• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP i husbilen

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Det beror på vad det är för husbil. De flesta som är byggda de sista 25 åren kopplar bort bilbatteriet från bodelsbatterierna när inte motorn är igång. Jag har CPAP med 12 V omvandlare, 2x90 Ah batterier och 240 Watt solceller med MPPT-regulator. Vi använder husbilen året runt och har inte haft problem med att CPAP drar ur batterierna ens om det är snö på solcellerna. Vi har takfläkt och CPAP igång på nätterna och det är ca 80 % kvar i bodelsbatterierna.
Tack så mycket. Fint/Franco
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Min fru har en Resmed Cpap. Utan luftfuktare fungerar den på 12 V men med luftfuktare fungerar den endast om vi är anslutna till yttre nät.
Cpap:en är mycket känslig för spänningssänkning och när luftfuktaren startar drar den så mycket ström att spänningen fram till Cpap:en lätt sjunker under 12 V beroende på spänningsfall i ledningarna.
Jag har mätt på Cpap:en vid inkoppling till 240 V och den kan momentant dra så mycket som 320 W. Det motsvarar ca 25 A i ett 12 V system och den spänningssänkning som detta ger på för klena ledningar klarar inte elektroniken i Cpap:en.
Den totala förbrukningen under en natt är ca 250 Wh vilket motsvarar ca 20 Ah i ett 12 V system.
Det är alltså inte förbrukningen som är det stora problemet utan att man måste ha en stabil spänning som gärna är lite högre än 12 V och rejält tilltagna ledningar fram till 12V-uttaget.
Beroende på hur elsystemet är dimensionerat kan det fungera i en del husbilar men inte i andra.

Leif Torså
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Min fru har en Resmed Cpap. Utan luftfuktare fungerar den på 12 V men med luftfuktare fungerar den endast om vi är anslutna till yttre nät.
Cpap:en är mycket känslig för spänningssänkning och när luftfuktaren startar drar den så mycket ström att spänningen fram till Cpap:en lätt sjunker under 12 V beroende på spänningsfall i ledningarna.
Jag har mätt på Cpap:en vid inkoppling till 240 V och den kan momentant dra så mycket som 320 W. Det motsvarar ca 25 A i ett 12 V system och den spänningssänkning som detta ger på för klena ledningar klarar inte elektroniken i Cpap:en.
Den totala förbrukningen under en natt är ca 250 Wh vilket motsvarar ca 20 Ah i ett 12 V system.
Det är alltså inte förbrukningen som är det stora problemet utan att man måste ha en stabil spänning som gärna är lite högre än 12 V och rejält tilltagna ledningar fram till 12V-uttaget.
Beroende på hur elsystemet är dimensionerat kan det fungera i en del husbilar men inte i andra.

Leif Torså
Tack Leif för ditt bra och intressant svar/Franco
 
Toppen