• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CE vs C1E

C

cheetah1

Guest
I februari kommer det en ny behörighet vid namn C1 (med E om man vill köra tungt släp) vilken låter en köra tung lastbil upp till 7500 kilo. Frågan är om det är nån vits att ta C1(E) eller om man ska satsa på C(E) direkt? Som jag har förstått det så är det bara vikten som skiljer, alla andra krav på hälsokontroller och färdskrivare med mera ska väl finnas kvar, så rent tekniskt borde det inte vara just nå lättare.. Tror ni det kommer skilja nåt på priset?

Vissa av oss har nämligen tagit körkortet efter 97 och vill ändå köra stora husbilar.. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CE vs C1E

I Norge er det en 50 til 70% ekstra kostnad å gå opp til C i stedet for C1.
Hovedforskjellen ligger i en dag ekstra testing på bane. E tillegget er og litt mer krevende sammen med C.

Ser ut til at forskjellen er relativt det samme i Tyskland, har ikke full kontroll på forskjellingen i Finland.

C1E åpner for vogntog opp til 12 tonn totalvekt, begrensning av at henger ikke får være tyngre enn trekkvognen. Denne begrensningen finnes ikke for CE som heller ikke har begrensning på totalvekt.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: CE vs C1E

Hm, man kanske ska satsa på C1E ändå då, om det blir såna skillnader. Har fixat körkortstillstånd på BE, men tar man CE eller då C1E så får man väl det på köpet, så det är väl knappast nån vits isåfall...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: CE vs C1E

Det var i och för sig ett antal år sedan (-77) jag tog CE-kort, men då var man tvungen att ha bil och släp lastade till två tredjedelar av totalvikten när man körde upp.
Sedan var man tvungen att backa med 2-axlat släp, inte det roligaste precis.
Jag tror inte kraven blivit lägre sedan dess.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CE vs C1E

9 timer ekstra med vogntog på sikkerhetskurs pluss ekstra teoriprøve for CE i forhold til C1E. I Norge regner en prisforskjell på omlag 10 000 kr for dette.
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: CE vs C1E

Jag skulle rekomendera C. Jag tog mitt på 7h första veckan på sem. Pluggade 3h teori, 2v senare körde jag upp efter att ha övningkört med en kompis 4 ggr. Det gick bra.

Han kollade mest på att man hade koll på ekipaget och växlingen. Men nu togjag ju inte CE... Fast det får man ju inte ta på en gång längre...

Med vänlig hälsning,
Christian
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.641
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: CE vs C1E

Vad blev kostnaden för C-kortet?
Har visserligen B-kort taget innan 96, men har ändå funderingar på ett C /C1-kort för att slippa diskussioner i utlandet.
 
Toppen