• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chipa husbilen

F

F.d. 2474

Guest
Ezben här.:mh4:
Är det någon av mina nya vänner inom HBK som har testa att chipa husbilen.
Har funderingar på att chipa min Bürstner med Ford motor.
Jag vet att effekten och vridet ökar så från att ha 140 kusar under huven så blir det ca 170 vilda kusar.
Är det så att det blir en bränslesänkning oxså på köpet?:confused:
Vår husbil är en Bürstner Nexxo 660T 08 och vi skulle gärna ha lite förslag på hur man får till det med en myggdörr till bodelen. Det finns inte någon orginaldörr att mmontera .Katten vår följer med ibland på våra resor och för att kunna ha öppet behöver vi en myggdörr annars är hon ut och ränner.
Jag och frugan fick reda på denna husbilsklubb under mässan på Elmia av ett
par trevliga medlemmar som vi träffade där.
Är just nu bara intressemedlem och ska bli fullvärdig.
moz-screenshot.png

Vi hör
Ezben08

Bilagor

• 080923 067.jpg
    080923 067.jpg
    2,3 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58621

Guest
Sv: Chipa husbilen

Hej Ezben08 och välkommen till Husbilsklubben,
jag föreslår att du söker på "effektbox" under "Sök", se den övre blå raden.
Då får du upp många trådar med info om olika effektboxar m.m.
V-backen :wink:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här är en del länkar : http://www.husbilsklubben.se/forums/search.php?searchid=1191348

Jag köpte min box här efte lite funderingar www.cartuning4u.de sen finns ju även Chiptuning: Speedkit! | Germany?s most popular car tuning kit | och sen om du vill betala 5000:- mer så finns ju www.kcr.se vad den egentliga skillnaden på boxar är vet jag itne men min fungerar bra när man kör upp till steg 7 , på 8 och 9 så blir tempramentet ltie hetsigt när man ligger med farthållaren i 90 - 100 för då blir det så "kraftiga" gaskompenseringar så det blir lite ryckigt .

När det gäller myggdörr såg jag flera på mässan som var bättre än den vi har som är fäst i dörren och då satte man den innanför insteget och det var som en gardin fast åt sidan .
Här kan du se på bilden och dessa verkar vara riktigt bra : http://image.annonsborsen.se/raw/827000/827647_6.jpg och det är på en Dethleffs Annons husbilar - Annonsbörsen

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Ezben 08!

Vi har en likadan bil som du och vi har en orginalmonterad myggdörr fungerar förträffligt.

Kastanj.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

När det gäller dieselboxar så verkar det vara så att dom billigare har högre effekt.

Innan jag köpte min så kollade jag runt lite och fick till svar att dom med högre effekt även ställer om laddtrycket. KCR om jag förstått rätt ändrar bara insprutningsfrekvensen. Inget annat. Jag ville inte ha högre laddtryck.

Men som vanligt, vem talar hel sanning när dom vill sälja.

F

F.d. 2474

Guest

Hej Kastanj.
Hur fickni tag i dörren . Var den monterad vid leverans eller. När vi köpte vår husbil fick vi till svar att det inte fanns någon att få tag i men när vi beställde bilen fanns det på demobilen i Mantorp.
Tack för svaret
Ezben08

F

F.d. 2474

Guest

Hej Bengt-Åke.
Tack för svaret. Det var en del att undersöka men det är bra att få lite att söka på och se vad som finns och hur priser osv ligger.
Förklara för en novis i visa ämnen vad är det för något du har under huven som ligger stegvis (automat eller)????
Há dé
Ezben08

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Ezben 08!

Ja den var monterad vid leverans, Vi bestälde den när vi köpte bilen om den monterades i Khel eller hos leverantören Skåne Camp vet jag ej.

MVH

Kastanj.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej Bengt-Åke.
Tack för svaret. Det var en del att undersöka men det är bra att få lite att söka på och se vad som finns och hur priser osv ligger.
Förklara för en novis i visa ämnen vad är det för något du har under huven som ligger stegvis (automat eller)????
Há dé
Ezben08

Jag har ju en vanlig manuell växellåda men effektboxen har olika steg 0-9 och då är 0 original medans 9 är den "hetsigaste" och jag kör på 7 ( har jag för mej ) för på 8 och 9 så blev tempramentet lite som att du kör på 2:an växel i lagon fart och trycker gasen i botten och sedan släpper och sedan trycker gasen i botten igen .

Detta gällde då den automatiska kompenseringen när man körde med farthållare , kör man utan farthållare så reglerar man ju själv men visst blev det mycket bättre krut i bilen ...

Toppen