• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek MXS 7,0

F

F.d. 55425

Guest
Ja då var det dax att inhandla en batteriladdare.Funderar på en Ctek Mxs 7,0 är det en bra och lämplig laddare till att ladda bilbatterier och bodelsbatteriet.Ska ha den hemma att ladda batterierna efter vinterförvaring av både en bil och husbilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MXS 7,0

Håller med den är bra samt har du en rekonditioneringsfunktion på den som gör att den kan väcka trötta batterier till liv .
Jag har modellen som heter X25000 men den är kraftigare och kan användas som 25 amp powersupply = och denna har 7 amp .

1295:- här http://www.batterilagret.se/product/1949-ctek-mxs-7-0-12v.aspx och den finns även på Tradera och priset nu är 660:- men det är 4 dagar kvar .
Ctek MXS 7.0 Batteriladdare ** HELT NY ** på Tradera. Övrigt | Bara kasta in ett bud alt vänta till sista minutrarna så slipper priset öka i onödan pga. folk hetsar varann .

Jag brukar ibland sitta på ebay med 2 fönster öppna och slänga in mitt maxbud dom sista sekundrarna men jag fick en liten ramsa från en fransman som inte gillade det hehe ....
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

Tack för alla svar.Då är det alltså inte så tokigt att köpa den. Den finns på Mekonomen för 1495 Kr tror jag köper den där då har jag nära om det skulle vara nåt fel på den. Tradera är kul men en liten varning 2ggr har jag betalat och inte fått någon vara tyvärr.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

MXS7,0 är en bra laddare. Jag har haft en sån på verkstaden där jag jobbar och den har gjort sitt jobb bra. Recondfunktionen har hjälpt mej ett par gånger med att skrämma liv i batterier som har verkat vara döda. Ett tips! om du har en stor batteribank kanske du skulle ha en modell större för att laddningen ska gå fortare. Men det avgör du själv efter dina behov. mvh jocke
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

Har tyvärr bara ett bodelsbatteri på 75 men tänker byta till ett 105 om det får plats.Räcker det inte med MXS 7,0 då ? Bilbatterierna vet jag inte vad de är på.Blir ju bara att ladda ett batteri i taget och då ska väl denna laddare räcka till efter vad jag förstått. :confused:
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ctek MXS 7,0

Om man köper en Ctek-laddare och monterar den fast på startbatteriet. Kan nått skadas då när man startar bilen och generatorn laddar? Blir enklare när man ställer husbilen på gården att bara koppla in 220v så är batteriet fit for fight när man ska iväg nästa gång...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ctek MXS 7,0

Hejsan trevik, nej det är ingen fara att ha laddaren fast monterad och bara behöva koppla in 230V sladden när man vill ladda.
Så är det ju för det mesta kopplat till bodelsbatterierna med laddaren fast monterad, och de kopplas ju in och laddas med generatorn när bilen är igång.
Jag har en 25A Ctek till bodelsbatterierna (300A/tim) och en liten Cetek underhållsladdare 0,8A (tror jag) till startbatteriet, fast inkopplade båda två.

JANKRO.

Ps. (Är du säker på att din bodelsladdare inte går över och laddar startbatteriet när bodelsbatteriet är fullt ???)
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ctek MXS 7,0

Hejsan trevik, nej det är ingen fara att ha laddaren fast monterad och bara behöva koppla in 230V sladden när man vill ladda.
Så är det ju för det mesta kopplat till bodelsbatterierna med laddaren fast monterad, och de kopplas ju in och laddas med generatorn när bilen är igång.
Jag har en 25A Ctek till bodelsbatterierna (300A/tim) och en liten Cetek underhållsladdare 0,8A (tror jag) till startbatteriet, fast inkopplade båda två.

JANKRO.

Ps. (Är du säker på att din bodelsladdare inte går över och laddar startbatteriet när bodelsbatteriet är fullt ???)

Startbatteriets spänning går ner efter någon vecka på infarten hemma med 220 kopplat. Så jag antar att batteriet inte får laddning.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Ctek MXS 7,0

EBL med 220 V ger 18A till bodelen och 6A till startbatteriet.

SOL ger 8A till båda batterierna.

På den ena extra ingången kan man koppla på t.ex 12V 18A från ett elverk.

Vad ska den sista extra ingången användas till? Vindkraft?
 

Bilagor

  • EBL220.JPG
    EBL220.JPG
    91,8 KB · Visningar: 15

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ctek MXS 7,0

Jag är okunnig på laddare. Varför behövs de? Varför inte koppla in den på EBL'ns extra ingång för laddare? Då laddas ju både WB och SB.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det finns många varianter av EBL....laddfunktioner....inkopplingsmöjligheter....och inte minst årsmodell av husbil, och om den även laddar startbatteriet. Så det finns många svar på frågan. Men även med en nyare EBL så har du ju en laddare, om den nu är helt inbyggd i EBL lådan eller fristående så kan man kanske behöva en kraftigare laddare än originalet. Det kan också vara både enklare och billigare med en annan kvalitéladdare om den som sitter i bilen pajar.
En del byter ut originalladdaren till en kraftigare Ctek och många andra varianter.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

Hur tusan får jag startbatteriet laddat via EBL?
Får väl ta bilen till någon bil-el firma, de kanske kan koppla om nått...
Hej trevik!!
Enklaste och billigaste sättet att ladda startbatteriet från laddaren (230) om den ej är automatik och laddar båda batterierna är att dra en kabel från bo,batteri till startbatteri med en backdiod imellan så att aldrig startbatteriet blir urladdat.från bobatteriet.
Det behövs ej någon överdimension på kabel och diod,2,5 kvadrat räcker.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

Trevik,
Startbatteriet förutsätts BARA ansträngas när motorn startas
eller när något strömkrävande (strålkastare?) just slåss på.
I övrigt ska generator klara strömbehovet när motorn snurrar.

När motorn startats så tas en "markeringsström" från en av
generatorns 3 faser, denna ström drar bl.a. ett relä som kopplar
in bodelsbatteriet till generator för att laddas.
Stoppas motorn så kopplas normalt bodelsbatteri och bodelens
elsystem bort när detta relä "faller".

Det som "får ta strömförbrukningen" när man stannat motorn är
just bodelsbatteriet! Även med en liten strömförbrukare påslagen
under lång tid kan ett stort batteri tömmas!

Därför är den fast monterade laddaren normalt kopplad endast
till bodelsbatteriet. Här skriver jag "ett batteri" oavsett om man
har en batteribank för bodelen.

Måste man ladda just startbatteriet så har man förmodligen
antingen slarvat(?) med strålkastare eller har en radio felkopplad
till just startbatteriet. :(

Radio (även fram) skall ALLTID kopplas till bodelsel!
Då skyddar man startbatteriet och dess funktion! :rolleyes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MXS 7,0

Trevik.
I de flesta (ej för gamla) EBL är det samma laddare till start- och bodelsbatteri. Det som skiljer är att i kretsen till startbattiet sitter ett PTC-motstånd som begransar strömmen till startbatteriet till endast några få Ampere. Ex 4 - 6 A.
Kanske detta motstånd är kass i din EBL???? I så fall bår det säkert att byta.

Om du kopplar en kabel med diod mellan bodels- och startbatteri kommer det senare att aldrig bli fulladdat eftersom en diod "stjäler" 0,7 Volt.

//W
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Ctek MXS 7,0

Helt rätt Wizard, att dioden inte släpper igenom all ström ,MEN det är ju bra att kunna starta motorn ,för det går bra med minus 0,7 volt.
Detta system har jag haft på flera bilar som ej haft automatisk laddning av startbatteriet från 230 volt,med väldigt gott resultat.
 
Toppen