• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Caravan Club

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

En undran,:) är ni med i Caravan Club? varför? är det bra förmåner? jag undrar bara för jag tänkte gå med där om det är bra :)

Eftersom trådens början handlar om detta så vill jag förmedla hur vi ser på CC-medlemskapet.
Vi sitter i valet och kvalet om vi skall betala för 2014.
Vi har varit medlemmar sedan år 2000.
Har övernattat en natt 2001 på cc-camping och det var inte gratisnatten, som aldrig blev utnyttjad och har inte heller använt medlemskortet på någon annan camping.
Det vi har utnyttjat är det internationella campingkortet, skaffat brobizzen och använt färjerabatten via medlemskortet några gånger.
Jag har inget emot CC även om jag inte delar alla deras planer och åsikter.
Som en husbilsåkare som föredrar ställplatser så finns ju de flesta av dessa rabatter inom Hbk också.
Internationella campingkortet går ju att få på annat sätt om man nu måste ha det.
Så antingen följer man vanans makt eller gör sig fri.

Med önskan om en god fortsättning på ett nytt Husbilsår oavsett om ni föredrar ställplats eller camping.

Krister o. Ursula
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Letar man efter fel, så hittar man alltid något fel. Detta oavsett ämnesområde.
Jag är heller inte med i CC, men jag tackar rubrikskaparen för informationen i tråden.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Caravan Club

Jag har tittat på priser på olika campingplatser i sommar. Husbil mer än 6,5m
Caravan Club Norrviken 220 +el
Caravan Club Sollerön 200 inkl. el
Ljungens Camping Falsterbo 13/7 - 16/8 480:-/dygn, vecka 6/7-13/7 5425:-
Visserligen är Ljungens Camping fin men så fin är den inte. Vi kommer fortsättningsvis att vara medlemmar i Caravan Club.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Jag har hoppat ned från läktaren och är med i matchen igen, kul eller ?
Anledningen är att jag måste svara på Relax irrelevanta påhopp i denna tråd.
Citat:
” Det måste ha gått dig fullständigt förbi att moderna husvagnar har samma standard/utrustning och ofta är lika dyra som husbilar.”
Att din husbil har samma standard och prislapp som en husvagn får stå för dig.
Vi andra har lite mer utrustning än så.
Där har vi kanske förklaringen till varför Relax är så positiv till campingplatser.
//T
Du bedömer mig baserat på en förmodad husbil(?), i stället för som människa med mänskliga behov! Jag har inga problem med att umgås med andra människor oavsett om de är ”husvagnsfolk” eller husbilister med ”mindre fina husbilar" än just den bil som du tycks ha! Vår husbil motsvarar nog den standard som de flesta av oss HBK’are har!

Du skriver i ”vi” form, betr ”lyx, slippa ta in på campingar(!), nyttja offentliga duschar(!) och andra faciliteter(!) som t.ex husvagnsfolket(!) använder”! När du bedömer mig efter mitt husbilsinnehav, utan andra intressen och behov, så blir det troligen fel för fler HBK-are.
Ref ReBokas inlägg 92, din följande ursäkt inlägg 93 till honom Ok men vi andra då?

Jag inser inte varför någon provocerar, sorterar och uttrycker sig så om sina medmänniskor, deras levnadsbetingelser, privata intressen och inriktningar!

Du kan vara lycklig och stolt över din ”lyxiga husbil” men jag tror trots det inte att lyxbilsinnehavare i gemen delar din syn på prylar kontra människor? Jag hoppas att du inte representerar en majoritet med din inställning som du(?) tycks ha gentemot mig och andra som du antyder är ”mindre bemedlade”, bara för att vi i dina ögon har fel/taskiga fordon. Människors fordonsinnehav kan utgå från många olika livssituationer som ekonomi, behov/vilja, bekvämlighet, barn, handikapp, inte vilja sticka ut, mmm?

Vår husbil uppfyller vårt behov och vår livsstil och vi är fullt nöjda med den! Vi gillar inte din inställning mot vissa grupper, som enbart är ägnad att skapa onödiga motsättningar mellan likartade fritidsintressen! Vissa t.ex HBK och CC kompletterar varandra men också har överlappande intressen vilket många av oss HBK'are är intresserade av och utnyttjar - men det verkar inte OK i din världsbild av husbilism!
 

Bettis12

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Partille
HBK-Nr
14011
Medlemskap
2023
Sv: Caravan Club

Oj hoppsan så det har blivit!!! har varit bortrest ett tag och inte kunnat läsa här men nu har jag läst hela tråden och det är ju som med baken delade meningar ;) tycker det har varit en roande tråd att läsa och som på alla ställen där det är mer än en person inblandad så är det olika meningar, det är lika i akvarieklubben, undulatklubben, matklubben, marsvinsklubben, hundklubben osv osv många som har olika åsikter :)

Vi ska skaffa vår första husbil nu till våren, det ska bli väldigt spännande, vi kommer nog att stå lite här och där och säkert på campingar också. Ni ska ha jättetack för all information och all information ni ger i forumet det har varit guld värt att läsa och ha med oss när vi har varit ute och tittat på husbilar.

En annan liten fråga (om man nu vågar fråga igen) är ni med i Motormännen? det kanske också är bra att vara?:oops:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Caravan Club

Klart du vågar fråga. ;)
Fast skall jag vara petig så hade du nog fått bättre (fler) svar om du startat en ny tråd om det... För övrigt är inte medlemsskap där tillnärmelsevis så kontroversiellt som medlemsskap i CC.

Jag är inte med, då jag inte tycker att jag har behov av det de erbjuder.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Vi var med i M och det var främst för deras Väghjälpsförsäkring, men när Folksam nu inkluderar den i deras HBK-husbilsförsäkring, så gick vi ur M.

Tyckte inte att tidningen Motor var värt pengarna och det var det enda konkreta som vi fick från M.

Eftersom tråden handlar om Caravan Club, så passar jag på att igen berätta att här är vi däremot medlemmar. Orsaken är att vi tror att de arbetar för oss som gillar mobil fritid...... ja, även oss med husbilar.

Det räcker för oss och vi vill visa vår solidaritet, med de som gör jobbet för oss.

Nej, vi kan inte räkna hem avgiften, mot de rabatter som vi kan utnyttja och det är troligen vårt eget fel som inte är riktigt på bettet alla gånger när det gäller rabatterna. Troligen kan man lätt räkna hem avgiften om man jagar rabatterna bättre än vad vi gjort.
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Relax, tråkigt du inte förstår att mitt inlägg är gjort med glimten i ögat, som lite underhållning i tråden.

Jag vet att en Hobby 75 är en mkt fin husbil, min bror har en likadan som jag rekommenderade honom att köpa.

Jag önskar att du kunde göra ett inlägg tillbaks som man kunde le lite åt, för en gångs skull.

//T
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Caravan Club

Vi är med i CC på grund av billiga och bra campingplatser och bra rabatter. Jag beställde just ett sett sidor med väskor och understycke till markisen, de skulle kosta 13 208:- utan rabatt, med rabatt 11 888:-
De hade visserligen inte kvar rabatterna till CC medlemmar, men eftersom det inte var borttaget på CC hemsida fick jag rabatterna ändå. Jag sparade 1 320:-, det räcker till tre års medlemskap.
Ljungens campingplats kostar under juli 480:- /dygn
Sollerön 200:- Norrviken 220:- + el under samma tid.
Vi tar alltid in på campingplatser på grund av Ritvas sjukdom.
Så visst finns det anledning för mig att vara med i CC
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Caravan Club

Varför skall man behöva motivera varför man skall vara med i caravan clubb, det är väl en naturllig följd av att man är intreserad av campinglivet och vad det för med sig. jag har varit medlem i två omgångar. jag blev medlem första gången 1970, och fick ett lågt nummer sedan gick jag ur, när Motormännen startade upp sin camping clubb för då tyckte jag att det kunde räcka med det, men jag premnurerade på deras mycket läsvärda tidning under 10 års tid sen blev det medemskap igen, och på den vägen är det jag har alldrig ångrat det eller irfrågasatt det och kommer troligen inte att göra det heller, det enda jag bråkar med dom om jag fickinte tllbaka mitt tidigare medlemsnummer andra gången annars är allt frid o fryd.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Caravan Club

Det är väl bra att vara med i CC om man gillar campingliv. Det är en förening där husvagnsfolk och husbilsfolk kan utbyta erfarenheter med varandra. Dessutom har de egna campingar.

Vi är medlemmar i Motormännen för bil-delens skull och HBK för bo-delens skull samt för alla trevliga TEMA-träffar.

"Man ska ha husbil" och vara med i alla föreningar som berikar ens fritid.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

"Man ska ha husbil" och vara med i alla föreningar som berikar ens fritid.

Kent, därför är vi även med i CC. Passar oss perfekt fastän vi har husbil. Det är ju inget krav att utnyttja deras campingar. Vi har massor gemensamt med husvagnsfolket, t ex den mobila fritiden och CC riktar sig till oss. Bl a utnyttjar vi endel av deras rabatter. Om jag har fattat rätt så har vi inte HBK- rabatt his Scandlines längre, ett argument för att vara CC-medlem också.:mh2::mh2:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

När vi åkte Scandlines 2012 fick vi rabatt genom vårt medlemskap i Hyresgästföreningen. 2013 hittade jag inte det kortet och lämnade då fram HBK medlemskort och vi fick då 10% rabatt. Kvittar nog vilket kort du visar så lämnar dom rabatt. Eller boka och betala över internet så har du rabatten där.

Vi är inte med i CC och det är inget som vi saknar.
 
F

F.d. 30580

Guest
Sv: Caravan Club

Jättebra (inte) med "Större cola större pommes på Mac Donalds" - borde vara straffbart att bjuda på sån skit.:swoon:

Och när vi husbils-/husvagnsresenärer räknar kronor och ören, kilon och gram - vad kostar inte fetare passagerare (barn) att släpa på? Inte bara på vägen och semestern, men genom livet?

Nu överdriver jag såklart - men billigare fett och socker är inte ett speciellt hållbart argument för att gå med i CC.

Kör försiktigt och var rädda om er!
 
Toppen