• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chip-trimmning, vad har fabriken missat?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej, denna tråd gäller inte enbart husbilar utan alla modernare bilar till vilka det erbjuds chip-trimmning.
Min fråga är mycket enkel;
Om denna chip-trim fungerar utan att på något sätt begränsa motorns normala livslängd och hållbarehet, varför har då inte fabrikanten gjort detta från början? Enligt reklamen minskar ju bränsleförbrukningen och motorns effekt ökar (mer hk) och detta är ju positivt ur alla synvinklar.
Är det bara bluff och båg, eller har fabrikanten missat något?:quest:

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Chip-trimmning, vad har fabriken missat?

Det har i alla tider varit ett av det roligaste som fanns, dvs att försöka plocka ut så mycket "kräm" som möjligt ur en motor, men det kan ha sina konsekvenser.
Så rent generellt är det nog så att ju mer man plockar ut ju kortare livlängd. Men dagens bilmotorerer är nog av den beskaffenheten att de i allmänhet överlever resten av bilen, om man sköter service enl. boken.
Men en Folmel 1 motor skulle nog endast ha en livslängd på några tävlingar om man inte plockade ner den i sina bestånddelar med jämna mellanrum för att ersätta slitna delar.
En Dragstermotor behöver nog en översyn efter varje tävlingdag.

Så ren generellt tro inte jag att en Chiptrimning har några katastrofala följer, men i husbilen med en växellåda som har ett relativt dåligt rykte framförallt på femte växeln avstår jag gärna.
Och varför skall man ha bråttom, när man är pensionär och åker husbil, man hinner med att se så mycket mer om det inte går allt för fort.:msn_wink:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Chip-trimmning, vad har fabriken missat?

Svaret på frågan är snarare vad chip levereantören missar, och det är avgasrening.

Med mycket få undantag så är det avgasreningen, rättare sagt att man struntar i avgasreningen, som gör det möjligt att plocka ut mer effekt och ibland lägre förbrukning.

Toppen