• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

COBRA husbilslarm

F

F.d. 29819

Guest
Vi får en ny Ducato / Adria levererad nästa vecka, tittar på olika larmalternativ. Verkstaden har rekommenderat Cobra-larm.
Vad jag ser finns två stycken avsedda för husbil, Cobra 2190H och 4908.
Larm 4908 är anpassat bl.a för Ducato, och kan styras via bilens central-lås sändare.
Fråga: Är det någon av Er som har erfarenhet av något av nämnda larm?
Är tacksam få ta del av synpunkter om dessa larm.
Hälsningar Lars-Åke
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: COBRA husbilslarm

Hej!

Vi har Cobra-larm på våran Adriatik 2007 som fungerar alldelas utmärkt. Har bla rörelsesensorer på främre sidstolparna som går att koppla ifrån när man har det påslaget på natten.

Hälsningar

Rolf

:mcride:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: COBRA husbilslarm

Rolf, är det larmet som är ADRIAs standard ?
Vi har en ny Vision men jag har aldrig vågat använda larmet ännu, och det sitter två små fyrkantiga saker med kabel på vid varje främre hörnstolpe.
Är det samma typ tro ?
Går det att stänga av rörelseavkänningen?

Mvh
Dag
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: COBRA husbilslarm

Hej Hundvakten!

Såg inte förrän nu att du hade ställt en fråga. Vårt larm heter 4905 och rörelsesensorerna går att stänga av med två tryck i snabb följd på låsknappen på fjärrkontrollen. Då bekräftar larmet detta med tre korta signaler.

Mvh

Rolf
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: COBRA husbilslarm

Har inget annat att jämföra med :eek:, men 4908 funkar helt ok tycker vi:D!
Skall dock vidare utveckla det med sensorer till alla last luckor framöver.

Trevlig sommar önskar vi er!:)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: COBRA husbilslarm

Hej

Vi har ett Cobralarm och är jättenöjda. Viktigast är nog att ni ser till att det blir anpassat till just er husbil och era behov. Som idé för er kan jag berätta hur vi löste det hela.

Först ett vanligt Cobra larm med siren, larmkontakt på motorhuv och hyttens dörrar. Därefter satte vi en extra sensor vid varje hyttdörr som känner av rörelse (om någon tex skär ur sidorutan går larmet).
Därefter satte vi en larmkontakt på bodelsdörren, lastluckorna och gasolluckan, efter det satte vi en sensor (typ de man använder när man larmar en cab) under varje fönster på sidorna, totalt 2 st. Dessa är mycket känsliga omöjligt att röra sig inne i bilen när de är påslagna. Varnade tom en vinter genast när vi fått in en liten mus. Vi kan också koppla bort dessa när vi sover och har på så sätt ett skalskydd. Vårat Cobra larm har dessutom överfallsalarm både på fjärkontrollen och instrumentpanelen.

Hela larmenheten har vi kopplat till en gsm-enhet som först sänder ett sms och sedan också ringer upp min mobil och ytterligare telefoner om jag önskar. Jag kan då genom att slå en kod höra vad som sker i husbil och även säga något via en högtalare till den som brutit sig in (borde stressa den mest lugna tjuv). Gsm enheten visar också via en lampa om den har kontakt med nätet eller inte, så du vet alltid när du parkerat bilen om allt fungerar eller ej.

Några ytterligare saker vi gjort för att öka tryggheten(få ha sakerna ifred) är att vi satt extra lås på insidan av hyttdörrarna och bodelsdörren. Har även monterat ett säkerhetsskåp fram i hytten under instrumentpanelen med kodlås. Mycket praktiskt, lätt att kasta in GPS, kamera, stereopanel mm även när man bara lämnar bilen en kort stund.

Har också en rattkrycka och polisens skyltar att sätta i rutan om jag ytterligare vill förtydliga att min bil är besvärlig att ta! Men abolut bäst är ju att välja övernattning med omsorg. Varför sova på en rastplats vid en stor väg när det bara oftast några kilometer bort nästan alltid finns en lung plats utan en massa nattliga aktiviteter.

Lycka till med er nya bil, viktigast är att ni får den som ni önskar och känner er trygga,

Hälsningar Torbjörn :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29819

Guest
Sv: COBRA husbilslarm

Intressant med alla synpunkter på Cobra larm
Det kommer förmodligen att monteras ett Cobra 4908 i nya huset.
Tack till alla som svarat, tar gärna emot flera synpunkter.
En fråga till Torbjörn & Annica: Vilket värdeskåp har ni monterat, och var har ni skaffat det?
Hälsningar Lars-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen