• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Copyright och hbk..

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
En undran om jag lägger upp information i forumet kan jag då copyrighta innehållet jag skriver.? .

En annan undran kan jag copyrighta innehållet i ett PM som jag skriver till annan medlem här på hbk.?

Det räcker med ett JA.... Eller.... NEJ.

Och denna gång gäller det inte att svara med en gissning

Tack på förhand

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Copyright betyder upphovsrätt... det är detta du syftar på förmodar jag.
Det är inget som " du kan göra" det har du utan att göra något särskilt.
Men genom att göra något tillgängligt för en bredare " publik" måste du sätta dig in i vad detta innebär.... vad uppgovsrätten egentligen ger dig för rättigheter!
Tyvärr måste jag ge dig ett gissasvar!
Du måste tydligare ange hur du vill skydda det du skriver !
Mitt svar är, utifrån hur du formulerat frågan. NEJ.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag skrev frågorna eftersom jag antar att det står någonstans i stadgan att innehållet i forumet tillhör hbk....

Men där står absolut inget om vad som gäller i ett PM...

Typ jag sänder dig information och copyrighta texten för att hindra dig att sprida texten...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag skrev frågorna eftersom jag antar att det står någonstans i stadgan att innehållet i forumet tillhör hbk....

Typ jag sänder dig information och copyrighta texten för att hindra dig att sprida texten...

Men upphovsrätten är din. knappast HBKs ... den ideella.
Det är väldigt stor skillnad på att lägga ut sin text på ett forum där i princip alla kan läsa mot att skicka något till en enda person! Detta är knappast offentligt!

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025

Att märka text, bilder med "Copyright eller © har ingen som helst funktion i Sverige. Om din text är tillräckligt originell så är den automatiskt skyddad genom lagen om upphovsrätt. Meddelande via PM eller foruminlägg är nog inget du kan räkna med.
Det bryts dagligen mot upphovsrätten i alla forum och Facebook så inget nytt under solen och knappt någon som reagerar på.
Jag som fotograf tampas med det här dagligen

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jari vet!
Läs mina länkar! De täcker nog det mesta. Kunskap är makt.
Ps jo foruminlägg skulle helt säkert kunna va upphovs rättsligt skyddat.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jari vet!
Läs mina länkar! De täcker nog det mesta. Kunskap är makt.
Ps jo foruminlägg skulle helt säkert kunna va upphovs rättsligt skyddat.
Fast när du postar ditt inlägg så har du godkänt dom reglerna som finns där du publicerat ditt inlägg, det största problemet är nog när folk "Lånar från Google" och publicerar.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Fast när du postar ditt inlägg så har du godkänt dom reglerna som finns där du publicerat ditt inlägg, det största problemet är nog när folk "Lånar från Google" och publicerar.
Okey.....
Min tanke är att bara hålla det inom Hbk's pm...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag förstår inte hur man skall kunna svara Ja eller Nej på dina frågor. Till exempel vad skulle skilja mellan att du skriver ett PM här på HBK eller skriver ett brev på papper som du skickar med Posten ur upphovsrättslig synvinkel?

Skriver du samma text och lägger ut på forumet så är det följande som gäller hämtat från Forumreglerna som du godkänt i och med att du registrerat dig som användare och därefter nyttjat forumet:

Rättighet
Du ger oss en icke-exklusiv, permanent, oåterkallelig, obegränsad licens att använda, publicera eller återpublicera ditt innehåll i Forumet. Du behåller upphovsrätten till ditt innehåll.​
Det är inte tillåtet för medlem att kopiera inlägg eller uppgifter från de interna forumen och lägga ut i öppna forum, som t.ex. "Under markisen" eller på andra web-platser.​

Möjligtvis skulle jag kunna svara Nej på denna del av din frågeställning.

//Michael, HBK Web

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag förstår inte hur man skall kunna svara Ja eller Nej på dina frågor. Till exempel vad skulle skilja mellan att du skriver ett PM här på HBK eller skriver ett brev på papper som du skickar med Posten ur upphovsrättslig synvinkel?

Skriver du samma text och lägger ut på forumet så är det följande som gäller hämtat från Forumreglerna som du godkänt i och med att du registrerat dig som användare och därefter nyttjat forumet:

Rättighet
Du ger oss en icke-exklusiv, permanent, oåterkallelig, obegränsad licens att använda, publicera eller återpublicera ditt innehåll i Forumet. Du behåller upphovsrätten till ditt innehåll.​
Det är inte tillåtet för medlem att kopiera inlägg eller uppgifter från de interna forumen och lägga ut i öppna forum, som t.ex. "Under markisen" eller på andra web-platser.​

Möjligtvis skulle jag kunna svara Nej på denna del av din frågeställning.

//Michael, HBK Web
Jo... Detta är jag medveten om.
Så jag kommer bara att copyrighta om det behövs i ett PM.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Du har som sagt "automatisk" upphovsrätt till allt du skriver, förutom i de fall du går med på andra regler *). Du intressant är väl vad som menas med "ditt innehåll i Forumet" i forumreglerna. Inte helt solklart om det gäller även PM, men jag killgissar på att den forumregeln inte gäller PM.

*) Egentligen kan du aldrig 'bli av med' eller 'avstå' upphovsrätten. Det är nyttjanderätten du kan bli av med eller avstå, helt eller delvis.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du kan sälja de ekonomiska rättigheterna...
Forumreglerna är rätt tydliga.
Ordet " använda " kan eventuellt ha en otydlig innebörd eftersom upphovsrätten ligger hos skribenten.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen