• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde AC

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har en 01 Concorde Charisma och tycker att AC-n inte är tillräcklig. Funkar väl hyfsat så länge man är ute på vägarna o håller lite tempo men när man kommer in i städer och står vid rödljusen så börjar det blåsa ljummen luft ur munstyckena. Har kollat på högra sidan under huven och slangarna som tar in friskluft har endast det lilla ventilationshålet på framskärmen att tillgå så motorvärmen antar jag gör att det blir värme som tas in o sprids ur luftkanalerna. Tacksam om flera hör av sig som har detta problem och hur man ev. löser dom. Har beställt tid på Mobil-kyla i Umeå fredag 24 för att kolla om AC-n är OK.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Concorde AC

Förmodligen så har du lite dåligt tryck i systemet så att tryckvakten får vänta lite innan trycket är uppe igen = att kompressorn går för sällan .

Lokalisera kompressorn och kör igång bilen med ac´n på och då ser du om den går och slår ifrån ofta samt skall kylfläkten för kondensorn (även motorkylet) gå när ac´n är på .
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Concorde AC

Nix. Han använde Dator o miniräknare

Kondensor 2325:-
Torkfilter 436;-
Slang/Rör 1210:-
Kvävgas 125:-
O-ringar 150:-
Komp-Olja 125:-
Arbete 3345;-
Moms 1929:-
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Concorde AC

Förmodligen så har du lite dåligt tryck i systemet så att tryckvakten får vänta lite innan trycket är uppe igen = att kompressorn går för sällan .

Lokalisera kompressorn och kör igång bilen med ac´n på och då ser du om den går och slår ifrån ofta samt skall kylfläkten för kondensorn (även motorkylet) gå när ac´n är på .
Hur ofta anser du att kompressorn ska slå på och av mellan tummen och pekfingret.
ca 10 sek håller min kompressor på - av tycker att det är kort spann i mellan.
Vet att kompressorn ligger högt i tryck och har fått för mig att säkerhetsventilen löser ut ibland då det droppar någon gul grön soppa.
Kylfläktarna går hela tiden
Har vart på ac verkstad och naturligtvis vill dom byta en massa prylar men säkra är dom inte på resultatet.
Vore kul att höra din åsikt.

P-zon
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Concorde AC

petterssonbj. Du skriver säkerhetsventilen läcker gul/grön soppa ? Är det inte tryckvakten som läcker brukar vara en ventil med 2 st. kablar anslutna till, som håller koll på trycket i systemet, vart efter trycket avtar vid en läcka så går kompressorn i kortare intervaller för att sedan inte funka alls. Den gul/gröna soppan är nog kompressor olja som läcker ut. Ibland ganska lätt att hitta en läcka oftast brukar läckan innehålla olja, följ AC ledningarna med en bit toapapper. Men oftast så blir det ett verkstads besök i alla fall för byte av rör/o-ring eller annat samt påfyllning till efterföljaren av freon (R134A ?). Men som petterssonbj.skriver så vill verkstäderna byta en massa prylar utan att garantera resultat än att det blir kostsamt.( AC rep. ingår ju oxå i maskinskadedelen i ev. helförsäkring om inte kärran är för gammal och gått för långt)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Concorde AC

Hur ofta anser du att kompressorn ska slå på och av mellan tummen och pekfingret.
ca 10 sek håller min kompressor på - av tycker att det är kort spann i mellan.
Vet att kompressorn ligger högt i tryck och har fått för mig att säkerhetsventilen löser ut ibland då det droppar någon gul grön soppa.
Kylfläktarna går hela tiden
Har vart på ac verkstad och naturligtvis vill dom byta en massa prylar men säkra är dom inte på resultatet.
Vore kul att höra din åsikt.

P-zon


Jo det låter som att kompressorn går lite för sällan och har du kollat så att du får en låg temperatur i luftspjällen ?
Sätt på ac´n och sätt på blås på max samt på ex. mitten spjällen/munstyckena och då bör du få en temperatur på 5-8 grader varmt .
Är det så att kompressorn går för sällan (lågt systemtryck) så blir ju inte förångaren kall och då blir det heller inte kallt i spjällen/munstyckena .
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Concorde AC

petterssonbj. Du skriver säkerhetsventilen läcker gul/grön soppa ? Är det inte tryckvakten som läcker brukar vara en ventil med 2 st. kablar anslutna till, som håller koll på trycket i systemet, vart efter trycket avtar vid en läcka så går kompressorn i kortare intervaller för att sedan inte funka alls. Den gul/gröna soppan är nog kompressor olja som läcker ut. Ibland ganska lätt att hitta en läcka oftast brukar läckan innehålla olja, följ AC ledningarna med en bit toapapper. Men oftast så blir det ett verkstads besök i alla fall för byte av rör/o-ring eller annat samt påfyllning till efterföljaren av freon (R134A ?). Men som petterssonbj.skriver så vill verkstäderna byta en massa prylar utan att garantera resultat än att det blir kostsamt.( AC rep. ingår ju oxå i maskinskadedelen i ev. helförsäkring om inte kärran är för gammal och gått för långt)

Vad jag förstår fylls spårmedel kompressorolja köldmediet samtidigt och blandas i systemet så vid läckage kommer även oljan att läcka ut med de övriga vätskorna.
Då jag provtryckte systemet igår under 30 min var det helt tätt, möjligt att det självläker vid högre tryck det återstår att se.

P-zon
 
Senast ändrad:
Toppen