• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

citroen -92

F

F.d. 22106

Guest
hejsan, nån som vet om det finns backventil efter tanken eller nåt? verar som att dieseln "går tillbaka" samt att när man startar den kall så har den en tendens till att öka i varvtal efter en liten stund, och sen minska och sen öka osv.

samma motor som i peugeot j5.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: citroen -92

Hej. Backventil på matarledningen hjälper inte alltid, om radialtätningen mellan pump och motor är sliten så den kan suga in luft den vägen.
Det är returslangen från pumpen som suger in lften. Inte ovanligt problem på äldre fordon. Dett framkommer om den stått en vecka eller mer. Om man lossar
returslangen när den stått en tid och sätter tillbaka slangen vid start går den då bra direkt är felet ett sådant.

Jägarn

larake02

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Sv: citroen -92

Hej. Hade detta felet på vår husbil, hade varit in på en dieselverkstad innan vi köpte den och dom hade satt in en extrabackventil. Men det fungerade inte. efter felsökning konstaterade jag att det var förvärmningen som orsakade det.
Slangen från tank går till en kloss på framkant motorn,koppla dej förbi den och direkt till dieselfiltret. Nu startar vår bil hur lätt som helst även om den stått i vinterförvaring 5-6 mån. Började gå jämt i motor och går mycket bättre. Brova det.
Lycka till Lars

Toppen