• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationsriktning Alde

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Lämnade in min husbil Niesmann Arto 74L 2010 hos en alde serviceman då jag tyckte att elpatron i 2000 w läge gav dålig effekt. Innetempen gick till +7,5 grad vid - 12 som utetemp. Han såg inga fel av effekten men däremot riktningen av det cirkulerande vattnet gick enligt honom åt fel håll nämligen från pannan och bakåt i husbilen. Resultatet onödigt varmt i bakre delen (sovdelen) och kallare vid sittgruppen och fram i husbilen. Någon som upplevt detta problem?? Har ej kunnat köra på 3000 W läget här hemma på grund av endast 10 amp säkring. Häggen i ett snöande Umeå
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationsriktning Alde

Att du har en skillnad på temperatur på ca 20 grader med 2000w får väl anses vara rätt normalt på en bil i din storlek.

Att cirkulationen går motsols tror jag inte har någon större inverkan på temperaturen i systemet. Att det blir varmare i sovdelen beror nog främst på att det är en del kallras i hytten med en temperaturskillnad som följd. Jag funderar på att montera en shunt och en ny slinga genom garaget så jag kan reglera flödet till elementen i sovdelen.

Kenneth
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationsriktning Alde

Lämnade in min husbil Niesmann Arto 74L 2010 hos en alde serviceman då jag tyckte att elpatron i 2000 w läge gav dålig effekt. Innetempen gick till +7,5 grad vid - 12 som utetemp. Han såg inga fel av effekten men däremot riktningen av det cirkulerande vattnet gick enligt honom åt fel håll nämligen från pannan och bakåt i husbilen. Resultatet onödigt varmt i bakre delen (sovdelen) och kallare vid sittgruppen och fram i husbilen. Någon som upplevt detta problem?? Har ej kunnat köra på 3000 W läget här hemma på grund av endast 10 amp säkring. Häggen i ett snöande Umeå

Har alde 3010 i vår bil, alldeles före expansionskärlet sitter en backventil med en
flödespil på, funktionen är till för att förhindra att självcirkulation inte ska uppstå
åt fel håll så att säga då det är cirkulationspumpen som startar när man kallar på värme pannvattnet håller således en jämn temperatur, skulle servicekillens teori vara rätt
saknar du således backventil / bp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cirkulationsriktning Alde

Har ikke Arto en vender slik at en kan stenge ned oppvarmingen i sovrummet? På Flair er det en slik vender, det er en konvektor i garasjen under sengene, venderen stenger av konvektorene rundt sengene. Har nesten aldri på varmen rundt sengene, varmen fra badrumemt er tilstrekkelig for oss, så når det er kaldt ute så holder vi døren mellom kjøken og bad lukket. Borummet holder god varme.

På Flair går sirkulasjonen fra pannen frem på venstre side - over til høyre side via varmeveksleren - bakover på høyre side til ekspansjonstanken idere til venderen ved sengen og enten rundt sengene eller gjennom garasjen til badet og tilbake til pannen. Samme sirkulasjon var det og på den første flair jeg hadde fra 1999.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Cirkulationsriktning Alde

Det var ett liknande problem i vår Knaus årsmodell 2005. Vi fick läckage gång på gång i Alde-systemet och det svårt att upptäcka var. I dubbelgolvet såg man var det runnit. En serviceman som lade många felsökningstimmar på det, upptäckte att systemet var kopplat baklänges. Efter ändring försvann läckaget. Knaus stod för felsökningskostnaderna, som troligen blev höga.
Bengt :twitcy:
 
F

F.d. 55595

Guest
Sv: Cirkulationsriktning Alde

Att du har en skillnad på temperatur på ca 20 grader med 2000w får väl anses vara rätt normalt på en bil i din storlek.

Att cirkulationen går motsols tror jag inte har någon större inverkan på temperaturen i systemet. Att det blir varmare i sovdelen beror nog främst på att det är en del kallras i hytten med en temperaturskillnad som följd. Jag funderar på att montera en shunt och en ny slinga genom garaget så jag kan reglera flödet till elementen i sovdelen.

Kenneth

Bra idé med shunt. Jag fick rörritning av husbilstillverkaren. Så nu går jag till rörpularn och köper shunten. Kolla Aldes hemsida så ser du vad ventil du behöver.
 
Toppen