• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CREABEST

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
vad skoj själv campar jag bara på sommarn tänkte köpa 200 ah
bör räcka 1 vecka med solcells hjälp
lycka till med batteriet
Tja, enligt min bils kontrollpanel så förbrukar den ca 2 amp till gud vet vad så snart vi är i bilen, och runt 1 amp till när invertern är på.
Alden kommer dra lite också när det blir kallt, och så vill vi brygga kaffe på morgonen,..
Så det känns som 300 ah inte direkt är för mycket till vår Concorde, original batteribank är skapliga 3 x 160 ah gel.

Men när jag fått hem batteriet så kan jag ju referera om Creabest som leverantör och visuellt omdöme om batteriet, ingen som är aktiv på forumet verkar ju ha någon erfarenhet av dem?
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag beställde ett 300 AH "litium" från Creabest för några dagar sedan, och hoppas det anländer under kommande vecka.
Helt novis på litium, men hoppas såklart det ska funka bra.
Spännande, har själv kollat på deras hemsida och funderar på att köpa ett på 200Ah. Lägg gärna en blänkare på denna sida när du fått hem batteriet och installerat det. Tack på förhand
Håkan
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Nu är mitt 300ah hemma, upp-packat och monterat:msn_laugh:

Kom med Schenker i en väl skyddad kartong, minimal risk för transportskador! Full-laddat, bara att montera.

Sitter hur fint som helst, gott om plats för ett till om jag vill utöka kapaciteten.

Och ska iväg över helgen, så får återkomma hur det fungerar i bruk:msn_thumbup:

Tillägg, bonus:
Utrymmet där batteriet står var på bredden fyllt med 3 st Gelbatterier, a 42 kg/st. Det nya väger styvt 30 kg, så närmare 100 kg lastvikt till också:msn_thumbup:
 

Bilagor

  • 20231026_144750[1].jpg
    20231026_144750[1].jpg
    3,5 MB · Visningar: 162
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu är mitt 300ah hemma, upp-packat och monterat:msn_laugh:

Kom med Schenker i en väl skyddad kartong, minimal risk för transportskador! Full-laddat, bara att montera.

Sitter hur fint som helst, gott om plats för ett till om jag vill utöka kapaciteten.

Och ska iväg över helgen, så får återkomma hur det fungerar i bruk:msn_thumbup:

Tillägg, bonus:
Utrymmet där batteriet står var på bredden fyllt med 3 st Gelbatterier, a 42 kg/st. Det nya väger styvt 30 kg, så närmare 100 kg lastvikt till också:msn_thumbup:
100 kg!!! Det är 10 flak pilsner!!:cool::D Kul att följa dina erfarenheter!
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Någon som vet om BMSen på Creabest stänger av laddningen under 0C?
Nu hittade jag mailet när jag själv ställde frågan
.
Thank you very much for your contact.
Yes, our lifepo4 battery has temperature protection function.
1. Our battery discharge temperature range is: -20℃-60℃.
If the temperature reaches -20℃ (or lower than -20℃), the "Low Discharge Temperature" on the battery app will turn red, and the battery cannot be discharged at this time. The battery can resume discharge only when the battery temperature returns to -10°C or higher.
Of course, the lower the temperature, the less efficiently the battery discharges.

2. The theoretical charging temperature range of our batteries is: 0℃-55℃.
However, in actual use, due to environmental factors and other factors, the minimum charging temperature may reach -5°C. Because the temperature sensor inside the battery measures the temperature of the battery, not the temperature of the environment.
When the temperature is below -5℃, BMS will take effect and disconnect battery charging; when temperature conditions return to normal, battery charging will resume normal.
Warm reminder: The lower the temperature, the lower the battery charging efficiency.
Therefore, if the temperature reaches -5°C, the "Low Charging Temperature " message on the battery app will turn red, and the battery cannot be charged at this time; the battery can only resume charging when the battery temperature returns to 0°C.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det intressanta är om den påstådda funktionen fungerar i praktiken, det kan vara bra att kolla.
Att testa är att veta ;-)

Själv litar jag inte på en enda funktion i ett BMS utan att själv testat det som går rent praktiskt, eller sett andra testat.
Man har väl kollat för mycket på YT.
 
Toppen