• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chartago chic I 50

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Hej.
Vi funderar på att byra till en Chartago Chic I-line 50 av årsmodell 2014.
Några frågor infinner sig och tänker att här finns mycket kunskap.
1. Totalvikten är idag 5000 kg. Var kan man få reda på om man kan väga upp den till t.ex 5500? Och hur gör man det om det går?
2. Det är fasta gasoltankar som motsvarar två st P 11 på den. Är det möjligt att ha ” reservgasol” med sig och koppla in den? Var kan man fylla de fasta tankarna?
Idag har vi två P 11:eek:r inkopplade och en P11 i reserv så det är bara att byta om vi kör slut på båda.

Hälsningar Tommy
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
my lpg söker ni i och visst går det att fixa ett sep urtag så ni kan ordna så ni kan ex vis ställa en spansk tub utanför.Du ser det när ni ev får bilen hur du skall göra
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
my lpg söker ni i och visst går det att fixa ett sep urtag så ni kan ordna så ni kan ex vis ställa en spansk tub utanför.Du ser det när ni ev får bilen hur du skall göra
Har nog ingen användning för en spansk tub. Om vi ska köra söderut med husbilen får vi lösa kopplingarna då. Har snarare tänkt köra till norra Norrland och, om jag har förstått det rätt, så är det glest med påfyllningsställen där. Vill inte heller ha en tub stående utanför husbilen.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Ytterligare en fråga.
Vad är fördelar respektive nackdelar med luftfjädring? Det är luftfjädring både fram o bak på Chartagon.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Jag tog det som ett exempel .Man kan slänga ut den ena LPG flaskan å sätta en vanlig svensk flaska å då kan du både byta den å fylla den. Bra va.
Luftfjädring ger bättre åkkomfort men det finns två typer en sk komfort å en helluftfjädring. På min Hobby på Ford så har jag bara bak en sk komfort luft fjädring.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Har en Carthago 5,8 XL 2012 (5 ton) med luftfjädring bak på tandemaxlarna. Beställde det när vi köpte bilen 2012 för att kompensera för överhänget bak vid färjeturer. Väldigt bra i många situationer, använder den när vi ställer upp för att få bilen så bra det går i våg utan klossar, och när det kommer något hinder som gör att man vill höja bilen så höjer vi. Ibland när man ska tömma gråvatten är det för lågt för att få under lådan och då höjer vi bara bilen så funkar det. Nackdelen är väl att den är dyr och som med all utrustning så kan den gå sönder och behöva repareras. Vår har i alla fall funkat bra sedan 2012 och 14 tusen mil. Vet inte om det är relevant men när bakaxlarna kör över en ojämnhet märks det väldigt lite till skillnad mot framaxeln, om det är tandemaxeln som gör det eller luftfjädringen vet jag inte.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har en Carthago E 51 Liner 2013 och just luftfjädringen var en av anledningen till att jag köpte denna bil.
För jag antar att det är helluftfjädring på den bilen du tänker eventuellt köpa.
Du kan ju använda den vid parkering då du kan nivellera bilen plant om det inte är för stor brant där du parkerar.
Dessutom är den väldigt skön att köra tack vare luftfjädringen.
Lycka till med bilen om det blir köp av.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fördelar med luftfjädring är just högre komfort vid körning (mindre stötigt) och möjligheten att lyfta bilen på olika sätt för att i viss mån kompensera för ojämn mark när man står stilla. Sedan får man kolla instruktionerna till fjädringen för det är litet specialgrepp man måste ta till när man lyfter bilen (i verkstad och för hjulbyte t.ex.).

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det tandemaxel bak borde den gå att väga upp till 5500kg,kontakta en Carthagoåterförsäljare.
Fasta LPG tankar sök här:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Antagligen är det olika koppling på de vanliga svenska gasolflaskorna och de monterade. Det du behöver är en slang med rätt koppling och byta även den när du ska sätta i en utbytesflaska. Brukar vara nån tysk variant på gängan på påfyllnadsflaskorna. Så är det på mina och många fler. Så det kan behövas en vanlig svensk slag också. Har kört en hel del i norra Norrland med bara påfyllnadsflaskor och det har funkat även på vintern, även om det då krävs lite mer planering av rutten. Kolla om den har fjärrvisning så du kan se när det är tomt i första flaskan, antingen separat Trumapanel eller inkopplat på Aldepanelen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Förutom alla fördelar med luftfjädring (helluftfjädring) som nämnts ovan så tycker jag att bilen blir mer svajig vid undanmanöver med helluftfjädring.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Tack för alla kloka inspel. Det blir tyvärr ingen affär med denna bil. För dålig lastvikt och den går inte att väga upp.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Vi har en I 51 med nettovikt enligt instrumentet på 3680 och brutto 5000.Har aldrig vägt över 4,5 ton trots gastank och mycket utrustning.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag kollade på Transportstyrelsen.se. Det finns ett uttryck. ” Faktisk vikt” Vet inte men gissar att det är på importerade bilar detta finns. Har aldrig sett det förut. Med det i förhållandevtill totalvikt var det för lågt. Och detta var bara ett infall. Vi har en bil vi trivs med. Men man kan ju alltid hitta något bättre...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Faktisk vikt" är vad just den fordonsindividen väger, inklusive fabriksmonterad tillvalsutrustning – och givetvis inklusive bränsle, vatten, förare (75 kg) med mera som ingår i i tjänstevikten.

Tillbehör och extrautrustning som monterats av återförsäljare (eller annan) ingår inte i "faktisk vikt", utan räknas som last.

Pålle
 
Toppen