Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är bara att läsa.Hur fungerar en CTEK DUAL
Jättefin bild!!Här har jag försökt rita en enkel principbild på hur en Dual fungerar samt laddströmmens väg genom en Dual.
Första bilden visar en Dual när motorn inte är igång och således ingen laddning från bilens generator.
Då fungerar en Dual, mycket enkelt uttryckt, som en "Strömbrytare" som brytit strömmens väg genom Dualen.
Visa bilaga 122281
Motorn har startat, bilens generator alstrar ström, nu släpper Dualen igenom laddström och den aktiveras när en viss spänning uppnåtts.
Det är alltså strömkabeln på plussidan som kopplats ihop i Dualen, kabeln på minussidan går inte genom Dualen och man använder alltså separat ledning, eller bilens chassi, för att leda laddströmmen på minussidan.
Visa bilaga 122282
Den lilla kabeln på Dual som måste anslutas till minus arbetar alltså inte med själva laddströmmen som ska gå från bilens generator till bodelsbatteriet, den måste anslutas för att Dualen ska fungera och det är elektroniken i Dualen som kräver denna anslutning till minus.
Den kabeln behöver inte vara grov, jag har själv använt 1,5mm2 utan bekymmer.
Däremot bör man tänka till, om man som ctek skriver i sina manualer att man kan göra, använda minusanslutningen uppe till höger på Dual för en solpanels minusanslutning! Då bör kabeln mellan Dual och Chassi/Minus vara dimesionerad för att klara av strömmen från solpanelen och i det läget skulle min 1,5mm2 kabel bli underdimesionerad.
mvh jocke
En fråga då.Finnes mange Dual tråder her på forumet med ALLE fine svar og masse info.
Dual er i mine øyne Ladeforsterker.
Jeg har laget dette diagram slik jeg kobler.
![]()
Blir forskjellene indikert slik, Exide bly/syre 115Ah batt.
![]()
Med LiFePO4 og Dual har jeg klippet bort temp.sensor, dvs 14,4V er maks fra Dual. Den lader nå konstant 20A fra jeg starter motor til batteri er fulladet.
Ok intressant inkopplingHei AffeZell!
Bruker rele Biltema Art. 42-134. Ett 40A rele.
I forrige husbil fungerte det perfekt i ca 50000 km og da solgte jeg husbilen. I nåværende husbil har det fungert perfekt i ca 42000 km og gjør det fortsatt.
![]()
Se mitt tidigare inlägg, jag var lite otydlig och menade hur den är konstruerad då den ej har någon jord.Det är bara att läsa.
Bennie