• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chip?

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Hur mycket kan man krama ur en 100hkr.- Fiatdiesel -07,ca.3000 mil med chippning? Utan överdrift..dvs. vad kan vara rimligt? Och vidare om någon vet,kostnad?:wideeyed:

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026
Sv: Chip?

Hej,

Finns flera modeller av trimboxar på marknaden. Har erfarenhet av några. KCR, Speedkit, Cartuning4, Dieselkraft mfl

Dessutom förefaller marknaden öka vad gäller omprogrammering av befintlig styrbox. Detta har jag ingen erfarenhet av. Har bara uppdaterat med original programvara.

Dieselkraft har på senare tid börjat marknadsföra boxar med multipla anslutningar. Innebär kortfattat att det går att styra fler delar av motorstyrningen, bla spridare. När företaget var ungt kan man säga att det hade viss "växtvärk" men det förefaller som om de är etablerade idag. Start - Dieselkraft.se

KCR är beprövade men var tidigare absolut dyrast på marknaden. Bra grejor som håller vad de lovar. Inte de högsta effekterna uttagna dock. www.kcr.se

Speedkit är ett tyskt företag som levererat boxar i många år. Laptimer är ett företag som HBK har i sitt företagsforum. De förefaller leverera Speedkits grejor i Sverige. Har testat ett par boxar från dem. www.laptimer.se

Cartuning 4U ligger utanför Hannover. Var själv på plats där för några år sedan. Man programmerade en box efter mina önskemål och erbjöd sig också att montera den kostnadsfritt innan jag åkte. Nu löste jag det själv men de är oerhört serviceinriktade. kan beställas via deras hemsida. Bra pris men det lönar sig att samfrakta. Dieseltuning vom Profi | Chiptuning | Tuningboxen | CarTuning4U

Effektmässigt ges generella löften om mellan + 20-30 % på effekt och vridmoment. Angivna siffror av leverantören får nog anses vara aktuella under optimala förhållanden. Men om du hoppas på en förbättring på mellan 15 och 20% så bör du inte bli besviken. Skulle du dessutom få ned bränsleförbrukningen en smula måste väl allt vara på topp? Dock lite osäkert.

Den box jag köpte i Tyskland håller nog ungefär vad de lovade. Runt 25 hk extra och mycket vridmoment, precis som jag ville.

Det finns fler leverantörer och många HBK:are som har erfarenhet, du lär få fler tips.

F

F.d. 24350

Guest

Hej,

jag har använt ett tyskt märke som heter Race Chip till min Fiat Ducato 2011 2,3 lit 130 hk diesel.

Kostar endast 120 EU inkl frakt och har fungerat utmärkt. Tog endast 5 min att montera dessutom.:spinny:

Fick bättre vrid tidigare och därmed säkrare omkörning som resultat. Sänkte dessutom min bränsleförbrukning med c:a 10 %.

Mvh
Bosse

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hoppas jag inte stör med detta då tråden snart rullat ut.
Angående motortrim och hur mycket det går att krama ur, dock ej med chip. Hittade denna 42 cylindriga motor Zvezda M503 på teknikmuseum i Speyer. I originalutförande nästan 4000 hästkrafter, men går att skrämma upp till 8000 hästkrafter och kan då monteras i en traktor, dock utan plog. http://www.youtube.com/watch?v=mesO7QhSnNM

Bilagor

• IMG_2345.jpg
    IMG_2345.jpg
    2,1 MB · Visningar: 17
F

F.d. 25406

Guest

Jag tycker det låter intressant med chiptrimning, låg kostnad för bättre prestanda.
Men hur stora är riskerna, hur vanligt är det att man får problem med motorn?
Samt, hur funkar det med försäkringen? (Ej ny bils försäkringen)

Ove

Toppen