 till 225 mm så ökar även omkretsen/ höjden på däcket. Då kommer däcket att snurra saktare och motorvarvet sjunker. Det finns tabeller på sådant.

Per

F

F.d. 25267

Guest
Lasse H skrev:
Tack Per, nu har jag lärt mig något idag också.

Hej Lasse H. Sök på däckomvandlaren. Där kan man mata in sin egen däckdimension och se direkt vad du kan byta till. Bes godkänner + - 5%. Att gå från 215/75-15 till 225/75-15 ökar omkretsen ca 2 %. Då de flesta hastighetsmätare visar för mycket blir en bieffekt att mätaren visar mer korrekt vid detta byte.

Per

Toppen