F
F.d. 59576
Guest
Min husbil har en icke smart generator. På grund av att vilja vara mer offroad och icke beroende av 230V har jag skaffat mig en CTEK D250SA, en Smartpass 120A och 300 watt solarceller. Som ni märker blev jag riktig trött av min 12V möjligheter. Och en extra bodelsbatteri (tillsammans nu 190Ah). Hur jag koppla ihop detta här är tydligt. Ctek har en bra manual.
Men nu:
Min EBL 119 vill jag bara använda som en strömfördelare eller bättre sagt. Tar bort sin laddar funktionalitet. Nu tänkte jag väldig enkelt. Om jag på baksidan kopplar bort sladden från startbatteriet. Och jag gör en koppling, fortfarende på baksidan av EBLen, mellan bobatteriet ingång och startbatteriet ingång. Då har jag löst detta.
EBL får sin ström från bodelbatteriet som in sin tur är laddat av alla CTEK grejer
Om jag någon gång ändå kopplar vill koppla husbilen till 230V då gar strömmen till EBLen som in sin tur laddar bodelsbatteriet. (Inte startbatteriet det förstår jag)
Lösningen är väldig enkel men är den också bra? Gärna eran synpunkter innan det börjar gnistra rundomkring mig.
Mvh Marcel
Men nu:
Min EBL 119 vill jag bara använda som en strömfördelare eller bättre sagt. Tar bort sin laddar funktionalitet. Nu tänkte jag väldig enkelt. Om jag på baksidan kopplar bort sladden från startbatteriet. Och jag gör en koppling, fortfarende på baksidan av EBLen, mellan bobatteriet ingång och startbatteriet ingång. Då har jag löst detta.
EBL får sin ström från bodelbatteriet som in sin tur är laddat av alla CTEK grejer
Om jag någon gång ändå kopplar vill koppla husbilen till 230V då gar strömmen till EBLen som in sin tur laddar bodelsbatteriet. (Inte startbatteriet det förstår jag)
Lösningen är väldig enkel men är den också bra? Gärna eran synpunkter innan det börjar gnistra rundomkring mig.
Mvh Marcel