• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camos parabol

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av Camos automatisk sökande parabolantenn?
Har precis köpt en husbil med denna utrustning monterad och skulle vilja ha
satellitdata gällande Thor och Canal Digital kanalerna.

Sv: Camos parabol

Jag har träffat ett tiotal tyskar den här sommaren som hade en sådan antennkupol på taket. De hade svårt att få hyfsat mottagning på vår latitud. Antennen är ju ganska liten. Hoppas att du har bättre tur!:yes:

Är det någon som har erfarenhet av Camos automatisk sökande parabolantenn?
Har precis köpt en husbil med denna utrustning monterad och skulle vilja ha
satellitdata gällande Thor och Canal Digital kanalerna.
Hej Affezell

Jag har sådan prabolantenn.
Vi anväder Sirius sateliten.
När man får in satelit så fungerar den kanon.
MEN den har en del egenheter:
Stannar man och får in satelit och bra motagning och stänger t.ex. av den på natten för att spara ström är det inte säkert att man får in satelit utan att behöva flytta på bilen.
Lika t.ex. här hemma får vi in satelit bara IBLAND Och då har jag märkt upp på asfalten
så bilen placeras på samma plats.
Även fjärrkontrollen har spökat.
Ibland är det omöjligt trots att kompassen visar fritt luftrum.
Jag tycker att sateliten ska sparas utan ny sökning efter avstängning!!!

Det finns en knapp som man kan låsa kvar den sökta sateliten med,men den har tveksam funktion.
Vi hade stora problem efter montaget i höstas och är i tvist med leverantören.

Till CAMOS försvar har vi vid flera tillfällen fått tag på satelit när andra motagare (T.ex.Oyster) har bommat att få in satelit.

MVH HASSE

Vilken leverantör hade ni ?
Enligt uppgift skall denna utrustningen vara momterad av ett företag som
heter ELMCO hösten 2007, men dom vill inte kännas vid CAMOS (verkar det som)
Hänvisar tiil den tyska leverantören och dom verkar inte svara på mail.
Säger att den inte fungerar norr om Stockholm och har därför slutat sälja den ??

Jag sökte på camos och firman du nämner annonserar ju fortfarande denna parabol.
Paraboler - Elmco AB - Webbutik
Men det var fantastiska priser på en parabol, att jämföras med att köpa en på Kjell & Compani för 399:- OK man får montera och justera in den själv varje gång man skall använda den.

Senast redigerad av en moderator:

Jeg søkte litt på nettet etter info om Camos CSA-140P og finner at det her er snakk om en 40 cm parabol. Går en inn på kartene over beams i LyngSat - Lyngemark Satellite så finner en hvor denne kan fungere. Her i de nordiske land burde det ikke være problemer med Canal Digital på Thor eller Viasat på Sirius, med unntak av nord for Östersund - Trondheim.

Ett problem som gjelder alle selvsøkende paraboler - de må oppdateres fra tid til annen. Normalt så bruker de en eller et lite anntall kanaler på hver satelitt posisjon for innstillingen - noen bruker en GPS for grovstilling først, men finstillingen gjøres med signalmaksimering. Nå når Thor-3 er byttet ut med Thor-5 så vil alle som stiller med kanaler som var på den gamle sterke Thor-3 ikke fungere lengre før kanaltabellen er oppdatert.

Jag köpte en Kathrein CAP 900 via internet i Tyskland. Den fungerar alldeles utmärkt, även norr om Kiruna. Under den gångna säsongen har den inte haft några problem med att hitta satelliter, även vid ibland svåra mottagningsförhållanden (träd osv.)

Hej
Har lärt mig lite mer om den parabol jag fick till min första husbil.
En undran bara. Är det någon som vet hur man får den att söka efter
efter t.ex Thor i stället för Astra. Manöverenheten är ju märkta med 6 st
satellitval men jag vill att ett av valen skall vara Thor i stället för t.ex HotBird

Behöver man ett kort från ngn leverantör för att få in svenska tv program? Vilken satellit använder man?

Ja tyvärr måste man det.
Canal digital Thor 0,8 W
Viasat Astra 4a 4,8 E
Har en Camos men kör mest med Hotbird 13,0 E ock Astra 19,2E när vi är ute ock kör.
Mvh Leffe

Tillbaka
Toppen