• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykelhållare

Vidaliv

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Har köpt en Fiama Carrybike Van i Tyskland och undrar om jag måste borra i
bakdörren för att montera den? Det verkar så enl bruksanvisningen, men jag blir osäker. Någon som vet?
Beppe & Eva

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025
Sv: Cykelhållare

Hej.
Har samma fråga som du, carry-bike på MB sprinter skall man borra hål för genomgående bult. Det ser väldigt klent ut med bara omvikning kring dörr -kanten med tanke på skakningar och dåliga vägbanor.
Har kontaktat Fiama Sverige dom vet inte hur man skall montera detta cykelställ.

Tacksam om du hör av dig eller om det finns någon annan som kan berätta hur ni monterat, med eller utan genomgående bult i bakdörren.

Rolf

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag har monterat Carrybike Van på vår Sprinter UTAN borrning. Det som hände är att plåten vek sig en aning i vä kanten (vid stjärnan) och stannade där. Nu är det inte mycket mer man kan göra, det håller i alla fall. Viktigt att inte "smälla" till med bakdörren när cyklarna är på, men det är lättare sagt än gjort! Gummit gör att allting är på plats även utan borrning.

F

F.d. 22252

Guest

Mycket stora brickor verkar behövas, om någon sliter tag i cykeln på stället så blir det nog en ful bula eller så följer stället med.
Tunn plåt är inget man ska fästa något tyngre på oavsett vad som står i instruktionen. Finns det inget förberett fäste någonstans?

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Det finns fyra hål i alluminiumprofilen som fästs mot bilen, kallas av fiamma för säkerhetsinfästning.
Känner för att ta fram borrmaskinen och montera dessa bultar och en stor bricka bakom, då har man gjort vad man kan. Många vill ju inte borrra hål i husbilarna men hur många hål är det inte på taken med all utrustning som finns där.

Rolf

Toppen