• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Canal Digital

Brodda

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Jag har, som tekniskt oinvigd, fått monterat en Kathrein parabol (CAP 60)samt en satfinder USF740sw i min husbil. Efter några om och många men har jag nu lyckats uppgradera mottagaren med kanallistan från Kathrein.

Jag har en CA-modul från Canal Digital och jag har förstått att de använder Thor-satelliten. Hur i herrans namn får jag systemet att hitta denna satellit? Den letar efter Astra, Hotbird och Sirius men hur får jag den att leta efter "min" satellit?

Det tycks finnas så många tekniskt kunniga bland er där ute och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: Canal Digital

Jag har själv en USF940SW men det borde vara samma sak på din mottagare.
Om du väljer en thorkanal på kanallistan så borde antennen själv söka upp satelliten, oavsätt om du har CA modulen i eller ej (under förutsättning att du valt CAP mode under inställningar)

F

F.d. 25291

Guest

Hej.

Det satt en Kathrein på vår bil när vi köpte den. Vi fick hjälp på den lokala TV-firman att programmera om den så att den kunde söka efter Thor.
Jag har för mej att dom kanalerna börjar någonstans på kanal nr 1047 eller något liknande. Om dessa kanalnummer bara finns i vår apparat vet jag inte.

uno

Brodda

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023

Hur jag än försöker så får jag inte systemet att leta efter Thor. Jag har gjort alla uppgraderingar jag hittat hos Kathrein, jag har haft i CAM med och utan kort.
I den nya kanallistan finns Thor from 1717 men vad jag än gör så sker ingen sökning efter Thor.
Vad gör jag för fel?

Jag utgår från att CAM bara kan sättas i på ett sätt samt att systemet talar om när kortet sitter fel. Ska man registrera sig på något sätt?

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Kolla så att inställningen av "System" under "Antenna configuration" står på CAP.
Jag tror det finns 4 olika rubriker att välja mellan LNB, DiseQc, one cable, och CAP.
Om den står inställd på CAP så ska parabolen själv leta upp Thor när du väljer en Thor kanal. Därefter kan man göra en ny kanalsökning och ladda ned alla thorkanalerna.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Hur jag än försöker så får jag inte systemet att leta efter Thor. Jag har gjort alla uppgraderingar jag hittat hos Kathrein, jag har haft i CAM med och utan kort.
I den nya kanallistan finns Thor from 1717 men vad jag än gör så sker ingen sökning efter Thor.
Vad gör jag för fel?

Jag utgår från att CAM bara kan sättas i på ett sätt samt att systemet talar om när kortet sitter fel. Ska man registrera sig på något sätt?

Har du hittat Thor?
Jag kolla på min mottagare, när jag väljer samtliga Thorkanaler så är kanalnummren mellan 772 - 1270. Du skriver att dina Thorkanaler börjar på 1717:confused:.

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Ja du, detta har debatterats rätt mycket förut. Jag har visserligen en Oyster parabol men Canal digitals kort i en CAM, där finns kanal 1 på 1732. Det räcker inte att sätta i kortet och tro att det skall fungera, man måste kontakta Canal digital och uppge CA modulens nummer så de kan skicka en signal till anläggningen.

Brodda

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023

Äntligen! Nu har jag bild i min TV!
Jag fick beställa en adapter och en kabel från Kathrein. Det tog 1½ månad och 10 e-postmeddelande. Väl jag hade den så fick jag beställa en adapter - USB till seriell - från Kjell & Co.
När jag sedan försökte läsa upp den nya kanallistan från Kathreins hemida så visade den sig vara felaktig! Nytt mail innan jag fick den riktiga listan skickad.
So far so good. Av en händelse råkade jag sedan läsa att man måste registrera serienumren på CA-modulen och programkortet hos Canal Digital.
Sen sa det tjong i medaljongen! Parabolen hittade Thor och kanalerna rasade in.
Dock kvarstår ett litet problem. Det burrar när systemet är på (går via Scart). Någon som vet vad man gör åt detta?

PS! Tack för ert engagemang! DS!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Prøv først å slå av alle lamper - enkelte lysrør og led lager støy, men og mange ladere kan forstyrre. Den andre angrepsvinkel er å skaffe scart-kabel med skjerm, dette hindrer opptak av lavfrekvens støy på lyddelen av kabelen.

Led og lysrør gir en mer høyfrekvens støy enn de andre kildene.

Toppen