• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Conejo/Kanin

F

F.d. 55376

Guest
Hej
Eftersom vi Conejo/Kanin här i köttdiskarna i Spanien skulle jag vilja testa detta.
Så om nån har ett bra recept på gryta eller ugnstekt (gärna spanskt) så tackar jag på förhand:) Hittar inget tilltalande på nätet
Gun
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Conejo/Kanin

Tack för det
Man har ju ätit hare men kanin finns nog inte på matsedlen i Sverige är nog mera husdjur:confused:
Men är nyfiken så det ska absolut provas, Har du recept på spanska rätter tar jag gärna emot dom, vill gärna prova inhemsk mat:)
Mvh
Gun
 
Senast redigerad av en moderator:

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Conejo/Kanin

Tack för det
Man har ju ätit hare men kanin fins nog inte på matsedlen i Sverige är nog mera husdjur:confused:
Men är nyfiken så det ska absolut provas, Har du recept på spanska rätter tar jag gärna emot dom, vill gärna prova inhemsk mat:)
Mvh
Gun


Visst finns det kanin i Sverige.Men inte på så många affärer.När jag var (liten) i 12års åldern,
gjorde min mamma kanin i ler gryta och det var jätte gott.;););)

Puss o Kram Johnny
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Conejo/Kanin

Om man har 8 kaniner, förökar dom sig i en takt att det räcker till en kaninstek i veckan, året om.
Calle
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Conejo/Kanin

I dag ha vi provat kanin och så här tillagade jag det.

Hasse hade köpt kaninbakben idag och dom skulle jag tillaga i kväll. Började med att dela dom i mindre mer lätthanterliga bitar. Hade inte hitta något recept som passade mig så jag höftade till det lite. Tänkte tillaga maten i ugnen men det gick inte för jag hade ingen tillräckligt stor form (och hade jag haft det så hade den inte fått plats i min lilla ugn) så det fick bli i en större kastrull, i kväll kallad gryta.
Började med att lägga bitarna i en påse med vetemjöl som var lättsaltat och skakade om dom och lade upp dom på en tallrik. Tog fram en stekpanna med lite höga kanter och hällde olja i den och sedan en rejäl klick smör. Brynte bitarna och la över dom i grytan efter hand och saltade och pepprade med svartpeppar. Stekte sedan en stor grovhackad lök, några vitlöksklyftor som jag krossade och skar i mindre bitar samt tre rätt så stora torkade tomater i olja som hackades. Detta fick puttra en stund och sedan så hällde jag över lite vatten, en rejäl skvätt rött vin, 2 dl vispgrädde och två teskedar hönsbuljongpulver och det fick koka ihop en stund. När jag tyckte det räckte så hällde jag röran över kaninbenen och så fick det hela stå och småkoka utan lock i ca 45 minuter. För att balansera smaken så klickade jag i två teskedar med rödvinbärsgelé. Kokte under tiden potatis och gjorde sallad.
Det smakade jättegott och köttet var mört, saftig och fint. Var mycket ben men dom 600 gram som vi hade räckte gott och väl till oss och det blev över till Zacko också som verkligen gillade kaninkött. Nu är jag nyfiken på att prova andra styckningsdetaljer.

Eva
 
Toppen