• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chassi

Anders.m

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Hej,

Om man nu skulle vinna på lotto;)

Vilket chassi skulle man vilja ha?

Carthago har några av sina större bilar där man kan få Iveco eller Mercedes.

Fördelar/Nackdelar ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle nog börja med att titta på bostaden, det vill säga själva husdelen av husbilen. Det är väl trots allt där du kommer att spendera mesta tiden när du använder den. Tänk att ha bästa chassit, vilket det nu må vara, och sitta i bostaden och vantrivas för att planlösningen, materialvalet eller kulörsättningen inte är tillfyllest.

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Iveco är alltid bakhjulsdivna, MB finns som både fram och bakhjulsdrivna.
Om ett MB cassi är aktuellt. kolla om det driver på den axel du förväntar dig.
Jag föredras starkt bakhjulsdrift,
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
För mig är det drivlina och chassi som är viktigast sen tittar jag på vilka som bygger på det och sen vilka bodelsalternativ som finns. Men som alltid när det gäller husbilar får man göra många prioriteringar!
 

Anders.m

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
Jag skulle nog börja med att titta på bostaden, det vill säga själva husdelen av husbilen. Det är väl trots allt där du kommer att spendera mesta tiden när du använder den. Tänk att ha bästa chassit, vilket det nu må vara, och sitta i bostaden och vantrivas för att planlösningen, materialvalet eller kulörsättningen inte är tillfyllest.

//Michael, medlem
Carthagos E line (Mercedes) och S Plus (Iveco) verkar ju finnas med samma planlösning.
Däremot är mercedesen framhjulsdriven.

/Anders
 
Toppen