• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

cirkulationspump

Valborg8

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Hejsan !
Finns det nån där ute kom kan svara på varför cirkulationspumpen får ett himla liv ibland? Kan det vara fel på pumpen så den behöver bytas ut eller finns det nån som har nån fundering vad det kan bero på. Pumpen vibrerar ibland så det låter som ett tröskverk.Vill gärna ha snabba svar får i morgon åker vi i väg till Spanien måste skaffa oss en ny pump i Sverige ifall ni tror att det är nåt fel på den.Tack på förhand Eva o Hasse
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: cirkulationspump

Hej.
Råkade ut för detsamma förra helgen. Pumpen ändrade ljud, den hördes tydligare på toaletten. Misstänkte att den var på väg att gå sönder. Blev då orolig för att den skulle "skära" och orsaka kortslutning. Köpte en ny på Kabe i Trollhättan. Han sa att detta är ett känt problem och att den jag köpte var kraftigare. Det går nog att byta bara motorn ( ca 500 kr) som ser lika dan ut som den gamla. Den nya jag köpte är kraftigare ( ca 1500 kr)
Mycket enkelt att byta, bara att skruva av locket till expantionskärlet i gardroben. Jag talar om Alde 12 volt vattenburen
Sören
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: cirkulationspump

De flesta pumpar startar då trycker sjunker i ledningarna. Om man då öppnar kranarna snålt så går pumpen av och på i ett, och för ett förskräckligt liv. Dock vid rikligt flöde går den tyst.

Är detta förklaringen.

Håkan
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: cirkulationspump

Hej
Har Ni kollat att det är tillräckligt med vätska i systemet jag märkte att min pump hade mycke mera ljud när vatten nivån var låg i systemet.
Det går bra att lyfta ut pumpen ur behållaren och vrid sen upp termostatet så pumpen börjar gå då hör ni om det är pumpen som har ljud. eller om pumpvingarna tar i nånstans
detta är också Alde 12 med pumpen i expansjons koppen
Trevlig resa ö paffw
 
Senast ändrad:

Valborg8

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Sv: cirkulationspump

Har vattenburen värme med Primuspanna men på cirkulationspumpen står det alde finns två stycken pumpar men det är den mindre som har ett herrans liv.Har nog tillräckligt med
vätska i systemet och värme kommer i bilen ,får väl nog fundera på att skaffa oss en ny pump.Bilen är en 2001 men registrerad 2002 .Har också haft funderingar på ifall det finns luft i systemet men inte hittar vi nånstans som vi kan lufta och i så fall tycker vi att det inte skulle vara jämn värme i bilen.Tack för alla tips å råd hittills kanske vi kommer på nån lösning.
Vi hör Eva o Hasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: cirkulationspump

Har vattenburen värme med Primuspanna men på cirkulationspumpen står det alde finns två stycken pumpar men det är den mindre som har ett herrans liv.Har nog tillräckligt med
vätska i systemet och värme kommer i bilen ,får väl nog fundera på att skaffa oss en ny pump.Bilen är en 2001 men registrerad 2002 .Har också haft funderingar på ifall det finns luft i systemet men inte hittar vi nånstans som vi kan lufta och i så fall tycker vi att det inte skulle vara jämn värme i bilen.Tack för alla tips å råd hittills kanske vi kommer på nån lösning.
Vi hör Eva o Hasse


Kan denna passa även kallad "visp".
Sälj cirklationpump alde så kallad visp 12 volt - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: cirkulationspump

Vispen som sitter i ekspansjonskaret kan lage kraftig lyd hvis det kommer luft til propellen. Stopper en sirkulasjonen et lite øyeblikk så stiger det en luftboble opp og lyden er borte ved nystart.

Ved rett montasje av konvektorsløyfen så skal det være luftmuligheter ved de høyeste punkter på sløyfen. men noe luft slipper og ut via vispen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: cirkulationspump

Min cirkulationspump till pannan "dog" för ett tag sedan så jag var tvungen att köpa en ny (1500 spänn). Jag hade länge problem med oljud från den nya pumpen och det berodde på att det hade kommit in luft i systemet. Efter mycket krångel och joxande blev jag av med luften till slut och nu fungerar pumpen som den ska, tyst och fint.

Jappe
 

Dorita o Pelle

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1486
Medlemskap
2024
Sv: cirkulationspump

Hejsan !
Finns det nån där ute kom kan svara på varför cirkulationspumpen får ett himla liv ibland? Kan det vara fel på pumpen så den behöver bytas ut eller finns det nån som har nån fundering vad det kan bero på. Pumpen vibrerar ibland så det låter som ett tröskverk.Vill gärna ha snabba svar får i morgon åker vi i väg till Spanien måste skaffa oss en ny pump i Sverige ifall ni tror att det är nåt fel på den.Tack på förhand Eva o Hasse
PROVA ATT LUFTA VÄRMESYSTEMET FRÅN EN JEPPOTÖNTELA
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: cirkulationspump

Hejsan !
Finns det nån där ute kom kan svara på varför cirkulationspumpen får ett himla liv ibland? Kan det vara fel på pumpen så den behöver bytas ut eller finns det nån som har nån fundering vad det kan bero på. Pumpen vibrerar ibland så det låter som ett tröskverk.Vill gärna ha snabba svar får i morgon åker vi i väg till Spanien måste skaffa oss en ny pump i Sverige ifall ni tror att det är nåt fel på den.Tack på förhand Eva o Hasse

Nå hur har har det gått med pumpen o resan ner till värmen?
 
Toppen