• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Certec vattenreningsstavar - gör INTE så här

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Glad i hågen stoppade jag förra året ner en Certec-reningstav i dricksvattentanken. Lät den ligga löst utan att fästa den i något.

Idag tömde jag den sista skvätten från förra året ur tanken. Men det var lögn att få igen tömningsventilen efteråt. Det visade sig att en liten plastdetalj som inrymmer själva reningsmaterialet tog sig ner i avrinningsröret och blockerade ventilen. Jag fick in fingret i avrinningsröret och kunde känna den lilla plastbitsjäveln men fick inget grepp.

Tjugo minuters svärande (mest åt min egen dumhet) och spolande med vattenslang inifrån och utifrån fick jag till slut ut den. Kanske finns andra plastbitar kvar nånstans mellan ventilen och utloppet. Den blockerar inte utflödet nämnvärt och utrinningen går bara åt ett håll, så där får den ligga kvar.

Så till er som inte vill ha samma dumstrut som jag: FÄST STAVEN i något inuti vattentanken. Klart slut.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Glad i hågen stoppade jag förra året ner en Certec-reningstav i dricksvattentanken. Lät den ligga löst utan att fästa den i något.

Idag tömde jag den sista skvätten från förra året ur tanken. Men det var lögn att få igen tömningsventilen efteråt. Det visade sig att en liten plastdetalj som inrymmer själva reningsmaterialet tog sig ner i avrinningsröret och blockerade ventilen. Jag fick in fingret i avrinningsröret och kunde känna den lilla plastbitsjäveln men fick inget grepp.

Tjugo minuters svärande (mest åt min egen dumhet) och spolande med vattenslang inifrån och utifrån fick jag till slut ut den. Kanske finns andra plastbitar kvar nånstans mellan ventilen och utloppet. Den blockerar inte utflödet nämnvärt och utrinningen går bara åt ett håll, så där får den ligga kvar.

Så till er som inte vill ha samma dumstrut som jag: FÄST STAVEN i något inuti vattentanken. Klart slut.
Jag brukar fästa staven med den medföljande nylonlinan. Drar ut den och skruvar fast locket så den kommer inkläm. Sätter även den fast den med den medföljande lappen som man skriver datum på utan på tanken.

Toppen