• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chassienummer

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Hej
Hittar inte AdditionalInformation
Söker på Vindecorderz
Finns annan plats att söka på ???
Bästa H Jan-Eric
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Enligt en VIN-decoder är bilens fordonsår 2013. Det är också bilens chassinummer som avgör vilket fordonsår Transportstyrelsen anger. (De har naturligtvis information från biltillverkarna om vid vilket chassinummer ett nytt fordonsåret börjar...)

Eftersom en husbil är ett flerstegsfordon händer det, speciellt i början av ett husbilsmodellår, att en påbyggnation av ett visst års utförande byggs på ett chassi som är från föregående fordonsår. Därför talar husbilsbyggarna ofta gärna om "modellår".

Vilken årsmodell en säljare av en begagnad husbil anger, är upp till hans samvete.

Om det går att styrka att bilen saluförts som – i det här fallet – 2017 års modell, medan chassit har fordonsår 2013 och påbyggnationen är av modellår 2014, är detta ett fall för ARN.

Pålle
Tack för visat intresse
Hoppas få tillverkningsår på chassiet verifierat, men då varken Fiat eller svenska Burstner inte vill uppge Chassiet tillverkningsår kommer jag fortsätta mitt sökande då det måste vara något som inte stämmer när ingen vill uppge tillverkningsår.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tror det spökar med min Burstner för när jag frågar Hymer Groups svenska repr om åldern på chassiet får jag bara till svar,när han kollat läget, att min Burstner var klar för försäljning Feb.2017 ..
Men inget om varför chassiet var flera år gammalt.. Frågat två ggr,samtidigt svarade Hymmer Group genom Jörgen Fornander att Fiat känner inte till stället jag fått mina uppgifter om chassiets ålder ...

Men Fiat svarar dock ,genom Jörgen F,att allt är OK med chassiet men anger heller ingen ålder .
Frågat FIAT igen om chassiets ålder men inget svar ..

Börjar bli trött på alla som bara rundar alla frågor och inte ger ett ärligt svar detta gör ju också att det blir svårt att sluta med ämnet ,
hoppas fortfarande på olika tips från Er .
bösta H Jan-Eric
 
F

Fd.16159

Guest
VIN koden tionde siffra anger modellår men den uppgiften slopades 1999 i de svenska registreringsbevisen
Det står 0 på plats tio för ett flertal olika husbilar jag kollat på med årtal 2007-2018 och VIN kodens årtal stämmer inte alls med uppgivet hos TP
Siffran 0 har inget värde i VIN koden.

 
Senast redigerad av en moderator:

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
VIN koden tionde siffra anger modellår men den uppgiften slopades 1999 i de svenska registreringsbevisen
Det står 0 på plats tio för ett flertal olika husbilar jag kollat på med årtal 2007-2018 och VIN kodens årtal stämmer inte alls med uppgivet hos TP
Siffran 0 har inget värde i VIN koden.
HUR verifierar man tillv år ???
Tack för din info.
Burstner 2013.JPGBurstner 2013.JPG Kanske spökar mer än i huvudet men jag kommer att få fram chassiets tillverkningsår på ett eller annat sätt men blir mycket glad om du kan hjälpa mig ?
MEN att inte Burstner och eller Fiat talat om detta med 0:an för mig tycker jag konstigt Eller ?
Kanske finns något annat sätt att få fram uppgifter om detta Chassie för det kan väl knappast vara Hemlig information när man skall använda sig av detta vid köp ?
 
F

Fd.16159

Guest
Hur man verifierar tillverkningsåret kan jag inte svara på.
Men följande info har jag hittat från ARN angående liknade fall

Sedan den 1 januari 1999 ska inte längre årsmodell anges vid registrering av bilar. Ändringen avsåg alla helhetsgodkända bilar med europatypgodkännande. Sådan information om bilar som offentliggörs i vägtrafikregistret innehåller således inte längre uppgifter om årsmodell. Istället ska generalagenten eller tillverkaren lämna uppgifter till Transportstyrelsen om bl.a. tillverkningsår/månad vid registrering av uppgifter i vägtrafikregistret. På registreringsbevisen som utfärdas av Transportstyrelsen framgår endast uppgifter om dag för första ibruktagande samt tillverkningsår/månad.
Ett antal fall som gås igenom
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har skrivit det förr, och skriver det igen: Om man anger aktuellt registreringsnummer när man ställer denna typ av frågor, ökar sannolikheten att få korrekta svar.

Pålle

PS
Kom nu inte med en massa inlägg om "integritet" och liknande. Det har redan ältats i andra trådar.
DS
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag testade ditt VIN-nummer på fiatcamper.com

Det tycks bekräfta att bilen levererades senare än 2013. ("Serie 4", "290" i typbeteckningen, "32 månader" (jag vet ej vad den tiden anger))
Där fanns också vad jag tror är ett tidigare registreringsnummer: OD-PX984


1620226991265.png
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För skojs skull kollade jag vår egen husbil (YBO788, om någon annan vill kolla).

Enligt Transportstyrelsen är basfordonet (en Ford Transit) tillverkat i januari 2016 och typgodkännandet är utfärdat 2016-01-25.

Inredningen (planlösning, snickerier, textilier) är, vid en jämförelse med Chaussons kataloger, av modellår 2016.

Husbilen ställdes på för första gången 2016-05-25.

Så långt stämmer allt, men när man använder en Vindecoder (Car report for WF0JXXTTGJFS26293 VIN number) så är bilen en Granada eller Scorpio tillverkad i Turkiet år 2018, men jag grubblar mig inte sömnlös för det...

Pålle
 
Senast ändrad:

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tack för all hjälp men lite konstigt med Burstner som vägrar att lämna ut chassiets tillväxt år likaså gör Fiat,man kan ju fundera lite extra om allt ä som dä ä ?
Sömnlös blir jag kanske inte men fundersam,bilen är ju OK nu när vi fått Burstner att byta golv o golvvärme samt lagt in en superb heltäckningsmatta ,men det gäller och stå på sig så brukar det lösa
sig .Ett plus till Burstner för den fina garantiåtgärden ,fick ett telefonnummer till GH i Mantorp som skötte felanmälan och reparation .
Bästa H
Jan-Eric
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Köper man en husbil av en viss årsmodell så är det väl egentligen inte chassiets årsmodell som menas. Visst kan det kännas surt att få en husbil som är byggd på ett chassie som har stått ett tag men så länge hela husbilen följer årsmodellen så är det ju rimligen rätt.

En ide kan vara att kolla i Burstners kataloger för åren för att se om klädseltyp, tillbehör eller någon annan detalj skiljer mellan årsmodellerna så kanske du kan komma fram till och få bekräftat exakt vilken Burstnerårsmodell du har. Är något fel så har du "bevis".
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ta ut en detalj från basbilen, tex en askkopp, kopphållare, förvaringsfack osv i förarhytten.
Titta på tillverkningsdatum för plastdetaljen. Det sitt ingjutna datumkoder/klockor i den ej synliga delen av sådana delar.

I dagen värld med just in time är det troligt att dessa plastdetaljer inte är mer än max någon månad äldre än chassiet.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Hej ni som tittat på Tråden Chassie nummer.
Fiat har vaknat och meddelat,via Hymer och Jörgen Fornader,att Chassiet ifråga var Färdigbyggt 16 Nov 2016 ..
Burstner hade sedan monterat hela paketet med Bodel till 28 Feb 2020 Snabba ryck på Burstner
men då var det också en springa mellan plast och Trä i dush/toa utrymmet som jag Sikade igen .
Kablarna till Värmaren mm i den lådan låg i ett nystan på golvet,de hade suttit fast med tejp som lossnat..
Golvbeläggningen hade fått ett Limmsläpp och var bubblig Annars är jag nöjd med bilen och nu har jag lyckats fått mattan fixad resten har jag fixat själv .
Vattenkranen i pentrydelen läckte
Inget av ovanstående har ordnats av det säljande företaget ,jag har på olika vägar fått ordna med allt själv.

Vid köpet fick jag som avdrag på priset en 12 mån försäkring (Garanti)som vid min fråga skulle gälla hela bilen inkl.Bodel,
men nu när jag vill att försäkringsbolaget tittar på kostnadsersättning för ev rep Gäller INTE försäkringen (Auto Concept) fel på Bodelen !!!

ALLT ok till slut men vilken soppa det kan bli med Gråimporterade bilar och säljande företag som inte vill veta av kunden efter köpet (ett husbilcenter vid macken i Spekeröd)
Nu blir det snart sommar då börjar ett efterlängtat husbilsresandet igen med vår lilla Burstner igen .
Ha en trevlig sommar alla.
Från en som gjort något dumt pga okunskap .
Jan-Eric
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Hej ni som tittat på Tråden Chassie nummer.

Ursäkta fel datum tidigare på lev dag från Burstner ..

Fiat har vaknat och meddelat,via Hymer och Jörgen Fornader,att Chassiet ifråga var Färdigbyggt av Fiat Italien 16 Nov 2016 ..
Burstner hade sedan monterat hela paketet med Bodel till 28 Feb 2017 Snabba ryck på Burstner,
men då var det också en springa mellan plast och Trä i dush/toa utrymmet som jag Sikade igen .
Kablarna till Värmaren mm i den lådan låg i ett nystan på golvet,de hade suttit fast med tejp som lossnat..
Golvbeläggningen hade fått ett Limmsläpp och var bubblig,annars är jag nöjd med bilen och nu har jag lyckats fått mattan fixad resten har jag fått fixat själv .
Vattenkranen i pentrydelen läckte
Inget av ovanstående har ordnats av det säljande företaget , jag har på olika vägar fått ordna med allt själv.

Vid köpet fick jag som avdrag på priset en 12 mån försäkring (Garanti)som vid min fråga skulle gälla hela bilen inkl.Bodel,
Men nu när jag vill att försäkringsbolaget tittar på kostnadsersättning för ev rep Gäller INTE försäkringen/Garantin fel på Bodelen !!!
(FörsäkringsBolag Auto Concept)

ALLT ok till slut men vilken soppa det kan bli med Gråimporterade bilar och säljande företag som inte vill veta av kunden efter köpet (ett husbilcenter vid macken i Spekeröd)
Nu blir det snart sommar då börjar ett efterlängtat husbilsresandet igen med vår lilla Burstner igen .
Ha en trevlig sommar alla.
Från en som gjort något dumt pga okunskap .
Jan-Eric
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Nu har Burstner skriftligt confirmerat att Chassie numret anger tillv år 2013 och använd första gången 2014.
Fortfarande modell år 2017??????
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Enl siten vindecoderz som syns här ovan är min bil en 1994..... står 2021 på mina handlingar......
Typen fanns nog inte 1994 .... 9växlad automat 180 hk 1994? ne.....
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
För skojs skull kollade jag vår egen husbil (YBO788, om någon annan vill kolla).

Enligt Transportstyrelsen är basfordonet (en Ford Transit) tillverkat i januari 2016 och typgodkännandet är utfärdat 2016-01-25.

Inredningen (planlösning, snickerier, textilier) är, vid en jämförelse med Chaussons kataloger, av modellår 2016.

Husbilen ställdes på för första gången 2016-05-25.

Så långt stämmer allt, men när man använder en Vindecoder (Car report for WF0JXXTTGJFS26293 VIN number) så är bilen en Granada eller Scorpio tillverkad i Turkiet år 2018, men jag grubblar mig inte sömnlös för det...

Pålle
Hej Pålle
Tid reg nr enl testprotokoll från Dekra tycks vara DO6823 men ingen betydelse och Finbil har fortfarande och kommer inte sluta ha åsikten att de inte bryr sig i svaret från Burstner och jag får väl sluta och bekymra mig.
Har i alla fall fått ett antal nytänkande båtägare på Västkusten tagit beslutet var dom inte skall köpa husbil, då bör det bli mindre vinster för företaget. "Västkustens Husbilcenter (Fin il) att !!!

Vädret är i alla fall fantastiskt i Sverige.
JE
 
Toppen