• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Concorde Carver 742L

F

F.d. 13313

Guest
Har precis bytt upp mig till en Carver 742L -08 och har några funderingar. Helt klart den bästa husbil jag ägt, bodelen, sängar, komfort osv. Kanoners! Missförstå mig rätt då jag bara haft den en månad, men några funderingar har dykt upp. För den summan pengar kan man förvänta sig liiiiiiiiite mer tycker jag ibland.

1. Den har en 177HK motor med turbo (och automat-växlad). Jag som tidigare bara haft alkov (fiat och ford) var inte riktigt MED på att turbon skulle låta som kompressor när den trycker på. Dvs volymen höjs markant inne i husbilen. Om jag varit utvecklare på Concorde kunde jag ha gett dem det lite tipset att DÄMPA ljudet. Finns det någon som gjort något åt detta (förutom att sluta gasa) och då menar jag inte PELTOR hörselkåpor!

2. Den hänger ut en hel del där bak, är det någon som råkat ut för att man skulle kunna slå i ett väg-gupp? Man vill ju inte höja bakfjädringen (bakomvarande kan tycka det blir långtråkigt), nu har jag svårt att sluta tänka på det och kör otroligt långsamt över guppen.

3. Dörren. Behöver inte vara Einstein för att räkna ut att:
- Ett handtag som man kan nå när man står i husbilen
- Ett vettigt dörrstopp så inte dörren flyger upp och smackar in i väggen
- Ett fotsteg som gör att man slipper springa ut
- Stänga dörren kräver kraft, men så har det varit på alla husbilar jag ägt
Sen hade det varit gott med ett centrallås än en nyckel från 1974-design.

4. Förardelen
I just denna modell har man missat:
- Mugghållare (wow trodde aldrig man kunde sakna sånt 2008)
- fack eller vad som helst

Här kommer jag sätta in och leta diverse delar för att få till det bättre, men WOW, det kunde man ju inte heller ha räknat ut att en mugg för kaffet hade varit bra!!

Det var nog allt, för annars tror ni nog att jag inte är nöjd, men det är JAG! Iaf om jag jämför med tidigare husbilar för då hade inte listan räckt till. Om det är någon husbilskonstruktör som behöver lite vettiga tips så hör av er så skall jag dela med mig GRATIS!

/Johny

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Concorde Carver 742L

Hej. ni har tydligen allt i eran bil, Får man snart se bilder?
//Skogis

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022

Hur är vinteregenskaperna i denna bil, tänker på kallraset i förarhytten.
Själv har jag en Nordic, man stänger för bodelen. Jag saknar att man inte
kan utnyttja förardelen.

F

F.d. 6535

Guest

Hur är vinteregenskaperna i denna bil, tänker på kallraset i förarhytten.
Själv har jag en Nordic, man stänger för bodelen. Jag saknar att man inte
kan utnyttja förardelen.

Lite från ämnet....
Det där med kallraset från förardelen håller jag absolut inte med om, tror det är en överdriven rädsla..
Vi har en Carthago och vi är ute året om, som kallast -28 i Åre.
Med vintertäcket på, satt jag som vanligt i förarstolen i kallingar o t-shirt o såg på tv, inga problem.

Tror många har en överdriven rädsla att vara ute vintertid.
Jag och min fru sover alltid som gud skapat oss, även när det var -28 o inga extra filtar !

:spinny:

F

F.d. 1649

Guest

Hej.Håller med dig till viss del,men man kan inte riktigt jämföra Carthago och Concorde med billigare husbilar.I min Concorde är det snarare varmare i "hyttdelen"än i resten av bilen,det är dubbla sidorutor och mellan vindrutan o jalusi, som man kör ned.finns ett värmebatteri från centralvärmen samt minst 50 mm isolering i golvet(resten av bilen har dubbelgolv)
Mvh.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jag tror,det varit bättre att du skulle köpa en rapido
Har precis bytt upp mig till en Carver 742L -08 och har några funderingar. Helt klart den bästa husbil jag ägt, bodelen, sängar, komfort osv. Kanoners! Missförstå mig rätt då jag bara haft den en månad, men några funderingar har dykt upp. För den summan pengar kan man förvänta sig liiiiiiiiite mer tycker jag ibland.

1. Den har en 177HK motor med turbo (och automat-växlad). Jag som tidigare bara haft alkov (fiat och ford) var inte riktigt MED på att turbon skulle låta som kompressor när den trycker på. Dvs volymen höjs markant inne i husbilen. Om jag varit utvecklare på Concorde kunde jag ha gett dem det lite tipset att DÄMPA ljudet. Finns det någon som gjort något åt detta (förutom att sluta gasa) och då menar jag inte PELTOR hörselkåpor!

2. Den hänger ut en hel del där bak, är det någon som råkat ut för att man skulle kunna slå i ett väg-gupp? Man vill ju inte höja bakfjädringen (bakomvarande kan tycka det blir långtråkigt), nu har jag svårt att sluta tänka på det och kör otroligt långsamt över guppen.

3. Dörren. Behöver inte vara Einstein för att räkna ut att:
- Ett handtag som man kan nå när man står i husbilen
- Ett vettigt dörrstopp så inte dörren flyger upp och smackar in i väggen
- Ett fotsteg som gör att man slipper springa ut
- Stänga dörren kräver kraft, men så har det varit på alla husbilar jag ägt
Sen hade det varit gott med ett centrallås än en nyckel från 1974-design.

4. Förardelen
I just denna modell har man missat:
- Mugghållare (wow trodde aldrig man kunde sakna sånt 2008)
- fack eller vad som helst

Här kommer jag sätta in och leta diverse delar för att få till det bättre, men WOW, det kunde man ju inte heller ha räknat ut att en mugg för kaffet hade varit bra!!

Det var nog allt, för annars tror ni nog att jag inte är nöjd, men det är JAG! Iaf om jag jämför med tidigare husbilar för då hade inte listan räckt till. Om det är någon husbilskonstruktör som behöver lite vettiga tips så hör av er så skall jag dela med mig GRATIS!

/Johny

F

F.d. 3077

Guest

Ja ja,åker bara Burstner 710 Elegance,med drömmar om en Concord,men hitta den bil som är fulländad,trodde att Concorden skulle vara i det närmaste ljudlös fram .
Såg Concordens hemsida med dess suveräna karosskonstruktion,men oljudet från motorn var tydligen en miss??.
Vi har ju samma 3 liters motor men Din är uppskrämd 20 hrk.
Blev faktiskt posetivt överraskad i vår bil för den är verkligen lågmäld fram ,motorn hörs ej när man kör.
Mvh Bernt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skillnaden mellan Fiat sin 157 hk og Iveco sin 177 hk 3 liter er ett trinn ekstra på Iveco sin turbo. Dette starter ved ca. 3000 varv og gir endel ekstra lyd, det løfter samtidig dieselforbruket endel opp.

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Jag tycker att min Carver går ganska tyst,om jag jämför den med mina tidigare husbilar,om man håller sig under ca 110 km i timmen.Jag har varit 2 resor till Spanien.Om man växlar manuellt så kan man växla opp tidigare så går det tystare och mjukare,det är ju ganska stark motor så det är ju onödigt att varva opp så mycket,det gäller de flesta bilar förresten.
Mvh Jan-E.

F

F.d. 58541

Guest

hej jag tror,det varit bättre att du skulle köpa en rapido

Hej!

Varför köpa en Rapido med marknadens i särklass tunnaste isolering inte ens lågprisbilarna har så tunna väggar golv o tak, titta på den tekniska katalogen som finns sammanställd på husbilar.

Mvh

Bosse

F

F.d. 25023

Guest

Varför Rapido, lite vid sidan av ämnet, men de har tänkt på allt och lite till vad saknades i Carver!

Inte frös vi heller, antagligen var isoleringen ordentligt gjord och av bättre material än på många andra bilar. Givetvis går Rapidon inte att jämföra med Carthagon vi kör nu, i isoleringen och värmen, men det finns många saker vi saknar..... En del finns på listan ovan för Concorde.

hälsn
jyrki

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8517

Guest

Jag har bara en fundering om svindyra Europeiska husbilar och ljudnivå. varför i hell... bygger man inre med motor i bak.. har dom aldrig sett en amerikansk husbil???:confused:

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
För ljudnivån vore det förståss bra att ha motorn bak men var skall man då ha garaget ? För det måste man ha.
Mvh Jan-E.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Står ved siden av en slik Volkner her på stellplatzen i Klüsserath - digert dyrt tyskbygget beist :wink::wink:

Toppen