• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Canal Digital - täckningsområde

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
April i år fick jag in Canal digitals kanaler till Metz i Frankrike med 35 cm parabol och canal digital HD mottagare.

I September försökte jag med en 65cm antenn och samma mottagare, även nu i Metz, men lyckades inte få någon signal. Försökte igen i Macon, samma nedslående resultat.

Är det någon som vet om CD bytt footprint sedan i våras?

De anger ju upphovsrättsliga grunder till att endast personer som norr om Köln och väster om Gdansk får lov att se svensk TV, kan undra vad merkostnaden är för ett utökat footprint till hela Europa ?. För tyskar, Fransmän och italienare verkar det inte vara något problem, speciellt tyskarna har ju ett enormt utbud.( till och med okodade).

Jag tror inte att speciellt många förutom Svenskar,som är bosatta i södra Europa bryr sig om svenska kanaler, svensktextade filmer mm.

SVT world finns ju men det är överdrivet anpassat till folk i andra tidszoner och lite för mycket "landet runt"

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Canal Digital - täckningsområde

Hej!

Vi såg Canal Digital med 85 cm parabol ner till Österrike i somras.

S

Sören-6830

Guest

Inga problem i Füssen, vid foten av Alperna, för två veckor sedan att se svensk TV.
Har en Oyster 85 cm.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett "problem" rettighetsmessig er at norsk og svensk TV sender amerikanske filmer med orginal språk og teksting. Dette gjør at en måtte betalt lisens for hele dekningsområdet om en åpnet for mye. Det samme problemet har UK, BBC har der valgt å bruke en meget snever footprint. CD har velgt nesten samme løsning ved flytting til Thor-6.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Slarvade nog lite när jag försökte ställa in antennen. Nu i Charmes i Fr får jag in Canal digitals HD kanaler med en fristående 65tcm parabol.
Nu har jag problem med att få min Caro digital att hitta thor så jag kan ta signalen via AV. HD kanalerna finns ju ej i kanallistan

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi har en Oyster 85 monterad på vår nya husbil som levereras i april.

De svenska alternativa leverantörer är väl bara Canal Digital och Viasat?

Här i Spanien har vi Canal Digital och skulle kunna använda det kortet i södra Europa, men vilken av de två alternativen har bäst "footprint" över Europa vad gäller de svenska kanalerna?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Frem til Thor-6 var i full drift ble de svenske HD kanalene sendt på T2 footprint på Thor-5. Har ikke nøyaktig dato for flyttingen, men det var litt over ett år tilbake. Oyster hadde for et år siden litt problemer med Thor utenfor T1 dekning, de benyttet en kanal på dette footprint for identitet. En løsning var å søke først etter Hotbird og deretter gå direkte til den kanal på T2 eller K2 som en vil se - fungerte perfekt for meg for ett år siden. Problemt ble rapportert til utviklingsavdelingen hos Ten-Haaft så det er mulig nyere utgaver av programvaren fungerer bedre sydover. Det er noen få nordiske kanaler på T2 og K2, 1 norsk NRK1 - noen danske og flere finske.

Toppen