• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cruise Control

Månström

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11233
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Burstner
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elektronik
Hej, undrar om det finns någon med erfarenhet av farthållaren till Renault Master chassiet. Mitt problem är att jag inte lyckas aktivera den två gånger efter varandra. När jag först kopplar in den fungerar den som den ska, men när jag kopplar ur den för trafikhinder eller liknande så får jag inte igång den igen om jag inte stannar och bryter tändningen.

Är det nåt med knapptryckningarna jag missat ?

Tacksam för svar !

/Rikard
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Kolla att magnetkontakterna på kopplingspedalen ligger mitt för varandra, om sådana finns.

Det är ett vanligt fel på eftermonterade farthållare att magnet och kontakt sitter för långt ifrån varandra.
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Om du har orginal Renault farthållare så finns det inget minne så när du skall återgå till föregående hastighet så måste du gasa upp till din hastighet och sedan aktivera igen.
 
F

F.d. 3809

Guest
Det verkar vara ett problem med Farthållaren på de nya Renault bilarna är själv en stadig kund på Bilia för att få det åtgärdat har bytt både kopplings och broms kontakter och mekanikerna kliar sig i huvudet. De säger även att de har flera husbilar med samma problem och de vet inte vad det är som orsakar det. Återkommer när jag fått mitt problem åtgärdat.
Är även interesserad om någon har tips eller har fått problemet löst.
mvh
Ingvar
 
F

F.d. 3809

Guest
Hej har nu haft bilen hos Bilia i Segeltorp (Stockholm) och efter ihärdigt tjatande kollade de på servicemedelanden och fann att de skulle ladda om pgmkoden i databoxen. Har inte hunnit kolla om allt är ok då jag renoverar vårt nya hus.
mvh
Ingvar
 

Månström

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11233
Medlemskap
2024
Hej, har kontaktat Nordiska Bil, återförsäljare av Volvo, Renault och Ford i Norrbotten.

Det visade sig att mjukvaran till styrboxen gick att uppgradera till en senare version där farthållaren fungerar som den ska.

Detta kan alla Renault ägare göra gratis om era garantier fortfarande gäller.

Mvh Rikard M :D
 
Toppen