• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen Jumper/Fiat ducato läcker kylarvätska

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
Hej sitter i södra Tyskland på vår första utlandssemester med husbil. Förra året hade jag lite problem med att bilen läckte kylarvätska, men det försvann och jag har kört hela hösten och denna våren utan läckage. Nu upptäckte jag att det har läckt igen. Det ser ut som att det läcker från ovansidan på expansionskärlet. Tror ni det kan vara locket som läcker? Är det någon som har haft samma problem?
 
Lösning
Uppdatering om läget!
var inne på Citroen i Annecy försökte köpa ett nytt lock till expansionskärlet. Jag konstaterade också att övertrycksventilen inte höll tätt alls. Visade detta för den franska teknikern. Han meddelade att några nya lock hade han inte och fick beställa isåfall men han hade pillat till ventilen i rätt läge så de fyllde kylvätska och sedan har systemet hållit tätt! Så ett tips om locket inte håller tätt pilla med en smal skruvmejsel så kan ventilen hamna i rätt läge igen.
tack alla för tips och råd!

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Varmt? Kört hårt? Eller både och?
Sitter en övertrycksventil i locket på expansionskärlet som skall öppna & släppa ut övertrycket om bilen går varm.
Är ju inte farligt i sig, men kolla vätskenivån & fyll på vid behov.
Skulle det hända utan att det är varmt & gott lite tungt, så kan det indikera annat fel i kylsystemet.
 

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
Varmt? Kört hårt? Eller både och?
Sitter en övertrycksventil i locket på expansionskärlet som skall öppna & släppa ut övertrycket om bilen går varm.
Är ju inte farligt i sig, men kolla vätskenivån & fyll på vid behov.
Skulle det hända utan att det är varmt & gott lite tungt, så kan det indikera annat fel i kylsystemet.
Ca 24 grader ute temp kört 60 mil tagit det ganska lugnt kört i ca 90 km i h så inte så hårt eller tungt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
¨Du skriver inte vad det är för motor? Bensin eller diesel? Årsmodell?
Visst kan loicket bli otätt! Köp ett nytt o kolla, det är ju inget hemmansköp! Skulle du ha en gammal bensinare ska du vara noga att fylla så inte motorn överhettas. Just bensinmotorn är extra känslig för överhettning.
 

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
¨Du skriver inte vad det är för motor? Bensin eller diesel? Årsmodell?
Visst kan loicket bli otätt! Köp ett nytt o kolla, det är ju inget hemmansköp! Skulle du ha en gammal bensinare ska du vara noga att fylla så inte motorn överhettas. Just bensinmotorn är extra känslig för överhettning.
Hej ursäkta slarvigt av mig! Det är en diesel från 2017.
Jag försöker hitta ett nytt lock så får vi se om det hjälper!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt så skal nivået ved kald motor ikke være over an strek under teksten MAX. Er den ørlite over så vil det komme ut noe gjennom sikkerhetventilen i lokket når motoren når høyeste driftstemp. Så kontroller nivået med kald motor og bilen på et helt flatt område. Er det på maks så er det den normale sikkerhetsavløpet som har fungert. I det daglige så kan en kjøre med nesten en cm over max merket, men med tung belastning i varme så motoren kommer litt over komfortabel temp blir det helt fullt i ekspansjonskaret.
 

Fsson

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Örebro
Uppdatering om läget!
var inne på Citroen i Annecy försökte köpa ett nytt lock till expansionskärlet. Jag konstaterade också att övertrycksventilen inte höll tätt alls. Visade detta för den franska teknikern. Han meddelade att några nya lock hade han inte och fick beställa isåfall men han hade pillat till ventilen i rätt läge så de fyllde kylvätska och sedan har systemet hållit tätt! Så ett tips om locket inte håller tätt pilla med en smal skruvmejsel så kan ventilen hamna i rätt läge igen.
tack alla för tips och råd!
 
Lösning
Toppen