• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck däck däck……

Draget

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Förra sommaren skrev jag om att bilen (Hobby Optima T65…2017) var väldigt jobbig att köra långsamt på låg växel speciellt när bilen är rejält varmkörd, tex efter motorvägskörning, bilen liksom hoppar, rycker mellan pådrag och motorbroms. Många teorier, tom proffsverkstad på Fiat Ducato tyckte det var konstigt att bilen betedde sig så….teorier om kraftöverföring, koppling mm.
Nu har jag bytt framdäck, problemet helt borta, alltså mina framdäck (Michelin Agilis CP) hade kollapsat och blev otroligt svampiga när de blev varma????
Nu satte jag på lite billigare däck (Falken) fram eftersom det är mycket mönster kvar bak, tänkte byta alla 4 om nåt år. Men jäklar vilken ljudnivå, kommer inte fortsätta köra med dessa. Bara bita i det sura äpplet…. Nu lämnar jag åretrunt däck och ska köpa på mig renodlade sommardäck.
Nu det viktigaste, förslag på tysta däck, tycker det är svårt att googla sig till nåt vettigt svar, bästa borde väl vara att få svar från någon med erfarenhet från däcksljud.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lägg in den dimension du använder och sortera på valfri egenskap, till exempel buller.

Du kan ju köpa däcket du fastnar för var som helst.

Exampel:

1714470813325.png
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det finns inte så mycket att välja på om du ska ha cp.
Sedan är det alltid en chansning om man inte har haft märket sedan tidigare.
Jag håller mig till Continental som aldrig gjort mig besviken. Kleber är enligt mig de mest behagliga men de finns inte som cp. Och eftersom jag ändå inte kan få de så tysta som jag vill, så har jag istället lagt lite tid på att ljudisolera bilen.
Och det kan jag verkligen rekommendera.
Bilen blir inte bara tystare vid körning utan också när man står stilla.
Vi märkte det först när vi skulle fricampa vid ett vattendrag. Vi fick det på köpet så att säga.
Det drar in mycket ljud från bildelen som man inte tänker på vid stillastående.
Även klimatet blir bättre. Det blir lättare att hålla inomhustemp även om man måste täcka för rutor vid extrem värme/kyla.
Men framför allt, eftersom jag är känslig för drag så slipper jag att det drar in genom sidodörren.

Ja det var ju lite off topic.
Svaret på din fråga.
Jag håller på Continental cp.
Tipset -ljudisolera, du kommer aldrig att hitta så tysta däck så att du blir nöjd.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Det finns inte så mycket att välja på om du ska ha cp.
Sedan är det alltid en chansning om man inte har haft märket sedan tidigare.
Jag håller mig till Continental som aldrig gjort mig besviken. Kleber är enligt mig de mest behagliga men de finns inte som cp. Och eftersom jag ändå inte kan få de så tysta som jag vill, så har jag istället lagt lite tid på att ljudisolera bilen.
Och det kan jag verkligen rekommendera.
Bilen blir inte bara tystare vid körning utan också när man står stilla.
Vi märkte det först när vi skulle fricampa vid ett vattendrag. Vi fick det på köpet så att säga.
Det drar in mycket ljud från bildelen som man inte tänker på vid stillastående.
Även klimatet blir bättre. Det blir lättare att hålla inomhustemp även om man måste täcka för rutor vid extrem värme/kyla.
Men framför allt, eftersom jag är känslig för drag så slipper jag att det drar in genom sidodörren.

Ja det var ju lite off topic.
Svaret på din fråga.
Jag håller på Continental cp.
Tipset -ljudisolera, du kommer aldrig att hitta så tysta däck så att du blir nöjd.
Ok, tack, cp är inget krav duger med C. Men tystgående är högsta prio.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
929
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Pirelli Carrier Camper blev riktigt lyft (sänkning) när det gäller ljudnivån i vår plåtis.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Jo det var det jag gjorde när jag beställde från DäckOnline , Falken Euro All Season Van11, visade på 71db, hittade inget tystare, men jäklar vad det låter. Dessa ljudmätningar sker väl på ett visst avstånd utanför bilen, vet inte hur det visar på verkliga bullret inne i bilen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pirellidäcket har jag för mig att det har omnämnts någonstans, tydligen hyfsat tyst?
Michelin upplever jag som mycket tysta inuti bilen, ger väldigt lite däcksljud. Ljudsiffrorna som anges är ljud som avges utåt, inte säkert att det
därför är ett tyst däck inåt bilen. t.ex. kan ett grövre däck med mycket tvärribbor ge fina vibrationer ifrån sig som blir ljud in i bilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Falken Euro All Season Van11, visade på 71db,
71 db är inte tyst. (som du märkte)

Nu vet jag inte vilken storlek du har på däcken, men ett exempel:

För att sätta db nivå i sitt samanhang:

Räkneexempel[redigera | redigera wikitext]​

dB-skalan är logaritmisk på så sätt att en ökning med 10 dB (1 bel) innebär en ökning av effekten med en faktor 10. 0 dB innebär att värdet motsvarar referensnivån, 10 dB innebär att effekten är 10 gånger högre än referensnivån, 20 dB innebär att effekten är 100 gånger högre än referensnivån och 30 dB innebär att effekten är 1000 gånger högre än referensnivån. Omvänt så betyder −10 dB att effekten är en tiondel av referensnivån och −20 dB att effekten är en hundradel av referensnivån.

 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Michelin upplever jag som mycket tysta inuti bilen, ger väldigt lite däcksljud. Ljudsiffrorna som anges är ljud som avges utåt, inte säkert att det
därför är ett tyst däck inåt bilen. t.ex. kan ett grövre däck med mycket tvärribbor ge fina vibrationer ifrån sig som blir ljud in i bilen.

Jag måste hålla med dig, en siffra uppger inte hur ljudet upplevs. Frekvensen och mycket annat spelar in. Så trådskaparen har en poäng när han efterlyser erfarenheter från "verkligheten i livet" som Kurtan sa. Sen har vi olika åsikter om vad som är bullrigt.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Sen är det ju så att db visar ju hur ljudet uppför sej effektmässigt.
Men nu är det ju så att våra öron också är olinjära så i verkligheten blir några dB inte så stor skillnad även om det t.ex vore en högtalare som gav dubbel effekt så skulle vi människor inte se det så men väl ett mätinstrument.
Skulle man lösa det enklast så är öronskydd det enklaste, köra långsammare en annan, köra på fina spanska vägar ger också mycket mindre vägljud. I Sverige har vi nog enligt min lilla erfarenhet de sämsta vägarna i EU och det märker man när man kör hem, lite trafik dåliga vägar.
Finns nog inga däck som kan kompensera det, det är ljudisolering som gäller. Nu är ju våra husbilar byggda på transportfordon som inte har tagit hänsyn till oväsendet hos de som är tvungna att köra.
Så ljudet som fortplantar sig via ram och chassie är nog omöjligt att komma åt. Bara ljud som via luften fortplantar sej i bilen kan man ta bort.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Funderade på Michelin Cross Climate vid nästa byte, har Michelin Agilis idag. Är det någon som har erfarenhet av skillnaden mellan dessa?
 
Toppen