• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Carado handfat toalett

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Har problem med läckande vattenanslutning till kranen.
Bytt kran och anslutit slangarna med möda på undersidan. Dock är det helt omöjligt att komma åt och dra åt slangklämma underifrån.
Det går heller inte att ansluta slangarna med kranen uppe och sedan montera den. Med anslutning och slangklämmor går det inte att få ner i hålet.
Försöker montera bort överdelen an handfatet och dra åt slangklämmor för att sedan sätta tillbaka handfatet.
Någon som vet hur man tar loss handfatets överdel? Är den limmad eller fastklämd eller…?
Bifogar bilder på handfatet och anslutningen underifrån.0D281138-835B-4562-95C9-870BA881BF2C.jpeg19D6AF19-9023-43D2-A068-1FEAA8CA2F79.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo, jag kan vrida slangklämmorna så att muttern kommer utåt men det är tyvärr lika svårt att komma åt. Möjligen kan en specialskruvmejsel underlätta…
En slangskruvmejsel är nästan ett måste i verktygslådan.

Alternativt en 7mm 1/4 hylsa med en knutled och låång förlängare.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har problem med läckande vattenanslutning till kranen.
Bytt kran och anslutit slangarna med möda på undersidan. Dock är det helt omöjligt att komma åt och dra åt slangklämma underifrån.
Det går heller inte att ansluta slangarna med kranen uppe och sedan montera den. Med anslutning och slangklämmor går det inte att få ner i hålet.
Försöker montera bort överdelen an handfatet och dra åt slangklämmor för att sedan sätta tillbaka handfatet.
Någon som vet hur man tar loss handfatets överdel? Är den limmad eller fastklämd eller…?
Bifogar bilder på handfatet och anslutningen underifrån.Visa bilaga 227042Visa bilaga 227043
Jag har en Carado plåtis med likadant handfat, förutom att det är spegelvänt. När bilen var ny satt handfatet med glipa mot väggen och lite snett. Jag konstaterade att det är upphängt på två plåtprofiler på långsidan och en på kortsidan. Handfatet hade hamnat utanför den ena profilen på långsidan.. Profilerna ser du inifrån skåpet. De är skruvade i väggarna. Handfatets övre del är nertryckt över dessa profiler.

Du bör kunna trycka upp handfatets övre del, inte sargen där strömbrytaren sitter, genom att trycka inifrån skåpet.

En annan möjlighet är kanske att lossa profilernas skruvar lite. Men de sitter lite illa till.

Jag hade tryckt underifrån men jag kan inte ta något ansvar för vad som händer hos dig om du gör så. Lycka till.
 

Tinglan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
17542
Medlemskap
2024
Jag har en Carado plåtis med likadant handfat, förutom att det är spegelvänt. När bilen var ny satt handfatet med glipa mot väggen och lite snett. Jag konstaterade att det är upphängt på två plåtprofiler på långsidan och en på kortsidan. Handfatet hade hamnat utanför den ena profilen på långsidan.. Profilerna ser du inifrån skåpet. De är skruvade i väggarna. Handfatets övre del är nertryckt över dessa profiler.

Du bör kunna trycka upp handfatets övre del, inte sargen där strömbrytaren sitter, genom att trycka inifrån skåpet.

En annan möjlighet är kanske att lossa profilernas skruvar lite. Men de sitter lite illa till.

Jag hade tryckt underifrån men jag kan inte ta något ansvar för vad som händer hos dig om du gör så. Lycka till.
Tack!
Det är som du säger, handfatet hänger på två trälister (i denna modellen) men man måste också lossa fyra skruvar som sitter under den främre plastpanelen, den med strömbrytaren. När det är gjort kan man lyfta hela handfatet genom att trycka på underifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen