• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cuben, på rullande hjul

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024

Bad Aibling

Efter vi kom hem på måndagen i Verona så hade vi krigsråd, båda kände att det började bli nog av resande nu. Vi hade vart i Kroatien som var målet, tittat på Plivic sjöarna, kuskat runt i Slovenien så vi var mätta på resande. Att ligga ute bara för sakens skull har aldrig vart vår grej, blir lite som tvång då och det fungerar inte. Så vi beslutade att börja dra oss hemåt! Nu är det ju inte gjort i en handvändning att köra till Rostock (Tyskland) för att ta färjan. Var ca 155 mil så vi hade ju fortfarande ett par dagar att se oss omkring. Första boka om biljetten vilken dag är billig och när på dygnet går den. Fredag såg bra ut trots det var den 13:e!, billig biljett och tre dagar till Rostock det kör vi på.

20231010_094827618_iOS.jpg


Dock hade vi lite ångest när vi beslutat att börja köra hem igen. Vi skulle ju kunna åka upp till Garda sjön ett par dagar och ligga där med bad och sol. Vi skulle också kunna besöka någon vingård eller två, men vi är inte dom vindrickarna heller med det intresset. Och biljetten var bokad och jag tittade faktiskt vad TT line vill ha för att boka om igen och dom tar 450:- per ombokning. Så nej inte en gång till nu kör vi.

20231010_095044562_iOS.jpg


Startade på tisdag efter vi gjort vanliga rutinen med tömning av tankar, påfyllning av färskvatten. Maten hade vi köpt dagen innan på en superstore vi hade bredvid tidigare campingen. Så startade vi resan mot Nyköping. Vägen från Verona via Trento och Brennerpasset är väldigt fin. Mycket berg med branta sidor och oändligt med vinodlingar. Varmt var det och lite betänksamma var vi om vi gjorde rätt men vi enades om att det var helt ok att avsluta nu.

387501359_639974298316144_4254402780308147941_n.jpg

Svår lutning, bilen kokar

387555061_1155230132530444_4841875056727548886_n.jpg

Svår lutning, bilen kokar

Brennerpasset är ju en historia för sig och resan dit är uppför, uppför och så lite uppför! Jag tror vi var uppe på över 1300 meters höjd innan det planade ut och började gå nedför igen. Husbilen får jobba lite extra när det bara går uppför, och efter vi var inne i Berlin i början av resan då växellådan strulade och läste felkoder på Fiat så försvann även vår motoroptimering. Kan säga det märks rätt bra när det går uppför att man saknar 30hk. Men Cuben tuggade på och framkom vi ju i lagom semestertempo!

20231011_080513073_iOS.jpg
Byte strålkastarlampa

Sen hade ju Italien fått för sig att det skulle renoveras väg så vi köade väl bort en 2-3 timmar upp mot Brenner innan det började lossna hyfsat och vi kunde börja köra utan timslånga köer hela tiden. Lite märkligt tänk, dom stänger en av tre filer på motorvägen/autobahn i 2-3 mil men det finns inget arbete som utförs på sträckan. Sedan passerar man där dom jobbar och det kan vara typ 40-50 meter det pågår arbete på. Brennerpasset är ju en huvudåder över alperna med väldigt mycket trafik och framför allt tung trafik. Mitt i allting så kommer gränsen till Österrike så då är det dags att köpa en vignet igen. Man får betala som vägskatt beroende på tyngd på husbilen. Vår väger 3,5 ton så vi ska ha en vignet, en klisterlapp du sätter i framrutan. Har du tyngre bil så blir det en transponder som räknar km och tar ut avgift efter hur långt du kört.

20231010_133123855_iOS.jpg
Brennnerpasset
20231010_132534668_iOS.jpg


På vägen mot ställplatsen som låg sydost om München så passerar vi Innsbruck. Andra gången vi passerar där och det är rätt coolt med en storstad (130000 inv) mitt bland bergen. Första året vi kom den här vägen så stannade vi en natt i Innsbruck. Vädret var kanon ute var det +22 och vi stod bra till och gick ner på stan och tog oss en öl! På kvällen när vi lagt oss så kom det värsta ovädret med regn och hårda vindar, så vi var ut 0030 på natten och vevade in markisen och stoppade in allt löst vi hade utanför husbilen. Tror det var då vi lärde oss att ha koll på vädret och att inte lämna något ute om det inte behövs!

20231011_100210120_iOS.jpg
Humleodlingar

Självklart så vill ju vår kära hatade j-a GPS (Sygic) vara med även när vi ska genom Innsbruck. Den letar raskt fram en väg som går rakt upp över bergen. Trots att vi justerat att den ska ta dom bästa och största och mest trafikerade vägarna, så drar den oss över en bergstigning som är helt galen. Vet inte riktigt hur den tänket och vi hade ju bara prickat ut ställplatsen v skulle till och kört så vi tänkte ju inte på det. Jag satt och skrev bak i husbilen och Annika körde.
Tänkte inte så mycket på det men jag tittade till vid ett tillfälle då det svängde och såg vi körde i 35km/h och det gick rejält uppför och motorn gick på högvarv. Nåja Annika har kört lika mycket som mig så hon har koll tänkte jag. Tills hon svängde in på en avfart mitt i stigningen och sa ”Fan den går varm” kände att det luktade bränt och vi gick ut och shit vilken stigning! Nu förstod jag varför den var varm och höll på koka. Nu var goda råd dyra eller vi måste ju hitt på något, att fortsätta uppför var inte bra då skulle vi döda motorn garanterat. Så vi valde att vända köra ner till Innsbruck igen, söka fram en ny väg som var några mil längre men som gick platt hela vägen fram till vår ställplats som låg i Tyskland. Husbilen hade klarat sig den fick lugna ner sig och svalna lite på berget, vi vände den utan problem på P fickan som var väldigt stor och strategiskt placerad. Var nog flera som knäckt motorn där genom åren!
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024

Leipzig

Ställplatsen i Bad Aibling som vi lämnade för vidare färd norrut var fullbelamrad då vi anlände på tisdag kvällen. Hade vart en lång stökig dag med långa tidsödande köer i Brenner passet som jag skrev tidigare och vårt försök att elda upp motorn. Så vi var slitna då vi ställde upp för kvällen. Mörkret hade börjat sänka sig och ställplatsen var full redan då vi kom. Det visade sig att tvärs över gatan låg ännu ett Termalbad som är väldigt populärt i Tyskland och det ingick en entré i P biljetten vi löste. Hade vi haft mer tid hade vi säkert tagit ett bad om inte annat så på förmidagen på onsdag, men då var det dags att köra vidare mot Rostock och färjan.

20231012_083321598_iOS.jpg

Antik buss!

Nu är det rena kördagar och det händer inte så mycket! Onsdag tog vi det lugnt som alltid fram till ungefär halv tio, jag byte en lampa som en stirrig Italienare sagt till oss om redan i Verona men vi glömde bort den så jag byte den innan vi startade. Har ett lampkit som alltid med eftersom det är lag på det i vissa länder. Sen har vi varselvästar som ska ligga inne i bilen så dom är lättåtkomliga, blinkande varningsljus, varningstriangel, första hjälpen låda som ska ha ett speciellt nummer för att gälla ute i Europa etc etc.


Ställplatsen i Zwenkau

Resan gick nu mot Leipzig ungefär 49 mil körning. Det är lagom sträcka i husbilen sen vill man gärna stanna för natten. Nu rullade det på betydlig snabbare och det var skönt att inte köa utan bara köra undan mil. Vi turas om och jag tror Annika kört mer än mig eftersom jag har ett vänster knä som lever rövare efter dryga 8-10 mils körning. Hjälper varken med Ipren eller Voltarensalva så hon fick mer mil än mig nu! Vi hade skruvat upp tempot lite, nu börjar det gå riktigt fort!!! Men dom flesta lastbilar kör över 90km/h så vi höll lagom fart så dom inte körde om oss. Lastbilar det finns det hur många som helst och högerfilen är alltid fullsmockad av dom. Blir det kö så är dom dom sista som får börja köra!

20231012_075051509_iOS.jpg

Zwenkau småbåtshamn

Ställplatsen som vi parkerade på i Zwenkau utanför Leipzig var lite hemlig, den ligger vid en stor konstgjord sjö precis nedanför ett nybyggt villaområde där det också låg en småbåtshamn! Eftersom den var helt nyöppnad så fanns det inte färskvatten ännu och inte heller tömning men platserna var väldigt fina. Vi hade vart på Penny och handlat lite förnödenheter så vi klarar oss ett par dagar och kvällens delikata måltid bestod av grillad korv och pommes frites. Så glamoröst är livet då vi reser!

20231012_131125777_iOS.jpg
Lysande varningslampor!

Kapitlet trasig och sliten husbil fylldes på idag. Vips så tändes ABS lampan då vi ligger o kör på autobahn. Jaha varför det nu då men det är indirekt inget som påverkar körningen nämnvärt förutom att nu har vi en blinkande vxlådslampa och nu en klargul ABS lampa som lyser konstant. Som om inte det var nog så gick det inte lång stund så tändes även handbromslampan i rött! Jag sa till Annika att släppa handbromsen, men den var inte dragen trots det så lös lampan. Nåja inte någon som påverkar körningen utan vi tar oss fram men lite fundersamma är vi ju varför den lyser helt plötsligt.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024

Rostock

Torsdagen var sista egentliga kördagen då vi skulle komma fream till Rostock. Våra varningslampor höll sig ca 15 min men sedan kom dom igen både ABS och handbromsen. Men vi har inte märkt av något fel och bromsarna ligger inte på, det hade märkts och känt på doften om det var så. Så vi rullade på i lagom tempo upp till Rostock. Hade förbokat det vi skulle handla i taxfree butiken Calle så det var klart på pall när vi kom fram. Smidigt att göra så och inte springa benen av sig inne i butiken.

20231012_160323847_iOS.jpg

Rostock

Vi har konstaterat under körningen upp genom Tyskland att själva landet Tyskland har så mycket att erbjuda eftersom det är så stort. Det får bli en egen resa där vi bara tittar på Tyskland i framtiden, liksom vi ska se Italien, Spanien, Norge…Alla länder har ju sitt och alla är ju annorlunda på sitt sätt och erbjuder massor av upplevelser. Vi pratar redan nu om att vi nästa år ska ligga lite lågt och evt bara kör baltländerna hem genom norra Tyskland. Men det är bara lösa planer än så länge, vi ska landa efter den här resan först

20231012_162437966_iOS.jpg

Jodå den gick ner!

Det har inte hänt mycket efter Brennnerpasset då vi köade ett par timmar och den här dagen var lika händelselös. Och det är bra, om än tråkigt! Efter vi lämnat ställplatsen så rullade det på bra upp sista 40 milen till Rostock och efter vi hämtat taxfree så parkerade vi nere på stora ställplatsen i hamnen. För att ta sig dit så är man tvungen att köra genom en tunnel inte alls lång drygt 300 meter som går under vatten men kostar ca 6€ runt 60kr. Lite fundersam varför inte Sverige tar mer betalt för sina vägar så hade finansieringen vart löst för länge sedan för underhåll av vår infrastruktur men även nybyggen. Italien kostade ca 400:- i olika vägtullar. Det går att slippa detta men då väljer du mindre vägar som ofta är mycket längre. Vi skulle bara köra transport så då är det enklare om än dyrt.

20231013_051335087_iOS.jpg

Dags att borda färjan!
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024

Epilog 2023

Lika bra att inte dra ut på det mera! Vi är åter på hemmaplan sedan ett par dagar tillbaka. Vi kom till Sverige i fredags eftermiddag (13 okt) och sedan tog vi svängen via Sösdala i Skåne hos Annikas fd grannar från Gnesta, innan vi startade hemresan på lördag. Färjan från Tyskland gick punktligt som vanligt höll jag på säga! Det är ett väloljat maskineri detta med färjorna mellan Rostock och Sverige. Tror det tar en timma drygt från dom lägger till innan den avgår igen, och då har dom hunnit lasta av massor med lastbilar fylla på med nya passagerare och fordon och så iväg igen. Färjorna i sig är väl inget att hurra över, rena transportbåtar som dom pimpat lite för att det ska fungera med passagerare också. Men långt ifrån lyxbåtarna mellan Sverige och Finland eller Kiel Göteborg. Vår vana trogen sedan Corona året så stannade vi i husbilen under hela båtresan (6 timmar). 2020 då det var Corona fick alla som ville stanna kvar i husbilen under färden över havet, vi har fortsatt göra det eftersom det är bra mycket trevligare än att vandra runt en helt könlös båt med folk som sover både här och var..

20230918_043356657_iOS.jpg

Snart går färjan, snart…

Nå hur har då resan vart, kan man fråga sig. Jomen den har vart bra på det stora hela. Vi har följt planen nästan hela vägen, var bara på slutet då vi bröt av och körde hem istället för att vara ute sista veckan. Kände att vi nu hade ett hus som behövde ses över och vi var mätta på resa och leva i kapsäck!

20230920_150916730_iOS.jpg


Vi hade bokat camping i Prag det var ju första stoppet, där var vi fyra dagar och det var helt ok om än lite mer stressat än vad vi minns det sist vi var där före Coronan. Det känns som att det har blivit lite förändringar sedan sist men jag kan inte sätta fingret på vad det kan vara. Hur som Prag var fullt av turister som vanligt men det saknades en hel del av gatuförsäljarna som fanns tidigare, vilket fick till följd att jag inte fick köpa med Pragluvtröja som jag så het eftertraktade! Den gamla hänger med men den har massor med lufthål numera och är utsliten!

20230920_163824383_iOS.jpg


Nästa stopp vart Krk i Kroatien, vi hade bokat en hel vecka stillestånd och vi bode kungligt bra på campingen. Jag bokade en premium plats som låg tio meter från stranden och havet. Första dagarna blåste det friskt men det var helt ok det gjorde att det gick att vara ute i 27-28 graders värme utan att det blev jobbigt. Kroatien och Krk kommer vi återvända till, kanske inte samma camping, det finns några att välja på.

20230921_082610944_iOS.jpg


Efter Kroatien så hade vi sett ut nästa mål som var Plivic sjöarna ett världsarv på UNESCO´s lista. Även detta var riktigt bra och vi var väldigt nöjda om än slitna efter den dagens utflykt. Är man inte van att gå 10-11km så tar det på i synnerhet då det är stekhet också. Men klart värt att ha gjort det. Efter sjöarna så körde vi runt lite planlöst i Kroatien och Slovenien innan vi drog till Italien där vi planerade att stanna några dagar och besöka lite vingårdar men också städer. Det vart Trieste och som sista stopp Verona under några dagar. Trieste i sig lämnade inga avtryck, vi var inte ens ner i stan så det är väl att ljuga och säga vi turistade där. Men Verona det var en trevlig stad som vi säkert kommer besöka igen.

20230930_154222573_iOS.jpg


Resan började ju med att vi fick problem med växellådan i husbilen redan andra dagen vi var ute. Vips så brann ett litet sketet kretskort upp vilket fick till följd att det inte gick att växla. Nu har ju vi en automat växellåda så det blir ju etter värre då det inte går att lägga i varken fram eller back. Nåväl efter lite hobbymek så hade vi hittat en nödknapp som gjorde att vi kunde lägga i växlarna igen. Så det ordnade upp sig och det gjorde resan vidare också. Efter ett verkstadsbesök som kostade 40€ till kaffekassan så hade vi grönt ljus att köra igen. Dock så hade som jag tjatat om vår motoroptimering försvunnit så nu fick motorn jobba lite mera, dock utan att bränsleförbrukningen ökade.

20230922_151455223_iOS.jpg


Sååå hur syr vi nu ihop den här något spretiga resa då! Klart är att vi ska fortsätta med att förboka campingar innan så vi bara kan köra fram och ställa oss på plats. Gärna två olika med rimligt avstånd mellan under en fem veckors period.. Sedan ska det givetvis finnas utrymme för lite spontankörning, MEN det är det som vi har kommit till insikt med under dom senaste resorna att vi står hellre på ett och samma ställe och upptäcker landet där. Vi är inte så bra på spontanköra och leta upp sevärdheter eller upptäcka nytt. Vi trivs med att stå still och sedan åker vi lokaltrafik dit vi ska. Stadscampingar som dom flesta stora städer i Europa har passar oss väldigt bra, det kostar men i paritet med att flyga ner och sedan bo på ett köns löst hotell så väljer jag husbilen alla dagar i veckan. Vi har ju också en rätt stor husbil på typ 7,5 meter och sex hjul som gör att det kan vara lite knepigt att ta sig fram på vissa ställen. Dessutom så har vår GPS strulat mer i år än tidigare år så nu har jag laddat en ny, CoPilot för att se om den är mera pålitlig.

20230929_120830614_iOS.jpg


Vi har gjort av med drygt 9100:- på diesel vilket gör ett snittpris på 21,2 kr/lit. Det var billigare stundtals men också dyrare. Utanför autobahn var dieseln billigare. Vilket föranleder mig att fundera på det som ALLA bränsleföretag i Sverige med bestämdhet hävdar inte är kartell i Sverige. Ute i Europa är det verklig skillnad på priset mellan mackarna, inte så det pågår ett konstant priskrig men det skiljer faktiskt en hel del mellan tanka på vischan eller efter autobahn. Och mackarna i sig har definitivt olika prissättningar om man bara kan köra av från motorvägarna och in i små pittoreska byar så kan det skilja upp till 1:-/lit.

20231007_125438291_iOS.jpg


Planen för i år var mera direkt körning och inte så mycket zick zackande fram och tillbaka, nu ska vi fram och den planen höll så gott som hela tiden. Årets resa slutade på ca 430 mil genom fem länder Tyskland, Tjeckien, Kroatien, Slovenien, Italien. Var bara mellan veckan efter Kroatien före Italien som vi snurrade runt lite. Men det suger att ligga och köra så eftersom du inte vet vart du ska stå om en eller två dagar. Det har också vart väldigt mycket husbilar ute, tror hela Tyskland var lediga samtidigt som oss då det mest var tyskar i farten precis överallt.

20231005_130435709_iOS-2.jpg


Vår budget då vi startade låg på ca 40000:- och det är det vi haft nästan varje år då vi startar. Nu kanske det var i minsta laget eftersom bränslet kostar mera än första åren och så den urusla kronkursen mot Euro. Trots det så har vi inte snålat i onödan, vi handlar som vanligt folk och äter hemma ett flertal ggr i veckan, även om vi ibland bara spontande och sa ”nä nu äter vi ute idag”! Det är ju en frihet man har men å andra sidan hur gott är det att äta ute alla dagar i veckan. Att dessutom få gå i affärer med riktiga färskvarudiskar är så trevligt. Det finns allt du kan önska och lite till. Bokat boende under resan har kosta ca 7000:- sen tillkommer ju varje ställplats eller camping vi bott på med ca 15-30€ per natt. Har inte räknat på det faktiskt men det blir ett par tusen också.

20231010_133123855_iOS-1.jpg


Så efter avdrag för bränsle och taxfree hade vi ca 5-6000 i veckan att röra oss med och det höll nästan hela vägen, vi överskred budgeten med ca 1000:-/vecka och det får väl anses som ok. Husbilen har strulat en hel del i år och ska få en massa kärlek i vinter. Bromsarna och växellådan ska ses över men också vanlig service med oljebyte ska göras. Sen måste vi inför nästa sommar byta däck, vi har ju sex hjul och det kostar att lägga om alla sex. Men frånsett det strul vi haft så är vi fullt nöjda med resan i år. Vi lärde oss en hel del igen om hur vi vill resa i framtiden, stå still mera och längre, köra direkt utan en massa avvikelser.

20231003_100705879_iOS.jpg


Tack till er som följt oss på resan, alltid kul att få lite återkoppling på våra inlägg. Nu siktar vi mot nästa år som det ser ut just nu kommer bli mera norden betonat, men wtf vi hinner nog ändra oss flera ggr! Tills dess så ha det så hörs vi igen.
Micke & Annika
 

diesel 52

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lund
HBK-Nr
10070
Medlemskap
2024

Epilog 2023

Lika bra att inte dra ut på det mera! Vi är åter på hemmaplan sedan ett par dagar tillbaka. Vi kom till Sverige i fredags eftermiddag (13 okt) och sedan tog vi svängen via Sösdala i Skåne hos Annikas fd grannar från Gnesta, innan vi startade hemresan på lördag. Färjan från Tyskland gick punktligt som vanligt höll jag på säga! Det är ett väloljat maskineri detta med färjorna mellan Rostock och Sverige. Tror det tar en timma drygt från dom lägger till innan den avgår igen, och då har dom hunnit lasta av massor med lastbilar fylla på med nya passagerare och fordon och så iväg igen. Färjorna i sig är väl inget att hurra över, rena transportbåtar som dom pimpat lite för att det ska fungera med passagerare också. Men långt ifrån lyxbåtarna mellan Sverige och Finland eller Kiel Göteborg. Vår vana trogen sedan Corona året så stannade vi i husbilen under hela båtresan (6 timmar). 2020 då det var Corona fick alla som ville stanna kvar i husbilen under färden över havet, vi har fortsatt göra det eftersom det är bra mycket trevligare än att vandra runt en helt könlös båt med folk som sover både här och var..

20230918_043356657_iOS.jpg

Snart går färjan, snart…

Nå hur har då resan vart, kan man fråga sig. Jomen den har vart bra på det stora hela. Vi har följt planen nästan hela vägen, var bara på slutet då vi bröt av och körde hem istället för att vara ute sista veckan. Kände att vi nu hade ett hus som behövde ses över och vi var mätta på resa och leva i kapsäck!

20230920_150916730_iOS.jpg


Vi hade bokat camping i Prag det var ju första stoppet, där var vi fyra dagar och det var helt ok om än lite mer stressat än vad vi minns det sist vi var där före Coronan. Det känns som att det har blivit lite förändringar sedan sist men jag kan inte sätta fingret på vad det kan vara. Hur som Prag var fullt av turister som vanligt men det saknades en hel del av gatuförsäljarna som fanns tidigare, vilket fick till följd att jag inte fick köpa med Pragluvtröja som jag så het eftertraktade! Den gamla hänger med men den har massor med lufthål numera och är utsliten!

20230920_163824383_iOS.jpg


Nästa stopp vart Krk i Kroatien, vi hade bokat en hel vecka stillestånd och vi bode kungligt bra på campingen. Jag bokade en premium plats som låg tio meter från stranden och havet. Första dagarna blåste det friskt men det var helt ok det gjorde att det gick att vara ute i 27-28 graders värme utan att det blev jobbigt. Kroatien och Krk kommer vi återvända till, kanske inte samma camping, det finns några att välja på.

20230921_082610944_iOS.jpg


Efter Kroatien så hade vi sett ut nästa mål som var Plivic sjöarna ett världsarv på UNESCO´s lista. Även detta var riktigt bra och vi var väldigt nöjda om än slitna efter den dagens utflykt. Är man inte van att gå 10-11km så tar det på i synnerhet då det är stekhet också. Men klart värt att ha gjort det. Efter sjöarna så körde vi runt lite planlöst i Kroatien och Slovenien innan vi drog till Italien där vi planerade att stanna några dagar och besöka lite vingårdar men också städer. Det vart Trieste och som sista stopp Verona under några dagar. Trieste i sig lämnade inga avtryck, vi var inte ens ner i stan så det är väl att ljuga och säga vi turistade där. Men Verona det var en trevlig stad som vi säkert kommer besöka igen.

20230930_154222573_iOS.jpg


Resan började ju med att vi fick problem med växellådan i husbilen redan andra dagen vi var ute. Vips så brann ett litet sketet kretskort upp vilket fick till följd att det inte gick att växla. Nu har ju vi en automat växellåda så det blir ju etter värre då det inte går att lägga i varken fram eller back. Nåväl efter lite hobbymek så hade vi hittat en nödknapp som gjorde att vi kunde lägga i växlarna igen. Så det ordnade upp sig och det gjorde resan vidare också. Efter ett verkstadsbesök som kostade 40€ till kaffekassan så hade vi grönt ljus att köra igen. Dock så hade som jag tjatat om vår motoroptimering försvunnit så nu fick motorn jobba lite mera, dock utan att bränsleförbrukningen ökade.

20230922_151455223_iOS.jpg


Sååå hur syr vi nu ihop den här något spretiga resa då! Klart är att vi ska fortsätta med att förboka campingar innan så vi bara kan köra fram och ställa oss på plats. Gärna två olika med rimligt avstånd mellan under en fem veckors period.. Sedan ska det givetvis finnas utrymme för lite spontankörning, MEN det är det som vi har kommit till insikt med under dom senaste resorna att vi står hellre på ett och samma ställe och upptäcker landet där. Vi är inte så bra på spontanköra och leta upp sevärdheter eller upptäcka nytt. Vi trivs med att stå still och sedan åker vi lokaltrafik dit vi ska. Stadscampingar som dom flesta stora städer i Europa har passar oss väldigt bra, det kostar men i paritet med att flyga ner och sedan bo på ett köns löst hotell så väljer jag husbilen alla dagar i veckan. Vi har ju också en rätt stor husbil på typ 7,5 meter och sex hjul som gör att det kan vara lite knepigt att ta sig fram på vissa ställen. Dessutom så har vår GPS strulat mer i år än tidigare år så nu har jag laddat en ny, CoPilot för att se om den är mera pålitlig.

20230929_120830614_iOS.jpg


Vi har gjort av med drygt 9100:- på diesel vilket gör ett snittpris på 21,2 kr/lit. Det var billigare stundtals men också dyrare. Utanför autobahn var dieseln billigare. Vilket föranleder mig att fundera på det som ALLA bränsleföretag i Sverige med bestämdhet hävdar inte är kartell i Sverige. Ute i Europa är det verklig skillnad på priset mellan mackarna, inte så det pågår ett konstant priskrig men det skiljer faktiskt en hel del mellan tanka på vischan eller efter autobahn. Och mackarna i sig har definitivt olika prissättningar om man bara kan köra av från motorvägarna och in i små pittoreska byar så kan det skilja upp till 1:-/lit.

20231007_125438291_iOS.jpg


Planen för i år var mera direkt körning och inte så mycket zick zackande fram och tillbaka, nu ska vi fram och den planen höll så gott som hela tiden. Årets resa slutade på ca 430 mil genom fem länder Tyskland, Tjeckien, Kroatien, Slovenien, Italien. Var bara mellan veckan efter Kroatien före Italien som vi snurrade runt lite. Men det suger att ligga och köra så eftersom du inte vet vart du ska stå om en eller två dagar. Det har också vart väldigt mycket husbilar ute, tror hela Tyskland var lediga samtidigt som oss då det mest var tyskar i farten precis överallt.

20231005_130435709_iOS-2.jpg


Vår budget då vi startade låg på ca 40000:- och det är det vi haft nästan varje år då vi startar. Nu kanske det var i minsta laget eftersom bränslet kostar mera än första åren och så den urusla kronkursen mot Euro. Trots det så har vi inte snålat i onödan, vi handlar som vanligt folk och äter hemma ett flertal ggr i veckan, även om vi ibland bara spontande och sa ”nä nu äter vi ute idag”! Det är ju en frihet man har men å andra sidan hur gott är det att äta ute alla dagar i veckan. Att dessutom få gå i affärer med riktiga färskvarudiskar är så trevligt. Det finns allt du kan önska och lite till. Bokat boende under resan har kosta ca 7000:- sen tillkommer ju varje ställplats eller camping vi bott på med ca 15-30€ per natt. Har inte räknat på det faktiskt men det blir ett par tusen också.

20231010_133123855_iOS-1.jpg


Så efter avdrag för bränsle och taxfree hade vi ca 5-6000 i veckan att röra oss med och det höll nästan hela vägen, vi överskred budgeten med ca 1000:-/vecka och det får väl anses som ok. Husbilen har strulat en hel del i år och ska få en massa kärlek i vinter. Bromsarna och växellådan ska ses över men också vanlig service med oljebyte ska göras. Sen måste vi inför nästa sommar byta däck, vi har ju sex hjul och det kostar att lägga om alla sex. Men frånsett det strul vi haft så är vi fullt nöjda med resan i år. Vi lärde oss en hel del igen om hur vi vill resa i framtiden, stå still mera och längre, köra direkt utan en massa avvikelser.

20231003_100705879_iOS.jpg


Tack till er som följt oss på resan, alltid kul att få lite återkoppling på våra inlägg. Nu siktar vi mot nästa år som det ser ut just nu kommer bli mera norden betonat, men wtf vi hinner nog ändra oss flera ggr! Tills dess så ha det så hörs vi igen.
Micke & Annika
Jättefin berättelse. En liten undran bara,
körde ni verkligen genom Österrike på
en vinjet? Er bil måste väga mer än 3500 kg. Mvh Lasse
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Det var i början av vår karriär med husbil som jag läste att det skulle vara ett första hjälpen kit/väska som uppfyller standarden för DIN13164. Finns ett för Mc också som heter din DIN13167
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tack för inspirerande läsning :) En fråga, missade ni boxar i Tjeckien, Slovenien och Österrike? Krävs i alla dessa länder för fordon med totalvikt över 3500kg. Troligen kommer böter efter ett tag.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Tack för inspirerande läsning :) En fråga, missade ni boxar i Tjeckien, Slovenien och Österrike? Krävs i alla dessa länder för fordon med totalvikt över 3500kg. Troligen kommer böter efter ett tag.
Kul du uppskattar vår reseskildring!
Så kör vi lite vägtullar/skatter/avgifter eller vad vi ska kalla det.
Österrike vår första resa tror det var 2018 till Kroatien, vi kommer till gränsen mot Österrike från Tyskland, tar med registreringsbeviset in på macken. Dåvarande hus bil hade en totalvikt på 3850 kg. Tjejen i kassan tittar snabbt på registreringsbeviset och tar fram en vignet fö 9,99€. Vi var helt oerfarna vad som gällde. Efter det så har vi passerat Österrike två ggr till och inte tänkt mer på det, vi köper en vignet som vanligt! Mao har vi haft en del flax kanske!
Nu har vi förstått att det inte alls var rätt utan vi skulle ha vad som helt utom vignet. Än så länge inga böter, kommer det så kommer det. Likaså Tjeckien och Slovenien körde på digital vignet, må ju haft flax eftersom vi inte blev stoppade och bötfällda! Å andra sidan fick vi en fortkörning från Belgien där vi var september 2022. Boten kom i feb 20223 så inget är som väntans tider!
 
Toppen