• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comfort matic

olivia

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Är det någon som har problem med comfortmatic lådor.
Vi har en Carthago byggd på Fiatchassi och comfortmatic låda, problemet vi upplever är att bilen rullar bakåt när man stannar, man måste alltid hålla på bromsen om man i tex måste köa i en uppförsbacke. Bilen drar inte framåt
Måste det vara så?
 
Har ni inte "hill brake" som fixar att bilen står still?
 
Efter som det inte är en automat utan en robotassiterad låda. Så fungerar den som en vanlig låda.
 
Klippt från annan tråd:

Det står ju i manualen att man inte får använda gaspedalen som dragläge för då kan kopplingen paja man ska hålla på bromsen,och vid längre tomgångskörning ska man lägga i friläge

Pålle
 
Hill holder finns ju inbyggt i Fiat och det gör att du inte rullar bakåt i backe och har ca 1 sekund på dig att ge gas från det att du släpper bromsen och elektroniken håller bilen stilla under tiden. Du ska däremot alltid hålla bromsen och inte krypa fram på kopplingen. Systemet fungerar förträffligt på vår comfort matic låda och är till mycket hjälp vid stopp i backe.
 
Hill holder finns ju inbyggt i Fiat och det gör att du inte rullar bakåt i backe och har ca 1 sekund på dig att ge gas från det att du släpper bromsen och elektroniken håller bilen stilla under tiden. Du ska däremot alltid hålla bromsen och inte krypa fram på kopplingen. Systemet fungerar förträffligt på vår comfort matic låda och är till mycket hjälp vid stopp i backe.
Hillholder finns inte på alla jag har en 2018 och där finns ingen sådan det är väl tillval
 
Hillholder är standard, i alla fall på Carthago c-line och uppåt. (2018 års prislista sidan 22)

MVH
Hans
 
Växellådan fungerar precis som en manuell när du står still, dvs. kopplingen är nedtrampad och bilen kan följaktligen rulla fritt, Comfortmatic är en robotstyrd koppling/växellåda i grunden exakt samma som den manuella,har få likheter med en vanlig automat, förutom att den växlar själv,som tur är skall denna försvinna nu och ersätts av en 9stegs riktig automat.
 
Nyheter från 2014 år "nya modellen"

Sjätte generationen av Fiat Ducato
Fiat Ducato har sålts i mer än 2.6 miljoner exemplar.
Ny front
Ny instrumentpanel och nya stolar
Enligt Fiat de lägsta emissionerna och den lägsta bränsleförbrukningen i segmentet
Upp till 4,4 ton tjänstevikt
ESC och "Hill Holder" standard
Uppgraderat infotainmentsystem
 
Vår bil är en 2012 E line 4500 kg. Kanske är så att det inte var standard då
Absolut, inte "slira på kopplingen"
 
Tillbaka
Toppen