• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chromebook Pixel

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook Pixel

google-chromebook-pixel-600x291.jpg

Swedroid:
Google har helt överraskande presenterat Chromebook Pixel.
Det är en bärbar dator med en 12,85 tum stor pekskärm med hela 2560 x 1700 pixlars upplösning, vilket resulterar i 239PPI – en mycket hög pixeldensitet för en datordisplay.
Skärmen erbjuder 400 nit i ljusstyrka och 178 graders synvinkel. Den skyddas av Corning Gorilla Glass och har stöd för pinch-to-zoom och multi-touch.
Enligt Google är det den ”mest högupplösta, ljusstarka och bästa” skärm som någonsin satts i en laptop.

Chromebook Pixel har en klickbar styrplatta, en inbyggd kamera med stöd för att filma i 720p, dubbla USB 2.0-portar och ett 59Wh-batteri som ger uppemot fem timmars batteritid.
RAM-minnet ligger på 4GB (DDR3) och datorn har en 32GB stor SSD. Det finns plats för minneskort, men eftersom man främst arbetar i molnet i Chrome OS behövs mindre lagringsutrymme än för en traditionell dator.
Google erbjuder inte mindre än 1TB utrymme på Drive i tre år för de som köper en Chromebook Pixel.

Processorn som får allt att vakna till liv är en dubbelkärnig Intel Core i5 med 1,8GHz klockfrekvens och integrerade grafikdelen Intel HD Graphics 4000.
Vi finner Bluetooth 3.0, Wi-Fi och Chromebook Pixel finns även i en variant med inbyggt LTE-modem.

Allt väger 1,52kg och mäter 298 x 225 x 16mm. Till skillnad mot tidigare Chromebooks är detta ingen budgetlaptop – Wi-Fi-versionen kostar 1299 dollar.
Ett exemplar av Chromebook Pixel är redan på väg till redaktionen och vi kommer återkomma snarast med en recension.
För mer information om Chrome OS kan man kika på vårt test av Samsung Chromebook 2012 från i höstas.

Chromebook Pixel: For What's Next - YouTube

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag fattar inte riktigt.... den funkar inte till något utan en Internetanslutning. Alltså är det, i mina ögon, en väldigt dyr browser... vem vill betala för det?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vilken dator funkar utan Internet? Möjligen kan man lägga patients.
Visst är datorn dyr men den har en skärm som man inte tidigare skådat.
Ett rykte säger att den billigaste Chromebooken kommer att kosta motsvarande 1300 kr.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Tänk på att om man köper från England eller USA så får man inte Svenskt tangentbord.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Computer Sweden:

Nu börjar Chromebook säljas i Sverige

De första datorerna med Googles operativsystem Chrome har nu landat i Sverige och ska säljas hos både webbhandlare och Elgiganten. Samsungs modell väger bara ett kilo.

De första modeller som nu börjar säljas hos Elgiganten, Komplett och Dustin är Samsungs Chromebook samt Acer C7 Chromebook. Samsungs modell väger bara 1,1 kilo och är 17,5 millimeter tunn samt klarar batteritider på 6,5 timmar. Den är prissatt till 3 000 kronor medan Acers modell kostar 2 300 kronor. Skillnaden mellan de båda är att Samsung använder den egna processorserien Exynos 5 medan Acer bygger på Intels Celeronprocessor.

Computer Sweden har snabbtestat Samsungs Chromebook och kan konstatera att det är en pigg liten burk som startar oerhört fort men givetvis har sina begränsningar. Är man en inbiten användare av Googles produkter är det dock lätt att komma igång och bara man loggar in på sitt Googlekonto får man en välbekant arbetsmiljö med dokumenten samlade i Drive och alla inloggningar på olika webbtjänster synkade och klara. Alla som köper en Chromebook får dessutom 100 GB gratis utrymme på molnlagringstjänsten Drive.

F

F.d. 14324

Guest

Jag börjar bli sugen på en ny dator! :D

Samsung 11.6 Chromebook (Wi-Fi) - Elgiganten

Acer C7 11.6 Chromebook - Elgiganten

En jättesnabb jämförelse av mig så verkar Acer ha rejält mycket mer lagring inbyggt, 320gb mot samsungs ssd disk på 16gb men om man släpper taget och nyttjar lagringen på 100 gb i drive man får med till samsungen så räcker det nog bra för mig, länge,, jättelänge!

En grej jag är nyfiken på är vad den lagringen man blir erbjuden gratis i 24 månader till samsungen kommer att kosta efter 24 månader?
Utan att direkt räkna med ett svar mejlade jag frågan till Elgiganten, vi får se om de vet.

mvh jocke

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vet inte vad du skall ha datorn till men...en extern hårdisk/lagringsmedia är aldrig fel.
Då kan man lagra mycket bilder...molnlagring är nog bra men i långa loppet så kan allt hända...
Den här tar 500GB i fickformat. För 700kr får man mycket tycker jag.

LACIE RIKIKI 500GB USB 3.0/2.0 |

Bosse

I

Ice-Man

Guest

Maffig skärmupplösning och säkert en trevlig nät-PC...
Dock avstår jag då jag får allergi över minsta fettfläck på skärmen. Den som pillar på min skärm med sina flottiga fingrar får veta vad som gäller. Jag är inte pedant i övrigt, men fingeravtryck på skärmen står jag inte ut med. Det finns andra utmärkta pekverktyg.

Däremot är jag väldigt nöjd med min nuvarande bärbara dator (lite annan prisklass dock): VPCSE2V9E | VAIO S Bärbar dator | Tekniska specifikationer | VPCSE2V9E/S.EC1 | VPCSE2V9E | Sony
Jag har faktiskt inte varit så nöjd med en bärbar dator på väldigt många år. Lätt, bra skärm, tunn, bakgrundsbelyst tangentbord och valbar rejäl prestanda alternativt bättre batteritid. Det första jag gjorde var att peta dit en SSD-disk. Skitnöjd faktiskt!
Just den modellen säljs inte längre, men jag skulle tro att SVS1513Z9E | VAIO S Bärbar dator | Tekniska specifikationer | SVS1513Z9EB.EC1 | SVS1513Z9E | Sony är en fullt värdig ersättare.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Chrome OS, vad är det? Är det ett operativsystem som är kompatibelt med något annat? Vilka program kan man köra, windowsprogram eller mac?

Jag tänker närmast på alla program som man lyckats lära sig under åren och som körs under nuvarande operativsystem. Innebär Chrome att allt måste läras från början igen?

I

Ice-Man

Guest

Chrome OS, vad är det? Är det ett operativsystem som är kompatibelt med något annat? Vilka program kan man köra, windowsprogram eller mac?

Jag tänker närmast på alla program som man lyckats lära sig under åren och som körs under nuvarande operativsystem. Innebär Chrome att allt måste läras från början igen?

Google Chrome OS är ett Linuxbaserat gratis mini-pc-operativsystem rån Google optimerat för webbanvändning.
Chrome OS bygger på öppen källkod, den egna webbläsaren Chrome och på ett nytt grafiskt gränssnitt som gör det oberoende av X11, KDE och Gnome.

Så svaret på din fråga är: Ja, det är bara till att vänja sig på nytt om du köper en sådan.

F

F.d. 14324

Guest

Vet inte vad du skall ha datorn till men...en extern hårdisk/lagringsmedia är aldrig fel.
Då kan man lagra mycket bilder...molnlagring är nog bra men i långa loppet så kan allt hända...
Den här tar 500GB i fickformat. För 700kr får man mycket tycker jag.

LACIE RIKIKI 500GB USB 3.0/2.0 |

Bosse

Viktiga saker som surfande på blocket, hbk, fb mm. :D

För att göra en lång historia kort så kan jag säga att jag haft en del otur med mina externa lagringsförsök och det är anledningen till mitt intresse för weblagring och med en webbaserad dator så tar google hand om virusen också, det låter som musik i mina öron! :)
Men framtiden får väl visa om googles koncept är bra, baktiden visar att mitt sätt inte varit bra, men de bekymren tar vi i en annan tråd en annan dag! :cool:

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Fick ett mail idag om svaret på min fråga från elgiganten och det finns ett svar under "frågor&svar" om man följer den här länken.

Mer priser och info finns här: https://support.google.com/drive/bin/answer.py?hl=sv&answer=2375123

Fem dollar i månaden för 100 Gb lagrade hos drive, nu har jag 5 gb hos dem gratis och jag funderar på om jag skulle kunna klara mig på det jag har där i kombination med dropbox, bitcasa och sugarsync. Annars är väl inte 5 dollar en helt oöverkomlig summa.

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Skulle man inte få 100 GB i Dropbox på köpet när man skaffade Chromebook?
Med min Galaxy Camera följde 50 GB.

F

F.d. 14324

Guest

Det ringer en klocka när du säger det Anders.

Saxat från elgigantens sida:

Google Chrome OS - Operativsystemet från Google förändrar användningen av datorn. Istället för att spara program och appar på datorn, lagrar du appar och information på ditt användarkonto och streamar media via appar. Logga in från valfri dator med Chrome, allt uppdateras och lagras säkert via Google Drive. Du får 100 GB inkluderat lagringsutrymme under de första 24 månaderna.

F

F.d. 27588

Guest

Köpte en Samsung Chromebook igår och har sedan dess i omgångr försökt klura ut hur man bär sig åt för att få de utlovade 100gb lagringsutrymme. Någon som vet?

//Krickan

Toppen