• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cheva Van : Camping objekt

F

F.d. 5106

Guest
Det är mycket nu, men hann i allafall ta lite bilder på chevan i går.
Detta ska alltså bli en kombinerad campingvagn och en bil som går att åka till bygghandeln eller återvinningen med (last-åsna) :)

En säng blir det, på tvären längst bak, måtten blir som max 190cm lång och 160cm bred,
det är i kortaste laget för mig, men det får funka :D . Det frugan gillade med sängen var att ventilationsrutorna med orginal myggnät sitter i underkant på dom stora fönstren och blir i höjd med madrasserna........ alltså där jag har mina fötter (förstår inte vad hon mednade med det ;) )

Sedan bygger jag ett köksskåp som går att lyfta ut.
Förvaring blir under sängen mestadels.
Markis ska också monteras.

Bilen är ett bra obj att bygga på, endast 8150 mil sedan såld i sverige :cool:
Lite rost finns, men inget som man verkligen ryser inför, den ska få en ordentlig polering nu snart så blir den blank och fin.
Det finns lite andra grejor som ska fixas med den; Någon har försökt koppla in bra ljud i den.......Det gick tydligen inget bra :D (En bas i nått hjulhus, EN enda vanlig högtalare
och två skrikor, men kablar till förbannelse.

Porrbelysning upp efter taket, verkar vara orginal, men tänds när man öppnar framdörrarna , ca 20st 5w lampor :confused: No no no....

Sedan är det bara avgassystemet som skrammlar lite när man "Ger-på"

Bilder

Sån här hittade jag lite överallt :D

by126-1.jpg

Dessa såg till att bilen inte startade i går morse , hade väl dörrarna öppna hela fredagkvällen + stereon då med alla slutsteg .

by125-1.jpg

Lite "Romantisk" inredning :p

by122-1.jpg

by123-1.jpg

by124.jpg

Fick med 11 hjul till den :swoon:

by120-1.jpg

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Cheva Van : Camping objekt

Jo, Jag skriver här istället för på köpes/säljes !
Finns det någon som har det runda bordet med ett ben till dessa bilar att sälja till mig
:rolleyes:

Jätte gla skulle ja bli då :p

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse,
skall kolla, tror att jag har mitt bord kvar. Tillsammans med en massa övrig bråte till Cheva.
Återkommer
Hälsningar Bror

F

F.d. 28653

Guest

Mkt snyggare inredningen än vad min var med grått högtalartyg överallt :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kanon :D Vi väntar med spänning :p

Kameran säckade ihop i dag :confused: enda bilden var den första på Sigge som hittar en ny favo-plats :)

by127.jpg

Hej Lasse
har kollat detta med bord men jag har inte det kvar. Tyvärr
Däremot kanske du kan ha användning för detta som bör gås igenom. Har stått under en pressenning i mer än ett år. Köpte det en gång i tiden för att använda i min Cheva. Tror att det varit monterat i en VW buss
Du kan inte ens pruta, om du vill ha det så är det ditt och gratis. Du får själv ombesörja transporten...........
Hälsningar Bror

Bilagor

• till chevan.jpg
    till chevan.jpg
    63,8 KB · Visningar: 3
F

F.d. 5106

Guest

shockkk.gif
29.gif
29.gif
vgen.gif

DU Är en ÄNGEL :p Jag kommer över så fort det finns en möjlighet :D
Är du i Järfälla ?

TUSEN TACK !!!! Lena vinkar också (Nu snackar vi tidsbesparande åtgärder :D )

Jah hör av mig, maila ditt telnr..

Tack igen !

// Lasse/Lena

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse,
då är den din.
bor i Järfälla Tel säkrast kväll 08-365099
Ha D Bror

F

F.d. 5106

Guest

Tjo & Tack :p
Slår dig en signal i veckan, ska kolla när jag kan ta en dag ledigt :D
Hur högt är skåpet totalt ? måste se vad för bil jag ska ta, Tar jag Chevan blir jag urinerad ..:eek:

Idag handlades det virke, först ska det bli en säng med förvaring under, sedan få vi se.
hoppas vädret håller i sig i kväll, då blir det såga av

F

F.d. 5106

Guest

Projektet lyckades : Byggherren närapå somnade :D (fast jag är 188 cm)
Tror att ett stöd någonstans i mitten på plywoodskivorna kan vara bra ? (om man rullar över på fruns sida :eek: )
Det blev två sektioner, lätt att flytta ut om det behövs.
Bra förvaring under ; 32 cm högt , ett verktygs hörn på bilden till höger.
Byggt i 12mm ply.
Stolen till vänster i bild ska demonteras, Brors kök skall plaseras där i anslutning till sängen. (tror jag)
Madrasserna är 1dm för långa, men funkar fint i allafall där vi ändå har kuddarna .
Sängen är nu 150cm bred.

I`m happy :p

by129-1.jpg

by130-1.jpg

F

F.d. 5106

Guest

Har ni sett filmen "En Ors-karl i Stockholm" :D

Det gick vägen i allafall, Hälsade på Bror A. och kollade in det superfina bygget .
Jösses, där finns det "Hi-Tec" så det förslår .... Mums..:cool: Och ett otroligt detaljarbete

Men jag fick med mig det fina köket som nu ska fixas och sedan i i Chevan :p
Det ska lackas i vinrött och servas, premiären blir på Bingsjö stämman, om vi
inte hinner ta en fiske resa före :rolleyes:

Jo, Dessutom pratade vi motor i tre timmar , Flyg, Båt, Rally, Husbilar och gammelbilar
(Vi hann inte med Motorcyklarna :D )

TACK BROR !!!!!!!

by134-1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest

Jadåså... tog en sväng till verkstan nu på morgonen, började uppsnuggningen av köket och service av kylen, men hann inte så mycket förens alarmklockan meddelade #Åk till jobbet snart #
:twitcy:

by138-1.jpg

by137.jpg

Hmm.... bäst att denna spindel börjar tänka på att flytta ut, för här ska gasen in :D

by142-1.jpg

Kolla på denna bild. Det blanka gasmunstycket med dom fyra slitsarna i änden, när jag demonterade det så satt slitsarna NEDÅT :confused: Ska inte dom peka uppåt ? jag har aldrig sett ett sådant här munstycke.
Min misstanke är att detta kylsåp aldrig har kört på gasol ?

by140.jpg

F

F.d. 5106

Guest

Slipat, grundat, och lackat två lager, kör klart i morgon efter jobbet (lacken tog slut)
Där blixten slår visar det för ljust, och det andra ganska mörk återgivning av nyans.

:D

by143.jpg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest

Hmm..... Vet någon här hur man tänder detta på gasol :confused: Det finns ju ingen sådan "Ticka ticka ticka knapp" ?
12v funkar och 220v funkar fin fint :p

by144.jpg

by145-1.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse,
du jobbar snabbt. Kylskåpet ser ju nästan nytt ut efter en riktig rengöring.
Hoppas att du får fart på allt nu
Trevlig helg
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ikke en elektronisk tenner? Hva skjer om du trykker inn reguleringsknappen for gasoldrift? Den svarte boksen på toppen ser ut som en gnisttenner.

F

F.d. 5106

Guest

Viss rackarns :D Det provade jag ju inte ! Kollar i em. efter jobbet :rolleyes:

Om vi går tillbakelse till detta munstycke, när jag demonterade det så var slittsarna vid pilen vända nedåt ? Det verkar inte logiskt ? ska dom inte vara uppåt tror ni .
Detta skåp har aldrig varit kört på gasol, det är jag 100 på, och inte spisen heller för den delen , där sitter orginalproppen kvar på röret och brännarna är inte blånerade.

Ja Bror; nu måste det gå unnan, allt på alla fordon ska fungera innan sista flyttlasset till Nusnäs, det kommer att ta mig månader att hitta alla verktyg sedan :D

kyl-1.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

To små observasjoner,
  1. du har rett det har ikke vært varme i brenneren - den blåfarges i løpet av minutter
  2. Slissene må plasseres slik at det kommer gass til gnistgapet som sitter på innsiden og litt over aksen på brenneren. Om dette fører til at slissene peker skrått ned og inn så er det riktig! Gnistet må treffe i overgangen mellom gass og luft for å tenne raskt.

Toppen